bjorn_s skrev:
Intressant. Tack för alla synpunkter. Tror jag kommer ta bort tretexen då. Och möjligen skruva plywwod + gips utanpå. Men frågan är om plywooden behövs. Råsponten är ju rätt grov i sig. Jag tänker för infästningar.

Har jag förstått det rätt om det numera är fritt fram med kartongips även i zon 1 ?

Björn
Om man har plastmatta eller folie bakom kakel.
Om råsponten är 15 mm eller mer borde den gå bra. Om väggarna är helt plana så funkar det, annars som du själv föreslog.
 
  • Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Toppen, då är jag med på noterna. Tror den är 20mm men ska dubbelkolla. Och om den är ojämn så kör jag en plywwod uppepå. Kanske en tunnare än 15mm dock.
 
bjorn_s skrev:
Toppen, då är jag med på noterna. Tror den är 20mm men ska dubbelkolla. Och om den är ojämn så kör jag en plywwod uppepå. Kanske en tunnare än 15mm dock.
Om nu råsponten är något buktig så löser inte en 12 mm plywwodproblemet, troligen inte ens en 15 mm. Då får man börja räta upp väggen på lämpligaste sättet. Ska du ha klinker? (missade dina önskemål) Om så behöver det vara riktigt plant.
 
Ah, good to know. Vi ska ha klinkers på golvet men kakel kanske bara i själva duschen. Resten av väggarna målade. Men jag vet inte riktigt vilket tätskikt jag borde välja då? Om jag vill ha kakel på vissa ställen och måla på andra menar jag..
 
bjorn_s skrev:
Ah, good to know. Vi ska ha klinkers på golvet men kakel kanske bara i själva duschen. Resten av väggarna målade. Men jag vet inte riktigt vilket tätskikt jag borde välja då? Om jag vill ha kakel på vissa ställen och måla på andra menar jag..
Låter som rollat system då matta är svårt för oss amatörer. Räta upp väggarna bara i duschutrymmet, bra om duschen är i smatten då det blir begränsat utrymme att göra det på. Övriga väggar 12 mm plyfa, om det är någorlunda plant, och gips och sen tätskikt.
 
Ok. BBV förordnar ju ett foliesystem när man har skivkonstruktioner va?

Eller kan man kombinera dom kanske.
 
bjorn_s skrev:
Ok. BBV förordnar ju ett foliesystem när man har skivkonstruktioner va?

Eller kan man kombinera dom kanske.
Använd dig av GVK.

Man ska inte använda olika system i samma rum.
 
Jag skulle följa GVK och lämna BBV, eftersom GVK bygger på BBV men mer i detalj på hur det ska göras. Dvs. GVK är typ hantverkarens handbok.
 
  • Gilla
bjorn_s och 1 till
  • Laddar…
Undrar bara varför det verkar vara så viktigt med kakel för många, speciellt om man bor i ett trähus.

Vi satte in en vit plastmatta som var lite a la "virrvarr" i vårt förra radhus, träreglar, och det blev utmärkt snyggt. Mörkgrå matta på golvet. Kostade en bråkdel mot vad vi fick offererat f kakel.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
hannaz skrev:
Undrar bara varför det verkar vara så viktigt med kakel för många, speciellt om man bor i ett trähus.

Vi satte in en vit plastmatta som var lite a la "virrvarr" i vårt förra radhus, träreglar, och det blev utmärkt snyggt. Mörkgrå matta på golvet. Kostade en bråkdel mot vad vi fick offererat f kakel.
Hur menar du med att "för de bor i trähus"? Nackdel med badrum i trähus är ju att trä rör sig så man måste ha matrial som följer med. Sen klakel eller plastmatta är nog många som hellre tar något snyggare dvs kakel. Visst lite dyrare men snyggare. JA det är svårare att hålla rent men :p
 
bjorn_s skrev:
Bra poäng! Jo antagligen. Antingen får man tänka sig nån sorts skjutdörr tror jag, eller så tittar vi på en variant där toaletten står i det tomma hörnen där till nedre vänster i samma bild. Det luriga är dock hur jag ska dra avloppet för jag har bara 145mm-reglar i bjälklaget så det blir inte tal om att borra ett 125mm hål i dom tyvärr.
Vi stod inför ett liknande problem som detta när vi gjorde badrummet på övervåningen. Vår lösning blev att från toalettstolen dra ut mot, och in i, yttervägg, sedan ner och under alla bjälkar som behövde korsas, för att sedan ansluta vid befintlig punkt som fanns inuti ett skafferi.

Nu har jag så klart ingen aning om hur det ser ut under ert blivande badrum, och om ni ens är villiga att göra ingrepp där, men det kanske iaf är värt en tanke. En synlig stam i taket kan alltid döljas med en låda om man så önskar.
 
FreQa skrev:
Hur menar du med att "för de bor i trähus"? Nackdel med badrum i trähus är ju att trä rör sig så man måste ha matrial som följer med. Sen klakel eller plastmatta är nog många som hellre tar något snyggare dvs kakel. Visst lite dyrare men snyggare. JA det är svårare att hålla rent men :p

Ja just det, för att det rör sig..... Opraktiskt om man har kakel...

I min värld vinner funktion över design alla dagar på året.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Kan ju vara så att det kan vara enklare att kakla än att lägga matta om man ska göra det själv?
Jag vet iaf att jag hellre kaklar än ger mig på att lägga på en matta. :)
 
Redigerat:
jivanoff skrev:
kan ju vara så att det kan vara enklare att kakla än att lägga matta om man ska göra det själv?
Jag vet iaf att jag hellre kaklar än ger mig på att lägga på en matta. :)
+ 1 :)
 
Spännande!
Vårt hus är från 50-talet och jag gjorde allt när vi renoverade vårt badrum, gjorde även stambyte och dragning av nya vattenledningar. Satte även in ett värmegolv (uponor). Jag har 0 erfarenhet av detta sedan tidigare. Använde precis som du Kiilto foliesystem. Jag tar mig friheten att ge dig lite extremt värdefulla tips. Antar att du ska flytspackla golvet och lägga klinkers på det.

Ta bort tretexen direkt, i alla rum. Jag gjorde inte det i många rum och har lagt ungefär 50kg sandspackel sammanlagt i alla rum och det har tagit en evighet, bättre att ta bort skiten och sätta dit gips, även om det stökar ner. Tretext kan du säkert kakla på men jag skulle nog inte ge mig på det. Ta ner skiten och sätt upp gips, så är du på den säkra sidan.

Några saker som jag tycker du ska veta, eller göra:

- När du flytspacklar fallet till golvbrunnen, använd många, många nivåmarkörer. Jag tycker nog minst en vart 20:e cm, mitt fall blev perfekt tillslut men jag hade för få markörer så det blev svårt att veta exakt. Jag var tvungen att i efterhand skrapa och vinkelslipa vissa delar. Jag fick också lösa lite med fixet när jag satte klinker.

- Köper du ett digitalt vattenpass så underlättar det enormt.

- Nya golvbrunnar kan vara lite knepigt, sätt minst två 45 graders böjar så blir det lättare att få in brunnen där den ska.

- Fogskum är så grymt bra, använd det för att stabilisera rör, täta osv.

- Kolla upp vad säker-vattenväggen är.

- Tänk på att det är nya branschregler nu, så genomförningen från väggen ska komma från taket. Kolla branschreglerna för mer info.

- När det gäller väggarna så bör du ha 30cc + kottla/gips eller 60cc+osb+gips. Var noga med att det blir stabilt, annars kan fogarna spricka, och det är tråkigt.

- Räkna ut hur mycket det blir fram till tröskeln. Den har ju något maxmått från golv till ovansida tröskel så om kakan blir för hög kanske du måste sänka golvet eller ta mindre flytspackel. Men det där löser du.

- Kiilto foliesystem är så jäkla enkelt att använda, det är lika lätt, eller kanske till och med lättare än att tapetsera.

- Det är bra att vara extremt nogrann och räkna ut precis allt, för du vet att när kaklet och klinkret väl sitter där så blir det jobbigt om något är fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.