Är det någon idé att laga ett fyra år gammalt kyl/frys-skåp från Siemens där termostaten i kylen fått frispel?

Den fungerar om man startar om skåpet i en minut eller trettio eller...
...sedan stannar den. Kör just nu skåpet i fem minuter, stänger av strömmen i en minut och slår på i fem minuter igenn(styr detta från en dator).

Frysen fungerar som den ska.

Jag gissar att lagningen inte är gratis och det fanns ingen reservdel för termostaten hos siemens heller...

Eller någon har kanske några tips på hur jag kan lösa detta själv?

Ja det är rent bakom kylen/frysen. Förvånansvärt rent till och med...
 
Baserat på hur den ser ut invändigt så verkar det vara så att termostaten styr en fläkt som kyler. Det skulle ju kunna vara fläkten som bråkar också. Jag måste försöka felsöka lite mer. Just nu har den kört i 30+ minuter utan problem nu när jag felsöker...
...och precis där så stängde kompressorn av, så manuellt av och på igen...

Automatiken (styrs av en Raspberry-pi) är avstängd under felsökning som sagt var...
 
pacman42 skrev:
Baserat på hur den ser ut invändigt så verkar det vara så att termostaten styr en fläkt som kyler. Det skulle ju kunna vara fläkten som bråkar också. Jag måste försöka felsöka lite mer. Just nu har den kört i 30+ minuter utan problem nu när jag felsöker...
...och precis där så stängde kompressorn av, så manuellt av och på igen...

Automatiken (styrs av en Raspberry-pi) är avstängd under felsökning som sagt var...
Men att kompressorn slår av och på är ju inget konstigt i sig. Är kompressorn inte styrd av den termostaten du talar om?
I så fall måste det ju vara något annat som styr kompressorn. Sedan har den kanske också någon styrning som slår ifrån om den blir för varm, eller intermittensstyrning.
 
När vår termostat pajade, kortslöt jag den och satte en timer på vägguttaget, så att kylskåpet gick fem minuter i kvarten, eller nåt sånt, minns inte exakt. Det funkade fint här tills en ny termostat anlände.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag gissar att kompressorn slår av när termostaten slår av, inte nödvändigtvis direkt dock iom att kompressorn också styrs från frysen behov av kyla. Det kan ju också vara så att kompressorn stängs av när kylningen når min-temperatur, det kanske inte nödvändigtvis är kopplat till att kylen slutat att kylas ned. Det är ju alla olika möjligheter här som gör att jag inte riktigt vet vad jag skall titta och lyssna efter.

Nu är det 14 grader i kylen och fläkten kyler inte längre, märkte att kompressorn stängde av, men då hade temperaturen nog hunnit stiga lite (nyss var det 13,5 med luften cirkulerande, men om fläkten eller kompressorn stängde av först, det vet jag inte). Jag hör ju inte riktigt vad som händer då familjen rör sig i närheten...

Och nu när luften cirkulerar igen var tempen 12,3 grader...
 
thomasx skrev:
När vår termostat pajade, kortslöt jag den och satte en timer på vägguttaget, så att kylskåpet gick fem minuter i kvarten, eller nåt sånt, minns inte exakt. Det funkade fint här tills en ny termostat anlände.
Bra tips. Jag har ju dessutom möjligheten att temperaturstyra via min raspberry-pi. Jag skall ta mig in i detta också...
 
Är moderna termostater mekaniska i kylar? Jag hör inget klick i den när jag vrider på den. Kanske måste komma ned i ännu lägre temperatur innan detta blir aktuellt dock. Jag vet inte heller vilket temperatur q område den skall kunna ställa in.
 
Ersätt termostaten med din raspberry så vet du snart om det är termostaten eller inte som är problemet ;)
 
thomasx skrev:
Ersätt termostaten med din raspberry så vet du snart om det är termostaten eller inte som är problemet ;)
Jo tack, det är ju (indirekt) det jag gjort... ;-)
...kan inte plocka isär termostatdelen av kylen ikväll, det är viktigare att få ned temperaturen på alla kylvarorna så att de inte förgås.

Har nu under tiden jag ätit middag haft den att köra tio minuter åt gången och om det inte är tillräckligt kallt därefter (troligtvis pga att den stängt av), så får den köra tio minuter till. Var tionde minut så stänger den alltså temporärt av strömmen och sedan aktiveras den igen (efter någon sekund) om det inte är tillräckligt kallt. Tio minuter är alltså ingen empirisk siffra utan bara en gissning. Skall testa med 15 minuter och 30 minuter imorgon när väl kylvarorna har nått sin måltemperatur på 6 grader. Tur man har mycket laktosfritt som inte blir dåligt så snabbt...

Hoppas bara frysen håller sig tillräckligt kall med denna logik. Har nu stoppat in en termometer i den också bara för att veta så att den också håller kylan bra när jag kör systemet så här. Har just nu -14 grader där, vilket är en aning för mycket men jag har ju haft den öppen en del också under felsökningen.
 
Insåg just att temperaturen i kylen hade ökat ett par grader den sista timmen, (fram till 23.00) trots att jag automatiskt slagit på och av strömmen var tionde minut. Noterade då att kompressorn inte gick. Stängde då av strömmen manuellt och slog på den igen, då gick kompressorn igång. Frysen håller dock kallt hela tiden (ligger på -17,6 grader just nu).

Insåg då att en skillnad sedan före middagen var att jag skjutit in kyls/frys-skåpet på dess plats igen...
...någonting slår ifrån pga värme. Kör nu skåpet utanför och då fungerar min taktik med att slå av och på strömmen var tionde minut igen.

Det är troligen inte termostaten det är fel på alltså, det är avyttringen av värme som inte fungerar som den ska. Varför detta bara slår på kylen har jag dock svårt att förstå just nu, kanske för att kylen är dåligt isolerad, medan frysen är bra isolerad? Jag har faktiskt ingen aning. Får stanna uppe en stund till och kolla så att det verkar fungera ett tag i alla fall.

En intressant sak jag noterar dock, nu när kylen blir kallare så har frysens temperatur stigit med ca 3 grader till -14 igen. Det kan inte vara en tillfällighet det heller...

Ringer Siemens service imorgon, de får berätta vad som är fel och ge mig en kostnadsuppskattning innan de kommer hit i alla fall...
 
Har du rengjort baksidan på kyl/frys-skåpet?

Är du säker på att det bara är en kompressor? De flesta har separat för kyl och frys.!

Känn efter hur varm kompressorn är. Om den går varm utan att lyckas kyla, så är det antagligen läge att byta hela skåpet, under förutsättning att de är rent och ventilerat på baksidan.
 
thomasx skrev:
Har du rengjort baksidan på kyl/frys-skåpet?

Är du säker på att det bara är en kompressor? De flesta har separat för kyl och frys.!

Känn efter hur varm kompressorn är. Om den går varm utan att lyckas kyla, så är det antagligen läge att byta hela skåpet, under förutsättning att de är rent och ventilerat på baksidan.
En kompressor. Temperaturen på denna nu när den kör fritt mitt på köksgolvet är gissningsvis 55-60 grader (håller inte gärna kvar handen på den en längre stund). Men nu är kylen i alla fall kall, så kall att min automatik stängde av strömmen några minuter till och med, provar nu att ställa ned termostaten.

Hittade denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/teknik/169785-trasigt-kylskap-kompressor-gar-men-ingen-kyla.html

Där står det att man kan få liknande fenomen om kylmediet har läckt ut. Undersökte därför baksidan av skåpet och hittade en grön missfärgning på en koppar del. Torkade då på golvet med en bit fuktigt hushållspapper under där denna varit (golvet är svart just där, egentligen svart-vit-rutigt) och fick en svagt grön ton. på papperet. Det verkar också finnas svgt gröna stänk på kylskåpets metalldelar. Det verkar inte bättre än att jag haft "smygpunka" på rören och att köldmediet har pyst ut. Reparationen lär ju gå på en hel del i det läget och då är det nog bara att köpa nytt. F-n, köpte ju relativt dyrt senast just för att få bättre livslängd på det...
 
pacman42 skrev:
En kompressor. Temperaturen på denna nu när den kör fritt mitt på köksgolvet är gissningsvis 55-60 grader (håller inte gärna kvar handen på den en längre stund). Men nu är kylen i alla fall kall, så kall att min automatik stängde av strömmen några minuter till och med, provar nu att ställa ned termostaten.

Hittade denna tråden:
[länk]

Där står det att man kan få liknande fenomen om kylmediet har läckt ut. Undersökte därför baksidan av skåpet och hittade en grön missfärgning på en koppar del. Torkade då på golvet med en bit fuktigt hushållspapper under där denna varit (golvet är svart just där, egentligen svart-vit-rutigt) och fick en svagt grön ton. på papperet. Det verkar också finnas svgt gröna stänk på kylskåpets metalldelar. Det verkar inte bättre än att jag haft "smygpunka" på rören och att köldmediet har pyst ut. Reparationen lär ju gå på en hel del i det läget och då är det nog bara att köpa nytt. F-n, köpte ju relativt dyrt senast just för att få bättre livslängd på det...
Ja, det var precis ett sådant läckage jag hade i åtanke när jag skrev att om kylen inte lyckas kyla trots att kompressorn går, så är det nog bara att byta ut det ;) Borde varit lite tydligare med det :)

Men det kan ju vara väl värt att höra med Siemens i alla fall.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, det var precis ett sådant läckage jag hade i åtanke när jag skrev att om kylen inte lyckas kyla trots att kompressorn går, så är det nog bara att byta ut det ;) Borde varit lite tydligare med det :)

Men det kan ju vara väl värt att höra med Siemens i alla fall.
Tack. Jo jag ringer till dem imorgon bitti (de har iofs 24h service, men jag tror jag väntar till dess jag är vaken). Har dock redan börjat kolla på vad jag kan få hem till på måndag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.