Hej!

Har ett Siemens KS38K20SD kylskåp som inte kyler tillräckligt. Kompressorn verkar jobba konstant, men det blir ändå inte kallare än cirka 13 grader. Temperaturvredet står på max. Förslag på vad som kan vara fel?

/F
 
Är det rengjort? Så det inte är fullt med damm på baksidan?
 
Ja, det är rengjort. Dammfritt.
 
Termostaten tror att det är varmt, borde vara enkelt att byta.
 
Då tror den rätt för det är varmt också...
 
Kan det vara så att kylmedlet läckt ut? Kompressorn jobbar konstant och är glödhet, men det blir ändå ingen kyla i skåpet. Med en hel kompressor borde det vara minusgrader i kylskåpet. Finns det andra förklaringar?
 
Göran.W
Tyvärr är det nog som du tror att gasen läkt ut.
Allternativ två är att kompressorn är sliten och inte orkar bygga upp tillräckligt högt tryck.
Du har helt rätt i att det blir minus grader om kompressorn jobbar konstant om den är frisk och det finns gas.
 
Ok, då blir det återvinningen nästa för kylskåpet!
 
Hur gammalt är det? på vårat Siemens kyl pajade styrelektroniken efter 5 år.
 
Göran.W skrev:
Tyvärr är det nog som du tror att gasen läkt ut.
Allternativ två är att kompressorn är sliten och inte orkar bygga upp tillräckligt högt tryck.
Du har helt rätt i att det blir minus grader om kompressorn jobbar konstant om den är frisk och det finns gas.
Precis. Klassiskt fel. I min barndom så byggde farsan om två dylika kylskåpskompressorer att pumpa våra cyklar med. Även fast de inte får korrekt smörjning om man kör luft genom dem så håller de ändå många år i sådana applikationer. Så det är en grej, bara skruva en slang direkt på utgående med rätt munstycke (utan stoppventil!) och ställ den i garaget. Kylskåpskompressorer leverar högt tryck men inget vidare flöde, så sprutmåla med dem går inget vidare (om man inte har tank på några kbm då och kan vänta någon vecka :D).
 
Göran.W
Om man ska använda en kyl kompressor att pumpa luft men är en säkerhets ventil ett måste för dom bygger farligt höga tryck annars.
Provade en gång var dom orkade och jag stängde av vid 44 bar för slangen såg inte så rolig ut nängre.
 
Ja, det var därför farsan tog ett vanligt cykelventilsmunstycke och tog bort ventilen i den så att luften alltid strömmar igenom munstycket när kompressorn går. Säkerhetsventilen utgörs då av slangen i däcket, när den smäller så har du pumpat för mycket (precis som om du fyllt ett cykeldäck från en vanlig kompressor, däcket exploderar även då långt innan någon övertrycksventil löst).

Om du ansluter en tank eller en stängande ventil till en kompressor så måste man naturligtvis se till att man inte kan få ett farligt övertryck någonstans i systemet, som med alla system som innehåller tryckkärl.
 
Jag har aldrig riktigt reflekterat över hur en sådan kompressor fungerar, men går det att använda den åt båda hållen, dvs även som vakumpump?
 
Bra fråga. Jag kan inte se att det inte borde gå (dvs bara genom att ansluta sugsidan istf. trycksidan).

MEN, idag är man ju aldrig först med något :), lite googlande letade fram: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=179834 lite längre ner i tråden så visar folk sina vakuumpumpsbyggen. De allra flesta kompressorer verkar funka alldeles utmärkt, men en skribent rapporterar problem att återstarta med vakuum. Visst, man når väl inte vad min vän fysikern skulle kalla ett schysst vakuum, men tillräckligt med undertryck för hemmabruk verkar det bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.