Undrar om det gröna är spårmedel som syns bättre med UV ljus, så gör man ju på bilar... när vi bodde i hyresrätt så pajjade en kylfrys (vi hade 2st så det gick ändå), den var bara nåt år gammal (kvalitet på grejorna nuförtiden) och de kom en kille och fyllde den, jag observerade nyfiket hur han gjorde, han hade en liten gasbrännare, lod och en specialgrej som punkterade ett rör så han kunde fylla i nytt köldmedium. Sen bockade han röret och lödde igen det. Dock var lösningen inte långlivad, men vår läckte väldigt långsamt och han hade inte hittat nån läcka så han fyllde bara. Dessutom så är det väl så att lite köldmedium läcker ut, men även lite kompressorolja. Har man kunnat lokalisera läckan kanske det går att laga, men mest sannolikt är det väl bara att köpa ny, och räkna med en livslängd på ca 4-8 år - därav kanske det är vettigt att inte satsa på de mest finessrika modellerna... ;)
 
Hittade en rostfri Whirlpool för under fem tusen, lite lång leveranstid dock. Jag får hoppas detta håller ihop en vecka...

I lågprisbutik på orten kostade det 7500 trots 20 procent i kampanjrabatt...
 
pacman42 skrev:
Hittade en rostfri Whirlpool för under fem tusen, lite lång leveranstid dock. Jag får hoppas detta håller ihop en vecka...

I lågprisbutik på orten kostade det 7500 trots 20 procent i kampanjrabatt...
Elgiganten ville ha 5800 för den vita av samma modell, den får jag för 4100kr på nätet med fri hemkörning. Varken Elgiganten eller Media Markt hade den i rostfri design. Det känns som den modellen (whirlpool 9152) är en rätt bra kompromiss mellan pris och funktion. Lite synd att man inte kunde ställa temperaturen i kyl och frys separat, men det är ju inte ofta det är ett problem i praktiken. Både kyl och frys är större än i den Siemens jag har idag och den är mer energisnål.

Ringde Siemens 24/7 support idag också. Det enda man kunde göra där var att beställa reservdelar. Själva supporten var bara öppen dagtid på vardagar. Så mycket var den 24/7 tjänsten värd...

Nu skall bara frugan få se Kyl-frysen också, sedan blir det en beställning. Priset är väldigt bra just nu under whirlpool-driven på tretti.se....
 
A
Det är bra virrigt det här.
Vad är det för modellbeteckning?
Jag har läst igenom flera ggr och får fram att det är termostat fel eller rättare sagt elektronikfel.
Troligtvis en eller flera kondensatorer. Byt dessa eller hela kretskortet.
 
electroluxaren skrev:
Det är bra virrigt det här.
Vad är det för modellbeteckning?
Jag har läst igenom flera ggr och får fram att det är termostat fel eller rättare sagt elektronikfel.
Troligtvis en eller flera kondensatorer. Byt dessa eller hela kretskortet.
För mig var det rätt uppenbart att det är läckage av kylmediet.
 
A
Tror inte du har nån framtid som kyltekniker då....:)
 
electroluxaren skrev:
Tror inte du har nån framtid som kyltekniker då....:)
Bra, för det är inget jag tänkt mig, jag är fullt tillfreds med att inte vara dryg :)
 
Siemens KG39NX73 är den som är trasig.

Frysen håller fortfarande kallt (nja, men -14 grader), kylen låg på 13 grader i morse. Då tog jag åtta kylklampar från min andra frys, så nu ligger temperaturen på 7,4 grader. Byter kylklampar nu innan jag går i säng...

Kompressorn går ju nästan hela tiden (dock inte nu när den får kylhjälp, då går den bara tidvis), så brist på kylmedium är ju ett troligt fel enligt min mening. Gissningsvis ligger temperaturen på kompressorns utsida på ca 60 grader då jag inte kan hålla kvar handen...
...och eftersom kompressorn inte fortsätter att köra om jag inte kopplar ur strömmen och kopplar in den igen så kan jag inte hoppas att denna håller ett par dagar till.

Oavsett vad som är fel så har jag inte tid och råd att vänta på reparation av den. Är dock intresserad av vad som är fel fortfarande, man kan ju laga den och sälja den vidare.

Eftersom min Siemens inte klarar av att hålla kylan utan hjälp av kylklampar så blev det inget köp på nätet, utan jag har köpt en Electrolux EN3889MFX som jag lyckades få loss för 7590 (20% rabatt). Hämtar den imorgon efter jobbet, då den levereras till butiken imorgon förmiddag. Hade kunnat få den idag på grannbutiken till samma pris, men då ett demoex...

Vet inte om det är ett bra köp dock, men jag fick ta det jag fick tag på till ett bra pris och som kunde levereras snabbt. Lustigt nog så hade rostfri bra betyg på nätet, i vitt hade den dåliga betyg!!!

Frugan gillade dock hur den såg ut invändigt.
 
Kollade du med hemförsäkringen? Den borde hålla i 10 år.
 
Jag skall ringa dem idag.
 
Försäkringen ger 60% av reparationskostnaden, med en självrisk på 2500kr. Dvs, i praktiken ingenting.
 
pacman42 skrev:
Försäkringen ger 60% av reparationskostnaden, med en självrisk på 2500kr. Dvs, i praktiken ingenting.
Detta är beräknat på att reparationen kostar under fem tusen kronor. Jag fick en ny kyl-frys för 7590kr och då är det inte värt att laga en fem år gammal för dessa kostnader. Uppskattningar jag sett på nätet säger att det åtminstone kostar 4000kr om det är problem med köldmedium och kompressor. Bara kompressorn kostar ju en bra bit över 1000kr och då har man ingen reparatör på plats ens. Reparatören kostar ca 2000kr att få hem till mig innan han ens börjar arbeta.

Nej, det blev nog bra att köpa nytt i detta fallet. Nu har jag dessutom fem års driftsgaranti på den nya kyl-frysen, den ingick i priset.
 
Tänker du skrota den gamla?
Bara för skojs skull om du vil öppna systemet och se hut mycket gas som kommer ut. Punktera nåt av rören vid kompressorn. Filma gärna och lägg upp här så kan vi ha en omröstning om det var gasbrist eller ej ...
 
Är det inte miljöfarlig eller brandfarlig gas i dessa ? Då är det inte en bra ide att medvetet punktera systemet.
 
Pentan. Gasol med andra ord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.