D
På vilket avstånd klarar klipparen att läsa av gränskabeln? Kan man lägga kabeln under 5cm tjocka stenskivor?
 
Corpes skrev:
Detta tyska forum, är det officiella-och betamjukvaror för landroid?

Fan att man inte kan tyska.........
Translate .google (y)
 
DIY_freak skrev:
På vilket avstånd klarar klipparen att läsa av gränskabeln? Kan man lägga kabeln under 5cm tjocka stenskivor?
Jag vet inte vad maxdjupet är men det är inga problem att förlägga kabeln under 5 cm betongplattor tex.
 
DIY_freak skrev:
På vilket avstånd klarar klipparen att läsa av gränskabeln? Kan man lägga kabeln under 5cm tjocka stenskivor?
Inga problem
 
Elkludde skrev:
Translate .google (y)
Fast jag kan bättre tyska än translate google kan och då kan jag det väldigt dåligt, google är hopplöst dålig på tyska-svenska och svenska-tyska
 
Har som sagt haft Wg790E.1 några månader nu. Supernöjd med funktionen på en av de absolut billigaste klipparna på marknaden. Fantastiskt klippresultat och minimalt med bekymmer, den sköter sig själv vecka efter vecka.

Enda problemet jag sett är att den har problem med halvstora äpplen som det faller en hel del denna tid. Den krockar in i, kör över och bråkar en del med dessa men lyckas nästan alltid navigera loss. Inte alltid dock, har trasslat in sig i lågt hängande äppeltyngda grenar vid något tillfälle och känner sig "fångad". Svårt att lasta roboten för detta såklart. Man får helt enkelt gå en sväng och rensa bort de mest uppenbara hindren litet då och då.
__
Sett en del inlägg om mindre biytor och hur man löser det på enklaste sätt. Har en på tomtens framsida som inte kan nås av fysiska skäl, ca 80 kvadrat bara. Men ser inga problem alls med detta. Roboten är mycket lätt och smidig, bara att lyfta över litet då och då och låta den köra ett pass om ca 90 minuter eller vad det kan bli. Har satt en begränsning i form av några stadiga stenar så den blir "fångad" när den letar efter laddstationen, praktiskt placerat såklart. Tar typ en minut att lyfta över den vart tredje dag eller vad man tycker. Man får trycka på start två gånger med ett stopp emellan för att den ska hamna på rätta klipphumöret :)
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Lustigt nog... efter all denna lovsång från min sida så lyckades den inte gå hem till laddstationen idag på eftermiddagen. Aldrig hänt förut sedan driftsättning för några månader sedan.

Den fastnade vid hemgång till laddstation på ett precis lagom stort äpple. Normalt brukar den böka omkring litet och fixa dylika mindre hinder när den är ute på vanlig klippning men just vid hemgång är den litet mindre kreativ om den stöter på hinder. Här skulle jag absolut kunna tänka mig att en smärre uppdatering av firmware kunde vara på sin plats, att den tex testar att köra i en båge runt ev hinder vid hemgång.

Ingen aning om de nyare firmwareversionerna är bättre på att hantera just detta men kan ev vara värt att prova.
 
Min stannade på en liten jordklump som min son lagt på begränsningskabeln och jag körde med v2.01 så då var det inte fixat iaf.
 
Harald Blåtumme skrev:
Lustigt nog... efter all denna lovsång från min sida så lyckades den inte gå hem till laddstationen idag på eftermiddagen. Aldrig hänt förut sedan driftsättning för några månader sedan.

Den fastnade vid hemgång till laddstation på ett precis lagom stort äpple. Normalt brukar den böka omkring litet och fixa dylika mindre hinder när den är ute på vanlig klippning men just vid hemgång är den litet mindre kreativ om den stöter på hinder. Här skulle jag absolut kunna tänka mig att en smärre uppdatering av firmware kunde vara på sin plats, att den tex testar att köra i en båge runt ev hinder vid hemgång.

Ingen aning om de nyare firmwareversionerna är bättre på att hantera just detta men kan ev vara värt att prova.
Just äpplen är problem, har själv ett Belle de Boskoop (stora äpplen) som worxen fastnar på för jämnan.
Fundera på att sänka höljet så den knuffar äpplena istället för att få dem in under. Men vet inte riktigt vad jag skall använda en formsprutad plast som passade linjerna hade varit snyggast eller får man bocka till en plåt men är rädd för vassa kanter.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Fundera på att sänka höljet så den knuffar äpplena istället för att få dem in under. Men vet inte riktigt vad jag skall använda en formsprutad plast som passade linjerna hade varit snyggast eller får man bocka till en plåt men är rädd för vassa kanter.
Bra då vet jag att jag inte är ensam om äppelproblemet i synnerhet vid hemgång :) Eller lagom stora jordklumpar någon råkat lägga ut.

Ska väl säga också att om det inte är större problem än så kanske man får känna sig rätt nöjd om man ser till vad det kunde vara för större grejer roboten har bekymmer med. Strängt taget är det bara att se till att slingan inte har några hindrande föremål som det ser ut för min del.

Ingen dum idé att försöka sänka höljet en smula men som du säger inte helt lätt att få snyggt. Vore mycket bra om man kunde få den där fina cirkelrörelsen som den uppvisar vid tex zonklippning att uppenbara sig även i hemgångsskedet när maskinen ibland stöter på hinder. Backa tillbaka, köra en liten halvbåge runt hindret och återansluta till slingan.

Vore säkert väldigt lätt att implementera i firmware och som antytts så kanske det redan finns inofficiella fw som fixar detta. Inget jag är jättesugen på att testa hackade fw dock, har garanti på maskinen och kör med de officiella firmwareversionerna om jag får lust att testa de nyare varianterna.
 
Redigerat:
Jag har två stora "öar" på min tomt vilka ställer till problem. Om den hittar en av öarna när den ska åka hem fastnar den på den och kör runt tills den ger upp. Jag har testat ett par gånger i sist konstaterade jag att den körda fem varv innan den till slut gav upp. Det verkar som att den får problem när öarna är för stora, i varje fall min har det problemet. Är det någon som har någon idé vad jag kan göra, tacksam för tips. Kan man t. ex. dra kabeln som går runt ön på något smart sätt som gör så att den hittar den yttre gränskabeln lättare?
 
Bocka en plåt och värm på krympslang runt plåten.
 
Jag är en av oss som har problem med äpplen. Nackdelen jag känner med att bygga en spoilern i fram /sänka kaross /bygga en front läpp. Är ju att den kommer köra fast och bli hängande lättare om tomten är ojämn.
 
En annan fråga. Om man tex borrar två hål för montering av lampor. Vad säger garantin då? Ändå om man kopplar bort all "extra" el innan man lämnar in den så finns ju påverkan på karossen kvar.
 
LtEriksson skrev:
Jag har två stora "öar" på min tomt vilka ställer till problem. Om den hittar en av öarna när den ska åka hem fastnar den på den och kör runt tills den ger upp. Jag har testat ett par gånger i sist konstaterade jag att den körda fem varv innan den till slut gav upp. Det verkar som att den får problem när öarna är för stora, i varje fall min har det problemet. Är det någon som har någon idé vad jag kan göra, tacksam för tips. Kan man t. ex. dra kabeln som går runt ön på något smart sätt som gör så att den hittar den yttre gränskabeln lättare?
En idé är att experimentera med att göra en "tagg" i lämpligt valt hörn på respektive ö (dvs en så spetsig vinkel att roboten inte kan följa tråden vid hemgång), att roboten släpper till antingen nästa ö eller den yttre begränsningsslingan i denna ordning.

För att denna strategi ska kunna fungera så måste beteendet vid situationen "tappat slingan vid hemgång" givetvis vara sådant att den fortsätter tills den hittar slingan igen, ingen aning om det är så. Kan vara värt att testa kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.