Alfredo skrev:
Jag förstår inte riktigt detta med att styrelsen nekar medlemmen att genomföra underhåll/renovering. Bostadsrättslagen, och med all säkerhet även stadgarna, definierar vilket underhållsansvar medlemmen respektive föreningen har. Jag kan inte se att styrelsen kan neka medlemmen att fullgöra sitt underhållsansvar. Ett sådant nekande skulle innebära att föreningen förbjuder medlemmen att göra det underhåll som denne enligt lag och stadgar är skyldig att utföra och skulle, enligt min uppfattning, med all säkerhet bedömas sakna rättsverkan.
Precis, detta förstår vi inte heller. Vi får inte renovera några delar alls. Vi får byta golv och måla väggar. Det är allt.
 
pelpet skrev:
Jag inser att jag får komplettera med en punkt

4) Dåligt/obefintligt tätskikt som släpper igenom vatten.

Om det är tätskiktet som är felet så borde det väl vara TS ansvar att se till att det är okej.

Frågan är hur man kollar det.

Är det betongbjälklag?
Var har vattnet runnit och stänkt?
Är det rimligt att fukt från en läckande golvbrunn har krupit ända till hallen, eller måste det bero på stänk?

Om det nu är tätskiktet som är kasst så kanske det hjälper med duschkabin alt duschdraperi, avfuktare, mögelsanering och ventilation. Och sitter påväxten i fogarna? Isåfall så kanske man kan krafsa ur fogarna, mögelsanera, låta torka ur då man är borta ett tag eller något och sedan foga om. Att foga om ett badrum är varken dyrt eller komplicerat.
Har du läst tråden? Sedan ett år tillbaka (då fuktskadan upptäcktes) har vi försökt få åtgärda det. Men det går inte att åtgärda utan att få tillstånd att byta tex golvbrunn m.m då den enligt besiktningen INTE är godkänd och felplacerad. Problemet kommer alltså att kvarstå. Självklart vill vi inte behöva betala för tvp badrum inom loppet av tre år. Det vill ingen och det ska vi inte behöva göra då skadan bara blivit värre pga att de sätter stopp för oss. En billig lösning finns inte. Även om man gärna vill tro det. En rimlig lösning vore att godkänna våra planer (som de gjort hos våra grannar) och låta oss fixa problemet.

Det är inte rimligt att några ska få ersättning men inte vi?
 
Vill förtydliga allt lite grann. Vi får INTE renover vär brf. De har inga skäl till varför utan vill bara inte låta oss. Rent tekniskt kan vi renovera badrummet utan att de behöver riva upp det (så har de gjort hos grannen) men det handlar om en ovilja att samarbeta eller öht hitta en lösning. Vi har sedan dagen vi upptäckte felet försökt TA VÅRT ANSVAR. Men vi har inte fått göra något åt det så skadan har blivit värre. Därför tycker jag inte och tror inte (att vi enligt lag) ens kan stå som ansvariga för detta längre då de under lång tid har hindrar oss. Enligt lag lan vi renovera allt ytskikt, men om mögelangreppet är mer omfattande eller fuktskadan hjälper det inte.

I en förening har vi alla ansvar, vi försöker ta ansvar för vår del men får inte. De vägrar göra något eller bry sig. Precis som de åsidosatt allt annat. Men kan någon förklara varför andra fär renovera sina badrum och inte riva ut de men inte vi?
 
Som sagt tidigare, sätt in en duschkabin..
 
SAWA skrev:
Men kan någon förklara varför andra fär renovera sina badrum och inte riva ut de men inte vi?
Det kan ju givetvis vara så att styrelsen är allmänt inkompetent och illvillig, men mer troligt är att de helt enkelt tvingats sätta en gräns. När en fastighet byggs eller stammarna renoveras startar en klocka inför nästa stamrenovering. Under den tiden går den genom olika faser. Om det är långt kvar till nästa stamrenovering och det uppstår ett behov av att reparera stammar, så bryter man upp badrummet, fixar, och återställer på föreningens bekostnad. Men när stambytet börjar närmar sig är det ekonomiskt och praktiskt ofördelaktigt att renovera ett enskilt badrum innan stambytet, eftersom det antingen medför att det måste göras om kort efter, eller att det kräver fördyrande speciallösningar vid renoveringen.

Därför är det vanligt att föreningen vid en tidpunkt säger att hädanefter görs inga nya badrumsrenoveringar före stambytet annat än akutreparationer eller provisorium. Det är inget konstigt. Sedan är det förstås alltid någon som kommer i kläm eftersom de hamnar på fel sida gränsdragningen.
 
Det här är inge mögel som går att tvätta bort, det har vi försökt. Vi har givetvis duschdraperi. En duschkabin går inte in där.
 
f91jsw skrev:
Det kan ju givetvis vara så att styrelsen är allmänt inkompetent och illvillig, men mer troligt är att de helt enkelt tvingats sätta en gräns. När en fastighet byggs eller stammarna renoveras startar en klocka inför nästa stamrenovering. Under den tiden går den genom olika faser. Om det är långt kvar till nästa stamrenovering och det uppstår ett behov av att reparera stammar, så bryter man upp badrummet, fixar, och återställer på föreningens bekostnad. Men när stambytet börjar närmar sig är det ekonomiskt och praktiskt ofördelaktigt att renovera ett enskilt badrum innan stambytet, eftersom det antingen medför att det måste göras om kort efter, eller att det kräver fördyrande speciallösningar vid renoveringen.

Därför är det vanligt att föreningen vid en tidpunkt säger att hädanefter görs inga nya badrumsrenoveringar före stambytet annat än akutreparationer eller provisorium. Det är inget konstigt. Sedan är det förstås alltid någon som kommer i kläm eftersom de hamnar på fel sida gränsdragningen.
Okej och detta kan jag förstå. Men de grannar jag pratar om har fått sina problem lösta nu? Under samma tid som vi har försökt få hjälp.
 
Med att andra får renovera, men inte riva ut. Tolkar jag att du menar att de får renovera, och föreningen kommer inte att riva ut det när stammbytet når dit? Men detta tillåts inte ni göra.

Den mest sannolika anledning jag kan komma på är tidsfaktorn. Om dessa andra badrum godkänts/beslutats tidigare, kanske innan stambytet hade påbörjats i föreningen. Styrelsen kan ha gjorts medvetna om det olämpliga med sådana beslut i samband med upphandlingen.

Under pågående stammbyte i fastigheten så har ofta den firma som anlitats monopol på arbete inom fastigheten. Inga andra byggnadsarbeten får pågå, det är rent formellt ett avtalsbrott om en medlem ex. låter en firma komma och slipa ett parkettgolv i lägenheten samtidigt som entreprenaden med stambyte pågår.

Just den nivån lär ingen beivra, men det är exempel på faktorer som kan påverka styrelsens agerande. I praktiken handlar det mest om rent praktiska saker som att hålla fritt för transporter av byggnadsmaterial osv.
 
SAWA skrev:
Har du läst tråden? Sedan ett år tillbaka (då fuktskadan upptäcktes) har vi försökt få åtgärda det. Men det går inte att åtgärda utan att få tillstånd att byta tex golvbrunn m.m då den enligt besiktningen INTE är godkänd och felplacerad.
Din beskrivning är inte trovärdig, eller så har du missuppfattat problematiken. Om GB eller stammar skulle vara orsaken skulle det vara en akut läcka, och då måste föreningen åtgärda. Finns det ingen akut läcka så är det inte orsaken. Om det verkligen finns en mögelproblematik så är det i väggar och golv, och det är förhållandevis lätt att åtgärda.
 
SAWA skrev:
Okej och detta kan jag förstå. Men de grannar jag pratar om har fått sina problem lösta nu? Under samma tid som vi har försökt få hjälp.
Det kanske handlar om att de har haft fel på stammarna som måste åtgärdas, men ni har bara fel på ytskiktet som är ert ansvar?
 
Nej, jag har varit i kontakt med dessa grannar, de har själva bytt stammarna (inget fel) varslen fukt eller mögel. Men de har fått tillstånd att göra detta efter beslutet.
 
f91jsw skrev:
Din beskrivning är inte trovärdig, eller så har du missuppfattat problematiken. Om GB eller stammar skulle vara orsaken skulle det vara en akut läcka, och då måste föreningen åtgärda. Finns det ingen akut läcka så är det inte orsaken. Om det verkligen finns en mögelproblematik så är det i väggar och golv, och det är förhållandevis lätt att åtgärda.
Är du besiktningsman eller rörmokare själv? En golvbrunn kan läcka utan att det innebär en enorm vattenläcka.
 
SAWA skrev:
Det här är inge mögel som går att tvätta bort, det har vi försökt.
Låter helt orimligt att det inte går att tvätta bort. Att det kommer tillbaka köper jag, men inte att det skulle vara omöjligt att tvätta bort.
 
Alfredo skrev:
Låter helt orimligt att det inte går att tvätta bort. Att det kommer tillbaka köper jag, men inte att det skulle vara omöjligt att tvätta bort.
Men om det kommer tillbaka så försvinner det ju inte?
 
Avgår det inte att improvisera?
Jag har bott i 2 dåliga badrum, 1 där grannens toa vatten började droppa genom taket:)
Har i båda fallen improviserat, som det sagts då behövs det inte mkt för att ett gammalt badrum med självdrag ska drabbas av "svartmögel"
Kontrollera om vattnet rinner undan onormalt snabbt i golvbrunnen, i så fall relina eller täta själv med nån form av fogmassa. Skrapa ur all kakelfog och lägg i ny (enkelt) avlägsna silikon etc och lägg i ny med antimögel egenskaper.
Få dit en elektriker som installerar en paxfläkt.
Och skaffa en duschkabin, och rengör badrummet ofta. Köp sånna mirakelsvampar som funkar enormt effektfullt. Och medans ni håller på släng in en rejäl avfuktare! Så kan ni nog hålla det fräscht i några år till.
Mvh/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.