thomasx skrev:
Det är väl egentligen omvänt här, att de som hävdar att man måste ha F-skatt för att kunna skicka en faktura, bör påvisa detta krav.

Det finns vissa lagkrav som ska vara uppfyllda när det gäller en faktura, i ordets juridiska betydelse. En av dem är att belopp exmoms skall vara angivet på faktura, ett annat att momsregistreringsnumret skall finnas med. Men att det finns något krav på att avsändaren måste vara näringsidkare känner då inte jag till. Så, som sagt, upp till bevis! ;)
Jag är säkert dum i huvudet, men jag tycker det känns som allt pekar på att det bara funkar för näringsverksamheter i princip:
https://www.skatteverket.se/foretag...eradigformoms.4.deeebd105a602bfe38000256.html

https://www.verksamt.se/anmala-for-momsregistrering_info

Men det kanske bara är att dra av 30% (för utfört arbete) om man skickar faktura utan att inneha F-skatt, så får mottagaren av fakturan betala sociala avgifter etc? Och är det en vidarefakturering av en kostnad så behöver man inte dra av något?
 
stefancrs skrev:
Jag är säkert dum i huvudet, men jag tycker det känns som allt pekar på att det bara funkar för näringsverksamheter i princip:
[länk]

[länk]

Men det kanske bara är att dra av 30% (för utfört arbete) om man skickar faktura utan att inneha F-skatt, så får mottagaren av fakturan betala sociala avgifter etc? Och är det en vidarefakturering av en kostnad så behöver man inte dra av något?
Tja, om du inte ens läser första meningen på sidan du själv länkar ...

"I e-tjänsten kan du anmäla dig själv eller ditt företag för momsregistrering."
 
thomasx skrev:
Tja, om du inte ens läser första meningen på sidan du själv länkar ...

"I e-tjänsten kan du anmäla dig själv eller ditt företag för momsregistrering."
Jag läste även de efterföljande meningarna:
"Du kan använda e-tjänsten om du är

enskild näringsidkare
behörig företrädare för en juridisk person, till exempel ett aktiebolag eller handelsbolag."

Jag brukar inte tycka att enskild näringsidkare är att klassa som privatperson, men det kan ju vara jag som tänker fel.
 
Men man kan fortfarande anmäla sig själv, och i övrigt är det ingenting som säger något om huruvida en privatperson kan eller inte kan skicka en faktura.
 
OK! Att man ska behöva lära sig nya saker alltså.
 
OK, om man nu ANTAR att jag jag har rätt i sak, att grannen har gjort fel när han lagt schaktmassor mot staketet (flera av era inlägg tyder på att så är fallet, men jag skall kolla upp tomtgränsen noggrannare) så är ju frågan ur man går till väga.

Det har föreslagits diverse åtgärder, men jag uppfattar det som de faller inom tre olika kategorier:

1. Gör egen rättssak av det
Detta kräver att man anlitar en advokat och jag riskerar att få betala grannens rättegångskostnader om jag förlorar. Eller?
Det sista förslaget med att skicka en "faktura" hamnar väl också under denna rubrik.

2. Polisanmäl
Detta känns spontant som "overkill" och kommer troligtvis att leda till en omedelbart nedlagd anmälan. Eller?

3. Anmäl till kommunen
Borde inte kommunen kunna säga vad som är rätt eller fel i en sån här fråga?
 
annerborn skrev:
OK, om man nu ANTAR att jag jag har rätt i sak, att grannen har gjort fel när han lagt schaktmassor mot staketet (flera av era inlägg tyder på att så är fallet, men jag skall kolla upp tomtgränsen noggrannare) så är ju frågan ur man går till väga.

Det har föreslagits diverse åtgärder, men jag uppfattar det som de faller inom tre olika kategorier:

1. Gör egen rättssak av det
Detta kräver att man anlitar en advokat och jag riskerar att få betala grannens rättegångskostnader om jag förlorar. Eller?
Det sista förslaget med att skicka en "faktura" hamnar väl också under denna rubrik.

2. Polisanmäl
Detta känns spontant som "overkill" och kommer troligtvis att leda till en omedelbart nedlagd anmälan. Eller?

3. Anmäl till kommunen
Borde inte kommunen kunna säga vad som är rätt eller fel i en sån här fråga?
3. Kommunen bryr sig inte så länge det inte rör något som angår dem, dvs att någon form av lov eller anmälan behövs eller att det är något som strider mot detaljplan eller liknande, antar jag.

2. En väl underbyggd polisanmälan men tydliga bilder behöver inte nödvändigtvis bli nedlagd direkt. Gör polisens jobb åt dem, så går det nog bättre ;) Som jag nämnde tidigare, det kan röra sig om såväl skadegörelse som egenmäktigt förfarande. Man kan fundera över preskriptionstid, men faktum är ju, att brottet fortgår i detta nu. Jag är inte säker på detta ska jag säga. Men å andra sidan, en polisanmälan kostar inget och är en enkel sak att göra, om man vill gå den vägen.

1. Man måste inte anlita en advokat, du kan representera dig själv hela vägen. Det är inte ovanligt i småmål. Du kan också avvakta med att anlita en jurist till det är dags att träffas i domstolen för förhandling, om det skulle gå så långt.

En annan variant för din del är att du tar bort staketet, och sedan anlitar någon som gräver bort allt det material från grannen som kommer in på din tomt, och skickar över det till grannen igen. Därefter underhåller du ditt staket och ställer tillbaka det. Räkningen för att gräva bort materialet skickar du till grannen. Jag tycker kanske inte det är en så bra idé, men det är en variant.

Det bästa kanske är att fråga din granne om ni inte ska sätta en mur i tomtgränsen, och dela på kostnaden. Så kan ni göra vad ni vill på vardera sidan om muren sedan. Sök bygglov, så kan ni göra den 2m hög också ;)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Förbannat! Här hade jag skrivit ett långt svar och så försvinner alltihop bara för att jag ska lägga in ett till citat. Ska det behöva vara så?

stefancrs skrev:
Det här är ju egentligen hiskeligt off topic, men källa på att det där skulle gå? Så vitt jag vet måste en faktura skickas av någon som innehar F-skatt och hittar inget om att det går på annat sätt. ...
Har ingen källa här och nu men jag har drivit företag sen jag var 17 vilket var i början av 80-talet. Har inte koll på allt men har koll på en hel del. Antingen får du tro mig på mitt ord eller så får du överbevisa mig med en bra källa och då viker jag mig gärna. :)
Surfa gärna på Skatteverkets hemsida.

F-skatten beror som sagt på hur man ska betala skatt och inget annat.
Man kan mycket väl ställa ut en faktura (eller räkning som det kallades förr) som privatperson, dock utan moms om man inte är momsregistrerad.

stefancrs skrev:
... A-skattar man ska den som köper tjänsten betala sociala avgifter osv, men då är det väl inte i juridisk mening en faktura man utställer heller?
Köpa tjänsten? Det behöver inte ens handla om en tjänst. Det kan ju handla om kompensation för upplupna kostnader. Låt mig exemplifiera:
TS hyr in ett entreprenadföretag som schaktar undan materialet från hans tomt. Det kan vara nån som mig eftersom jag gör markjobb, fast jag brukar undvika uppdrag som är "infekterade" eftersom det är så lätt att själv bli inblandad. :)
Sen hyr han in en snickare som reparerar staketet.
Sen sammanställer han leverantörsfakturorna till en gemensam faktura som han överlämnar till grannen, lämpligen med kopior på leverantörsfakturorna. TS faktura ska innehålla bruttokostnaderna, dvs beloppen inkl moms. Även slutsumman ska bara vara inklusive moms och detta beror givetvis på att TS inte är momsregistrerad.

Angående sociala avgifter så är den frågan lätt besvarad:
Tjänar TS några pengar på det här? Nej, alltså blir det ingen skatt. Och givetvis ingen arbetsgivaravgift/egenavgift heller. Med detta torde frågan om F-skatt och sociala avgifter vara avgjord. :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
thomasx skrev:
... Det finns vissa lagkrav som ska vara uppfyllda när det gäller en faktura, i ordets juridiska betydelse. En av dem är att belopp exmoms skall vara angivet på faktura, ett annat att momsregistreringsnumret skall finnas med. ...
Nej. Det där måste finnas med för att mottagaren av fakturan ska kunna dra av momsen men finns det ingen moms så ska det givetvis heller inte finnas angivet. Och finns det ingen moms så behövs givetvis inte något momsnummer heller.

Ett exempel även här:
En vägförening (eller brf för den delen) är sällan momsregistrerad och har därför inget momsnummer att ange på . fakturorna. Dom får heller inte lägga på nån moms. Dom får bara fakturera bruttovärdet inkl moms när dom ska ta ut sina avgifter av medlemmar och kunder.
Observera att mottagarna av dessa fakturor alltså inte nödvändigtvis måste vara medlemmar i föreningen. Det finns exempel på brf:er som hyr ut affärslokaler till näringsidkare utan att dessa är medlemmar i föreningen.
 
Robban_C skrev:
TS hyr in ett entreprenadföretag som schaktar undan materialet från hans tomt. Det kan vara nån som mig eftersom jag gör markjobb, fast jag brukar undvika uppdrag som är "infekterade" eftersom det är så lätt att själv bli inblandad. :)
Sen hyr han in en snickare som reparerar staketet.
Det är ju detta jag skulle vilja, att en firma kom och "fasade av" grannens jordvall bara tillräckligt mycket för att jord inte skall ligga mot staketet eller riskera att rasa ner mot staketet i framtiden. Och så vill jag att staketet riktas upp och lagas eller byts ut.

Jag tycker även att det är grannen som bör stå för fiolerna, då det är han som orsakat det hela. Problemet är väl att grannen aldrig skulle betala ifall fakturan kom från mig. Den måste nog komma från någon som kan "tvinga" honom att betala.
 
Bice skrev:
Jordhög som varit där ett par år är inte tillfällig.
Jag såg att en kommun fick tillåtelse att hålla högar i 18 månader, längre än så krävde marklov.
 
http://www.cija.se/torrsugare/

Anlita denna eller liknande som parkerar på gatan och för ut armen och suger bort nödvändigt material.
Köp säckar och stall på grannens uppfart och spruta tillbak gruset så han kan forsla bort sitt material själv.
Fakturera grannen.
 
Workingclasshero skrev:
[länk]
Anlita denna eller liknande som parkerar på gatan och för ut armen och suger bort nödvändigt material.
Köp säckar och stall på grannens uppfart och spruta tillbak gruset så han kan forsla bort sitt material själv.
Fakturera grannen.
Det ser ut som en perfekt maskin. :)

Problemet är bara att grannen med största sannolikhet aldrig kommer betala en faktura från mig.
 
Men antagligen kommer vilja hämnas. Det är det som är grejen med grannkonflikter.

Givetvis ska man inte gå med på vad som helst bara för att undvika att grannen blir ännu surare, man måste hitta rätt sätt att upprätthålla lite gränser. Inte helt lätt. Även om man kan fakturera som privatperson :)
 
harry73
Jag blir lite trött på det.
Försök inte att trappa upp konflikten med fakturor som ändå inte betalas.

Ta bort jorden på din sida gränsen och börja underhålla ditt staket. Det ser ut att vara länge sen den fick lite färg senast
Visar det sig att staketet är lite ruttet här och där får du byta ut delar.
Acceptera att även du har låtit detta fortgå i snart 10 år så acceptera ditt eget ansvar och ta av offerkoftan
Lycka till
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.