Om du går in på själva enheten på tex dashboard eller under switches, då kan du välja bland lite olika typer.

Skärmbild av en enhetsinställningspanel med namnet "Tvättstuga, Torkskåp" och olika konfigurationsalternativ såsom switch-typ och ikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack.

En annan fråga, kan jag både ha tidsinställning på en brytare och samtidigt ha händelser på den?
T.ex. om jag har en lampa i hallen som ska vara tänd från solnedgång till kl 01 på natten. Men mellan 01 och soluppgång vill jag att den ska tändas om dörren öppnas. Det ena ställer jag in under tidsinställning på brytaren, det andra via händelsesystemet.
Eller kommer det att krocka med varandra?
 
Det går bra
 
Tack.
 
Hej är helt ny på Domoticz.
Har en liten labb miljö med en Raspberry PI 2

Jag har lyckats att installera följande.

1 st http://aeotec.com/z-wave-sensor
1 st http://aeotec.com/z-wave-plug-in-switch

Ny börjar problemet.

Hur ska jag göra för att styra uttaget med Lux mätaren i sensorn.

När det blir mörk vill jag att lampan tänds som är i stucken i vägguttaget.

Tack för all hjälp och tips på förhand.

Kommer säkert många frågor till.
 
Fiban skrev:
Hej är helt ny på Domoticz.
Har en liten labb miljö med en Raspberry PI 2

Jag har lyckats att installera följande.

1 st [länk]
1 st [länk]

Ny börjar problemet.

Hur ska jag göra för att styra uttaget med Lux mätaren i sensorn.

När det blir mörk vill jag att lampan tänds som är i stucken i vägguttaget.

Tack för all hjälp och tips på förhand.

Kommer säkert många frågor till.
Så snart du vill styra någon device med uppgifter insamlade från andra enheter så måste du göra program/skript. Du hat två metoder att välja på, antingen med Blocky eller med LUA-skript.

Har du testat något av dem?

//Henry
 
@Fibban.

Väljer du LUA-kod finns det en hel del skrivet här som hjälper till i starten.

Här är det första inlägget om hur jag luminansstyr mina lampor. Jag styr på medelvärdet av två ljusmätare ute, en åt västnordväst och en åt sydsydväst.

https://www.byggahus.se/forum/villa...icz-och-z-wave-16.html?perpage=15#post2498791

Tror du hittar mycket matnyttigt för LUA om du läser denna tråd. Det är mindre skrivet om Blocky men lite finns det.

//Henry
 
@Fibban.

Jag har, sedan jag lade ut det klippet, tröttnat på att behöva gå in i koden och ändra om jag vill trimma LUX-talen för till och från. Idag är de variabler istället som enkelt kan ändras utan att leta upp all användning av dem.

Idag sed den rutinen ut såhär:

Skärmbild av kod för hemautomatiseringssystem med variabler och skript för ljuskontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här startar sedan en diskussion som handlar om hur detta och liknande skript jobbar:

https://www.byggahus.se/forum/villa...ticz-och-z-wave-8.html?perpage=15#post2527440

Du är välkommen med fler frågor om detta svar inte var nog!

//Henry
 
Tips, istf State på objekten så finns bState (tror den hette så) som är en bool istället.

Ett annat mindre tips jag märkt är smidigt, åtminstone om man pillar på sina namn ibland, är att i början av scriptet spara enheternas namn i variabler istället och sen använda dom. Så slipper man ändra på 72 ställen.
 
Värst vad tyst det gick och blev i tråden.

För egen del så beror det på att systemet hos mig just nu är väldigt stabilt. Det är nästan så att man glömmer bort att Domoticz ligger där i bakgrunden och förenklar vardagen med diverse styrning. Från början så upplevde jag att systemet tappade kontakten rätt så ofta med olika enheter, men nu när jag har ~15-talet med olika strömpluggar och puckar så är det riktigt stabilt!
 
Det mesta tuffar på väldigt bra. Men jag har problem med dels en dörrsensor som tempmätning.
Tror inte problemet i sig ligger i det utan snarare att sensorerna somnar in och inte vaknar upp.

Köpte en dörrsensor, Sensative Strips Z-wave-magnetkontakt, smidigt med en sensor som inte syns och som har batteri som räcker i typ tio år. Jo, inte så konstigt då den somnar in och inte vaknar när någon öppnar dörren.

När jag monterade den på dörrkarmen funkade den men sedan somnade den in och öppnar någon dörren, vaknar den inte alls till liv längre. Har försökt leta runt och finna var jag kan väcka den men lyckas inte. Min tanke var att dörrsensorn skulle styra halllampan nattetid så den tänds när dörren öppnas, men det går ju inte så länge sensorn sover. Några tips.
 
Flugbuljong skrev:
Värst vad tyst det gick och blev i tråden.

För egen del så beror det på att systemet hos mig just nu är väldigt stabilt. Det är nästan så att man glömmer bort att Domoticz ligger där i bakgrunden och förenklar vardagen med diverse styrning. Från början så upplevde jag att systemet tappade kontakten rätt så ofta med olika enheter, men nu när jag har ~15-talet med olika strömpluggar och puckar så är det riktigt stabilt!
Ja, Z-Wave fungerar bättre och bättre ju fler enheter med spridd placering man har. Det har jag också noterat. Jag sitter också nöjd med ett välfungerande system. Men räknar med att jag ska sätta mig in i hur larmdelen är tänkt fungera i vinter.

Det vore väl toppen om det blir en "tyst" grupp med många nöjda användare. Då orkar man med allt hjälpa varandra när det bränner till. Sista tiden med Zipabox orkade inte folk engagera sig.

//Henry
 
frippes skrev:
Det mesta tuffar på väldigt bra. Men jag har problem med dels en dörrsensor som tempmätning.
Tror inte problemet i sig ligger i det utan snarare att sensorerna somnar in och inte vaknar upp.

Köpte en dörrsensor, Sensative Strips Z-wave-magnetkontakt, smidigt med en sensor som inte syns och som har batteri som räcker i typ tio år. Jo, inte så konstigt då den somnar in och inte vaknar när någon öppnar dörren.

När jag monterade den på dörrkarmen funkade den men sedan somnade den in och öppnar någon dörren, vaknar den inte alls till liv längre. Har försökt leta runt och finna var jag kan väcka den men lyckas inte. Min tanke var att dörrsensorn skulle styra halllampan nattetid så den tänds när dörren öppnas, men det går ju inte så länge sensorn sover. Några tips.
Det kör jag med Fibaros rörelsesensor (multisensorn) i rummet. Fungerar utmärkt. Samtidigt får jag både temperatur- och ljusmätning. Då kan jag även tända den belysning jag vill när någon rör sig i rummet utan att komma från ytterdörren.

//Henry
 
HenFre skrev:
Det kör jag med Fibaros rörelsesensor (multisensorn) i rummet. Fungerar utmärkt. Samtidigt får jag både temperatur- och ljusmätning. Då kan jag även tända den belysning jag vill när någon rör sig i rummet utan att komma från ytterdörren.

//Henry
Jo det var ett alternativ, kör en sådan för att styra belysningen i förrådet.
Men där är det problem med temperaturmätningen, den rapporterar inte temperatur speciellt ofta, däremot Lux, det rapporterar den återkommande.

Kanske får byta till en sådan i hallen också.
 
frippes skrev:
Jo det var ett alternativ, kör en sådan för att styra belysningen i förrådet.
Men där är det problem med temperaturmätningen, den rapporterar inte temperatur speciellt ofta, däremot Lux, det rapporterar den återkommande.

Kanske får byta till en sådan i hallen också.
Ja, men det ställer du ju in. Jag kör med var 10:de minut. Men rörelsen kommer ju "direkt" och ljuset flämtar ju inte. I rum med fönster använder jag medelvärdet av de utomhusmätare som rapporterat under de senaste 10 minuterna för att inte tända när det är ljust ute.

Temperatur i ett hus behöver ju inte heller mätas oftare än var 10:de minut.

//Henry
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.