Jag tror att de är för hyresrätter? Jag ör osäker men ska kolla upp det med.

Tack!
 
Hej, vi duschar i badkar men det är klart att badrummet blir blött. För att förtydliga så är inte fuktskadat orsakad av oss. Den är gammal enligt fuktrapporten. Problemet är att badrummet är i så pass dåligt skick att det inte spelar någon roll vad vi gör för det blir vatten på golvet när man kliver ur badet tex. Vi försöker med allt. Anledningen till att vi målade var för att det var så äckligt med alla missfärgningar (som vi inte förstod var mögel). När vi målade om klinker blev allt my let tydligare eftersom vi gick ifrån mörkgrått golv till vitt. Sedan har problemet säkert blivit värre eftersom vi är fler som använder badrummet oftare. Golvbrunnen är av gjutjärn så det är my ner möjligt att den har rostat som du säger.
 
Jag har filmat golvbrunnen och den ser ut att vara i rätt dåligt skick. Ska försöka ladda upp videon senare. Den är fylld med vatten och vi har försökt rensa den men det går inte. Den är väldigt äcklig och ser ut att ha passerat sin livslängd. Den har ju aldrig bytts ut och enligt stadgarna är den "föreningens" ansvar.
 
I väntan på bättre tider, ställ in en avfuktare och lägg ut en badrumsmatta. Tvätta badrummet med klorrengöring varje vecka. Det borde hålla fukt och mögel i schack. Se också till att ha bra ventilation även om det motverkar avfuktarens effekt. Ni kanske kan stoppa dit en utanpåliggande badrumsfläkt, typ fresh intellivent eller billigare kopior. I det här läget hade jag struntat i eventuella regler kring ventilationen.

En gammal gjutjärnsgolvbrunn kan reemaljeras, det handlar om högst några tusenlappar. Det, i kombination med ovanstående åtgärder, kanske hjälper.

https://www.remaljering.se/Golvbrunnar
 
Är det inte så här det ligger till: Om ni vill får ni renovera ert badrum nu, men styrelsen kan inte garantera att er renovering inte måste göras om i samband med stambytet?

Det kanske ser annorlunda ut i 50-talshus, men i mitt BRF-hus från 1936 hade det varit omöjligt att byta stammarna utan att riva badrummet totalt.
 
Nej, vi får inte göra något alls. Alltså vora renoveringsplaner nekades helt. De vill varken eller. Och hos grannarna som redan har renoverat har de INTE behövt riva upp hela badrummet. Alla lgh ser i princip likadana ut så jag vet inte vad som är unikt i vårt fall. Jag har en känsla av att de behandlar oss orättvist. Vi har i över ett år försökt få tillstånd att reparera badrummet. Men de vägrar gå med på det. Hur kan vi då hållas ansvariga när saker blir värre och skadan tex går ner till grannen? Alla sakkunniga hantverkare och rörmokare som varit förbi och tittat har sagt att man INTE behöver riva ut något så länge man förbereder stammen i vår lgh (alltså inte hela).
 
En tillfällig lösning hjälper tyvärr inte ovh jag rengör med klor hela tiden men det hjälper inte. Usch detta är så jobbigt. Att man ska behöva tvingas leva med en hälsofara har jag absolut ingen förståelse alls för... Att de avhjälper grannarnas fel men inte våra förstår jag inte heller...
 
Leta upp stadgarna och läs igenom. Rent standardmässigt får du renovera ditt badrum så länge det utförs fackmannamässigt utan att styrelsen har något att säga till om.
 
Förstår jag saken rätt om delar av husen redan påbörjats med stambyte och att samma firma finns anlitad för att göra samtliga lägenheter? Om det stämmer kan ni ju få ett utlåtande av den firman om man skulle stambyta bara ert badrum just nu, om det skulle medföra högre kostnader totalt sett och vara genomförbart utan stora problem för närliggande granne/grannar. Om det är en högre kostnad för BRF kan ni kanske betala mellanskillnaden själv för att slippa alla problem. Säger styrelsen nej ändå skulle jag göra renoveringen och dokumentera allt med besiktningsman & bilder för att kunna svara upp mot styrelsens förmodande bråk. Lycka till.
 
Det låter som att ni behöver ha en ordentlig diskussion med styrelsen där man går på djupet med saker och ting. Varför säger de nej till åtgärder? Hur motiverar de att åtgärderna inte behövs? Vad är problemet?

Kolla stadgarna och lagen och se om det finns någon möjlighet att stämma styrelsen. Det kommer att vara ännu jobbigare för dem att hantera än ett möjligt badrum. Bra påtryckningsmedel mao. Har du någon jurist i bekantskapskretsen?
 
Hej, vi har försökt prata och resonera med dom. Numera svarar de inte ens på våra mail. De bryr sig inte om vi drar in jurister. De tycker att det är värt det har de sagt. Det är en väldigt oförstående styrelse som jag gärna avsätter och ser att vettiga människor som går att samtala med tar över. De är oseriösa i sitt bemötande och tycker att vi kan flytta oss om det inte passar. Men vi har försökt förklara att även Om vi vill skulle vilja det gör vi en enorm förlust, eller så är det så att ingen vill köpa en möglig lgh. Moment 22. Stämma styrelsen tar också tid och vi känner att vi kan inte bo såhär längre. Våra barn utreds just nu pga att de konstant är snoriga , även om det kan vara svårt att påvisa att mögel är orsaken är det definitivt en känd fara och framkallar allergier m.m. Jag mår så dåligt och är verkligen rädd för deras hälsa.
 
Har ni någon frånluftsfläkt i badrummet? Sätt dit en isåfall. Eller om ni har ett fönster - se till att det står öppet så mycket som möjligt. Ni kanske också kan behandla fogarna med något mögelbekämpningsmedel som tränger in i fogarna. Det verkar tyvärr som att ni får leva med möglet ett tag.

Läs stadgarna och bostadsrättslagen också så att ni får koll på vad som gäller. Kolla upp möjligheter att stämma föreningen och att hålla inne avgiften. Och prata med ordföranden, maila inte. Ta gärna med någon vän som är hyfsat duktig på sådana här saker.

Ni kan föreslå att badrummet renoveras tillfälligt med billiga medel (vinylgolv, målat system på väggar) tills det är dags på riktigt om tre år. Det viktigaste i det här läget är ju att bli av med möglet, inte att få det estetiskt.
 
Skall börja med att upprepa, vi lider med dig.

Men det du begär av föreningen är inte rimligt.

jag var för många år sedan ordf. i en stor förening, ca. 800 lgh. Vi hade en pågående planering för stammbyte, det uppskattades att det med "traditionella metoder" skulle kosta ca 350 milj. Detta är över 25 år sedan, så motsvarande siffra idag skulle troligen vara närmare en miljard.

Vi var inte nöjda med kostnadsläget. Gjorde om förprojekteringen för att få fram mera rationella förslag, och fick ner kostnaden till ca 75 milj. Exakt hur vi gjorde är en lång historia. Men för att nå denna nivå spenderade vi nästan 5 milj på konsulter och planering, varje läge för nya rör planerades noga, osv. Därutöver gissar jag att entreprenören lade ut ytterligare 5 - 10 milj. på projektering, ställkostnader i fabriker för prefabbricerade delar osv.

Ex. så tillverkades "avloppsnätet" alltså alla rör, golvbrunn osv. I ett stycke för varje badrum, i fabrik. Istället för att rörmockaren skall stå och sätta ihop det i varje badrum av smådelar med krökar osv. Allt gjöts som en enda plastbit. Ställkostnaden för att få fram gjutverktyg var givetvis avsevärd.

Alla dessa förplaneringsmoment kostade gissningsvis 10 - 15 milj totalt, men besparade oss över 250 miljoner i byggkostnad.

En förutsättning var att hela bygget kunde skötas "på löpande band", byggfirman delade in allt i 6 minutersperioder, var 6e minut stämde man av vad som pågick. Att i det läget komma in och göra en undantagslösning i en lägenhet är helt orimligt kostnadsmässigt. Det blir lite som att beställa en ny BMW, och kräva att få komma ner till fabriken och installera något eget extratillbehör direkt på bilen där på löpande bandet.

OM det är så att fuktproblemen skulle bero på något som ligger inom föreningens ansvarsområde, alltså läckande rör, då kan det vara nödvändigt att göra en reparation i din lägenhet, som sedan rivs ut igen.

I vår förening fick vi akutreparera vattenskador i ca 20 lägenheter (totalt bortkastade pengar) medan stammbytet pågick.

Jag blir konfunderad över det jag ser på bilderna, och beskrivningen av problemet.

Är detta verkligen en vattenskada, som beror på dåligt tätskikt och/eller läckande rör? Hur är det med ventilationen i badrummet? Att få ut den fuktiga luften snabbt efter en dusch kan göra underverk.

Ett förslag på lösning av den akuta situationen från mig, är att du borde titta på om det går att sätta in en duschkabin, det minskar kraftigt fuktpåverkan, inget vatten kommer att rinna på golv eller väggar. och det är förhållandevis billigt.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Skall tillägga att ofta går det inte att byta stammar på bara en våning, oftast måste man göra ingrepp både på våningen under och våningen ovanför, för att koppla ihop stammarna. och om planeringen då innebär att det skall dras stammar i ett annat läge, så går det överhuvudtaget inte att bryta ut enstaka badrum ur planeringen.

Jag känner till föreningar där man istället byter en liten bit här och där, då och då. Det går att göra så också, men då får man räkna med det högre kostnadsläget.
 
Skall kanske förtydliga. Självklart skall ni inte bo i ett "mögelsmittat" badrum i flera år. Men om vi antar att skadan beror på tätskiktet som är ditt eget ansvar. Så är ju problemet att det är trist att spendera stora pengar på en renovering som sedan kommer att rivas igen. Det varierar också lite från förening till förening hur ansvaret ser ut när det gäller golvbrunnen, ofta är det föreningens ansvar, men i en del föreningar ligger även golvbrunnen på den enskilde medlemmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.