Hemmakatten
Den gamla damen, är hon för gammal och dement för att utkräva ansvar för den förstörda häcken?
 
Hemmakatten skrev:
Den gamla damen, är hon för gammal och dement för att utkräva ansvar för den förstörda häcken?
Nja. Alltså hon är gammal och väldigt trevlig. Vi är mycket nöjda med våra grannar egentligen, och jag har sedan vi flyttade in hjälpt dem med diverse trädgårdsarbeten och framför allt skött våra gemensamma häckar. Rent juridiskt så skulle det väl vara rätt omöjligt att påvisa att hon inte tyckte att hon skötte om vår gemensamma häck i tron om att det hon gjorde var rätt, vilket hon nog även trodde. Men vi har inte heller hjärta att ligga på henne om en kostnad på 30 000, en äldre dam med liten pension. Vi har gråtit lite en skvätt varje dag vi ser eländet och så får vi hoppas att vi kan stadga upp plantorna på nytt. Nästa år är det väl rimligt att hon får ersätta enstaka plantor som inte tagit sig.
 
Här är en intressant lösning på att tömma sprinklersystemet. Även om denna person använder tryck istället för flöde så är han, i mitt tycke, både informativ och rolig. Håll till godo med lite AvE
https://youtu.be/JwWZ5mkL1es
 
vanhaniemi skrev:
Här är en intressant lösning på att tömma sprinklersystemet. Även om denna person använder tryck istället för flöde så är han, i mitt tycke, både informativ och rolig. Håll till godo med lite AvE
[länk]
Hehe ja han kan ju sin elektronik, men knappast sin pneumatik. Luft beter sig inte som vatten, och vad jag har läst på så är det vanligt att just detta sätt spränger ditt system .. Sedan kan jag inte ens förstå varför man skulle vilja ha hans setup med mer än att det fungerar av sig själv? Det är ju bara att kontrollera ett manuellt vred, och hålla ögat på mätaren?!

Avseende att tömma ledningarna mellan ventiler och huset, så har jag alltså byggt det så att jag kan öppna manuellt i källaren och börja med att blåsa bakåt .. =)
 
elpaco skrev:
Hehe ja han kan ju sin elektronik, men knappast sin pneumatik. Luft beter sig inte som vatten, och vad jag har läst på så är det vanligt att just detta sätt spränger ditt system .. Sedan kan jag inte ens förstå varför man skulle vilja ha hans setup med mer än att det fungerar av sig själv? Det är ju bara att kontrollera ett manuellt vred, och hålla ögat på mätaren?!

Avseende att tömma ledningarna mellan ventiler och huset, så har jag alltså byggt det så att jag kan öppna manuellt i källaren och börja med att blåsa bakåt .. =)
Jag gissar på att det inte blir några videos gjorda om man inte hittar på lösningar som inte behövs. Han började med en arduinostyrd reglering men hittade väl en tryckventil på hyllan och tänkte att han ska göra en video.
Jag köper absolut ditt resonemang om flöde istället för tryck. Men vad jag sett av AvE så är han inte direkt tappad bakom en vagn.
 
Skadade grenar på en japansk blodrönn med synliga beskärningsmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till sist viker vintern undan nog för våren att börja titta fram. Trots en ganska mild vinter så har det blivit ganska mycket skador på det nyplanterade. Kanske var det den där -18-veckan i kombination med att det var blött och fuktigt innan? Men bland träden har framförallt den japanska blodrönnen framför entrén tagit stryk. En buske fick även leva med att bli lite handikappad av att ett snöras tog med en större gren.

Av alla våra cirka 50 näva Rozanne på framsidan, som vuxit extremt bra första säsongen, så dog ungefär 20 stycken. Dyrt, men chefen på handelsträdgården är schysst och låter oss köpa nytt för halva priset. En del lavendel har också gjort sitt.

Vinterskadad japansk blodrönn vid entrén med bruna grenar bland hälsosammare gröna växter och ett trästubbsbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det visar sig att hararna har gått på våra växter också. Avenboken endast lite, men allra mest verkar de ha gillat björkspireorna, som de beskurit ner nästan till marken i vissa fall. Känns lite motigt då vi köpte ganska fina stora plantor. Nästa vinter blir det skydd även för dessa. Vi satte endast gnagskydd på trädens stammar.

Skadad trädgård efter vintern med en ihopsjunken buske och några överlevande nävor på en gräsmatta.
Den här tidigare stora välvuxna busken gick tyvärr genom en serie av missöden. Den var så dåligt gallrad att jag klippte ur några grenar efter råd från trädgårdsmästaren. Då visade det sig dessvärre att de övriga var så klena att hela busken började luta, de hade helt enkelt stadgat upp varandra. Rådet blev föryngring, vilket den alltså inte tålde ..

Plantor i svarta plastlådor redo för trädgårdsarbete, några med märkningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så mycket mer än att ladda på med nya plantor ..

Säckar med kogödsel och barkmylla bredvid ett verktyg för trädgårdsarbete på en stenlagd yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja ni som har följt tråden vet ju hur jag planterar. Men här kommer det igen. Jag gräver cirka dubbelt så djupt som plantan jag köper, och lite bredare, sedan blandar jag hälften av jorden med en femtifemti blandning barkmylla och kodgödsel av god kvalitet, vattnar ordentligt i hålet och i portioner när jag fyller. Stampar till plantan ordentligt. Har funkat extremt bra. Observera att magnolia, azalea, blåbär och andra surjordsväxter skall ha rhododendron-jord i ordentlig mängd!

Vitt smidesjärnsbord med dekorativa mönster på en stenbelagd uteplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med från affären kommer också detta söta bord. Halva priset blir ett riktigt fynd, och nu känner man sig lite glad igen trots vintermissödena. Dessutom är det ju ganska kul att plantera. Jäkligt kallt att stoppa händerna i vatten så här års bara ..

Två bilder på en trädgård, den första visar nyplanterade buskar och en droppbevattningsslang längs bäddar, den andra en bladvissnad buske med slingor av bevattningssystemet bredvid en stig och sittplats.
I samma veva så är det dags att bygga klart det som inte blev klart förra året. Droppbevattningen skär jag till för häck och alla planteringar och trycker ihop. De ligger på varsinn ventil och man kan alltså köra dem separat. Dock kommer alla rabatter få lika mycket. Jag begraver inte systemet, då det dels bjuder in markdjur till att knappra på det och dels ökar risken för att det sätter igen. Istället så kommer ju slangarna skymmas helt av de marktäckande plantorna tids nog.

Trädgårdsbild med vattenspridare i grönt gräs, närgräns av växtklädd mark och skadad buske med uppgrävd jord och droppslangar.
Som sagt - om ni någonsin sysslar med automatiskt bevattning, och särskilt med droppbevattning - så spola rent ordentligt. Det är trist med igenkloggade nya system. Nu skadar det inte att kunna styra systemet via telefonen; man slipper springa ner i källaren fram och tillbaka för att stänga av och på. Om någon funderar över varför popupen är låst med en snabbtving så är det för att det inte skall läcka smutsigt vatten över kanten och ner i systemet, det är ju just det jag försöker spola bort ..

Gräsmatta med två delvis grävda och smutsiga sprinklerhuvuden nära en jordhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det visar sig att marken sjunkit lite kring planket som delar av framsidan från resten av tomten. Eller rättare sagt, det har sjunkit kring de rörgravar som jag inte körde Wackern över, utan stampade. I alla fall får jag justera upp några spridare. Ingen större deal.

Sprinkler som vattnar en gräsmatta med buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våren är faktiskt extremt torr. Gräsälskare som Olle Berg säger att det är ett klassiskt misstag att man tror att gräsmattan inte behöver vatten bara för att det är så milt ute. I våra trakter regnade det i stort sett ingenting innan juni, och ta mig katten alla grannars mattor var bruna vid det laget.

En magnoliaplanta med knoppar och en etikett, placerad i en trädgård med grönt gräs och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra sommaren upptäckte vi att våra stjärnmagnolia blommade i lila. Inte vad vi förväntat oss. Det är en Magnolia Susan, och inte Stellata. Vi påpekade detta för handelsträdgården och de hänvisade oss till augusti då planteringen kommer igång igen efter högsommarvärmen. I augusti berättar man att de inte längre kan få tag på så stora plantor som vi köpt, och de skall därför ta in en extra stor till oss gratis inför nästa säsong. Om vi bara tar upp det igen tidig vår. Så nu tar vi upp det, och då visar det sig att vi skulle varit där i januari, när de åker ner till Holland och ser ut växterna. Nu får vi alltså i så fall vänta ett år till på byte. Inte kul. Så kompromissen blir att vi får den största stjärnmagnolia de har, och får behålla Susan. Vi gör en rokad på tomten.

Uppgrävd buskplanta med rötter  synliga och jordklump, placerad på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gräver upp den befintliga magnolian så brett och djupt jag orkar, mycket mer än vad som kom med i krukan. Den verkar definitivt ha trivts att döma på rötterna.

Svart traditionell dörrhasp med ringhandtag på vit trädörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I väntan på att det skall börja blomma och växa tar jag mig även an förrådslåsen som irriterat mig. Förrådet leder alltså från framsidan längs grannens tomt och ut på baksidan, och funkar även som insynsskydd. Tanken är att det skall funka som trädgårdsförråd med plats för verktyg och klippare, när jag väl får i ordning det. Då kommer kanske bilen in i garaget även på sommaren? Jag har i alla fall tillfälligt skruvat i båtöglor och har vanliga låsbultar på insidan om dörrarna. Det ger problem. Om dörrarna är olåsta så blåser de ibland upp i kraftigare vind, och om jag låser dem så kan jag inte gå igenom utan att först gå in i garaget. Jag hittar dessa från Habo. Det är en genomgående bult som går från utsidans vred till ett likadant på insidan, och man kan alltså öppna dörren från såväl insida som utsida. Eftersom jag har låsbultarna kvar kan jag även låsa helt när jag åker bort.

Metallbord med smältande snö framför vinterskadade växter och snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jo som sagt. Jag väntade ganska länge med att koppla på bevattningssystemet för att inte riskera kyla och risk för frostsprängningar. Men ett par dagar senare så blir såväl smhi som jag själv rätt snopna ..
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
vanhaniemi skrev:
Jag köper absolut ditt resonemang om flöde istället för tryck. Men vad jag sett av AvE så är han inte direkt tappad bakom en vagn.
Det håller jag med om. Men han tänker kanske som så att det som inte går att fixa med prylar från hans G-rage, det klarar han sig utan. Det jag sett av honom får mig inte att tro att han gärna låter någon "expert" mecka med hans pryttlar. Och om han råkar spränga en popup eller två så kostar de skit och ingenting på Walmart. Annat blir det i Sverige när man skall köpa från en affär riktad till miljonomsättande golfbanor =)
 
Kul att du är tillbaka igen!
 
Tack för svar!

Efter att släpat spridare i sommar så är jag helt inne på att installera ett system, tur att du tipsade om MP-rotators, en vanlig spridare med stor kastlängd verkar ju dra 50l/min vilket är vad min pump klarar.
 
13th Marine skrev:
Tack för svar!

Efter att släpat spridare i sommar så är jag helt inne på att installera ett system, tur att du tipsade om MP-rotators, en vanlig spridare med stor kastlängd verkar ju dra 50l/min vilket är vad min pump klarar.
Precis. De har många fördelar - lågt flöde, och så är de lätta att ha att göra med design- och installationsmässigt, då du kan blanda dem hej vilt oavsett vinkel eller kastlängd.
 
Redigerat:
maah skrev:
Kul att du är tillbaka igen!
Tack maah. Jag skall försöka att få till kontinuitet och posta lite mer löpande!
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
elpaco, du får bjuda på en en bra före/efter-bild på gräsmattan nu när den är etablerad!
 
Jag tycker också att det är kul att du är tillbaka, inte så många som dokumenterar vad de gör på utsidan så noga och fint som ni. Synd på häckplantorna, hoppas att ni slipper byta några pga inblandningen av "ej kompitent person".
Tror nog att om något/några år så är häcken tät och fin samt att ni skrattar åt det inträffade (hoppas jag).
 
mg765 skrev:
elpaco, du får bjuda på en en bra före/efter-bild på gräsmattan nu när den är etablerad!
Det skall bli mer gräspostande. Jag har lagt ner ganska mycket tid där sedan i våras!
 
roli skrev:
Tror nog att om något/några år så är häcken tät och fin samt att ni skrattar åt det inträffade (hoppas jag).
Jo även om det kommer bli lite (o)lustigt utseende på vägen så skall det förhoppningsvis bli ok senare! Nu har det gått ett tag och det känns iaf mindre ledsamt och irriterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.