Jag har APn direkt i routern eftersom routern har PoE och jag kan skippa injektorn som följde med APn.

I övrigt tycker jag megitegel har rätt i sitt resonemang om att undvika underswitchar osv, men att det i praktiken har synnerligen begränsad betydelse, om ens någon alls. Det är få av oss som belastar nätet så mycket att det har någon betydelse.

Jag skulle påstå att prestanda skiljer sig oerhört lite mellan bra gigabitswitchar. Det är standardprylar idag.

alla alternativ du föreslår är möjliga och jag tror ärligt talat inte att du kommer märka någon prestandaskillnad hur du än gör.

Jag kommer inte skaffa någon stor switch. Behöver jag fler portar i närheten av routern skaffar jag bara en Netgear 8p till och jackar in i en switchport på routern (eth2-4).
 
MathiasS skrev:
Jag skulle påstå att prestanda skiljer sig oerhört lite mellan bra gigabitswitchar. Det är standardprylar idag.

alla alternativ du föreslår är möjliga och jag tror ärligt talat inte att du kommer märka någon prestandaskillnad hur du än gör.

Jag kommer inte skaffa någon stor switch. Behöver jag fler portar i närheten av routern skaffar jag bara en Netgear 8p till och jackar in i en switchport på routern (eth2-4).
Går jag på det så är det billigaste och smidigaste är då för mig troligen en PoE-5 så jag slipper en extra injector och kan koppla 2st 8 portars switchar efter det... Dvs som du gjort... Det BORDE räcka, iallafall närmsta åren. Alternativt så kan jag koppla 3 switchar, en som står utlokaliserad där skrivare etc står... Måste nog skissa upp detta, håller ju på och drar kabel upp på vinden och i källaren samtidigt, så det finns lite vägval...
 
MathiasS skrev:
Om du behöver ha många portar med PoE av någon anledning, så blir switchar aldrig billigt. Om du inte behöver det så köper man Netgears blåa gigabitswitchar. Dom har ändlöst liv och kostar nästan ingenting.

Jag skulle investera mest i en AP, lite mindre på routern och minst på switchen.

Hur du fördelar dina enheter mellan switcharna i förhållande till ett NAS kommer ha väldigt liten praktiskt betydelse. Vi pratar om gigabitswitchar och få datorer hemma hos dig kan ta emot eller skicka data i den hastigheten ändå.

Jag har flera "underswitchar". En vid skrivbordet, en vid TV, en i närheten av mitt nas. Nätverket går inte märkbart långsammare av det och tillochmed om man bygger helt nytt är det jobbigt att dra fram 5-6 kablar till ett ställe.....
Tack, ja, det är ju det lättaste, med några utlokaliserade switchar, det blir snabbt mycket kabel om man ska ha allt på en enda plats och sen kabel ut till varenda pryl... Även om injector följer med, så är det ju en klar fördel att slippa en extra strömförsörjning som både tar plats och är ivägen, kanske värt en 500-hundring...
 
Man kan ju optimera allt in i absurdum, men om man analyserar hur man använder eller tänker sig använda nätverket så inser man att det nog inte är så farligt med "under-switchar".
Jag kör inte en edgerouter, men jag kör med Ubiquitis Security Gateway. Det är, i huvudsak, enbart en router och innehåller ingen switch. Den är koppplad till en 24-portars Netgear-switch där det mesta är inkopplat. Men till TV:n kunde jag inte få ut mer än 1 st Cat 6-kabel pga existerande kanalization. Så i TV-bänken sitter en 8-portars Netgear "under-switch". TV, TV-spel, Apple-TV och en accessspunkt är inkopplad i den för tillfället. Det är såklart inte optimalt, men jag tror mig inte strömma högupplöst media till både TV:n, Apple-TV:n, TV-spelet, samt köra max på accesspunkten samtidigt. Jag tror att mitt Gigabitnät kommer att räcka ett tag framöver.
Våra arbetsstationer (både jag och min fru jobbar tidvis från hemmet) är kopplade direkt till 24-portarsswitchen och där är även vår NAS inkopplad. Vilken dag som helst kommer ytterligare en NAS kopplas in direkt i 24-portarsswitchen.
 
Ikväll ska jag göra ett litet throughput test från mitt nas till min PC. Det är tre switchar mellan dessa....
 
Visst är det så, för min del är det att jag i samband med renovering lagt in ett antal "slangar" som jag kan bestycka med kabel, jag vill göra detta på ett smart sätt nu, visst kan jag byta en switch eller så, men det är dumt om man bygger upp en topoligi som är totalt feloptimerad. Iom jag inte kan så mycket om nätverk (men för massor av år sen jobbat med hårdvarunära programmering) så vill jag försöka förstå hur man "ska" göra, sen göra rätt kompromisser. Börjar man i fel ände att kompromissa kan det ju bli jättetokigt...
 
fridde skrev:
Tack för svaret. Då låter det som att en ERLite-3 samt en edgeswitch borde hantera mitt nät. Edgeswitch 8 ser jag är fläktlös, men jag fattar inte om även 16 varianten är det (ES-16-150W). Någon som vet?
Det är vad jag vet, bara 8 portars som är fläktlös, dock ser 16 port ut att vara tystare än de större modellerna.
Jämförelsetabell för nätverksswitchmodeller med specifikationer som portantal och ljudnivå.
 
Jag har 8 portar på min Asus-router, och ska försöka klara mig utan en större switch. Har inte sett så många routrar med fler än 4 lan-portar, så tänkte tipsa om den.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442490
Ubiquiti-enheter i taken för att förlänga wifi.
 
När vi ändå pratar edgeos - är det någon som har bahnhof som internetleverantör och använder deras gratis VPN-tjänst och lyckas konfa in den i VPN-tjänsten på edgeos (går det att förstå min fråga?)..?
 
magda136 skrev:
När vi ändå pratar edgeos - är det någon som har bahnhof som internetleverantör och använder deras gratis VPN-tjänst och lyckas konfa in den i VPN-tjänsten på edgeos (går det att förstå min fråga?)..?
Jag tror jag förstår frågan, men om du lyckas kommer väl all trafik gå genom VPN-tunneln?
Är det inte bra att enkelt kunna välja om man vill köra VPN eller inte?

Jag kör inte VPN, så jag kan ha missat något smart sätt att få det bästa av allt.
 
Jo man vill nog kunna välja om all trafik går genom gratisvpnet.
 
K
Gällande cloud key'n, vad är det den gör egentligen?
Är det bara att den har controllerprogramvaran installerat så kan man surfa in på den och konfigurera? Eller har jag missat något?

Om man kör konfigurationen på en vanlig dator med programvaran, kan man återskapa en konfigurering genom att hämta den aktuella från routern/switchen om datorn kraschar?

Funderar på om Cloud key'n är vettigt eller bara bekvämt.
Det är itne så att en unify switch råkar ha detta inbyggt redan?
 
Jag kör en EdgeRouter POE med Banhofs integrity tjänst, OpenVPN, på rotern.
Med Policy Based Routing så fixar man att bara en eller flera klienter använder VPN accessen.
Själv låter jag alla DHCP klienter gå ut via VPN och all annan trafik går direkt ut.
Men det är lika enkelt att sätta så bara en klient, t.ex. apple tv eller liknande kör via ett VPN.
 
KjellTimell skrev:
Gällande cloud key'n, vad är det den gör egentligen?
Är det bara att den har controllerprogramvaran installerat så kan man surfa in på den och konfigurera? Eller har jag missat något?
Ja, det är en appliance; dvs. hårdvara och mjukvara i ett. Den kan inte göra mer än du kan göra om du installerar programvaran på en hemmaserver. Jag upptäckte dock häromdagen när jag fick panikinstallera upp en kontroller på första bästa maskin att det inte går att cloud-enabla och koppla kontrollern till ditt ubnt-konto så du kan enkelt kan fjärrstyra om datorn inte är 64-bitars. Min cloud-key var restad så den kom först idag tror jag, har inte hunnit packa upp den än :)
 
Frasse_Man skrev:
Jag kör en EdgeRouter POE med Banhofs integrity tjänst, OpenVPN, på rotern.
Med Policy Based Routing så fixar man att bara en eller flera klienter använder VPN accessen.
Själv låter jag alla DHCP klienter gå ut via VPN och all annan trafik går direkt ut.
Men det är lika enkelt att sätta så bara en klient, t.ex. apple tv eller liknande kör via ett VPN.
Jag *tror* jag får ordning på det själv, men detta skulle vara en jättebra plats för en övertydlig beskrivning av hur du konfat osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.