Vi har genomfört en badrumsrenovering med pris enligt ungefärlig prisuppgift. När vi nu får fakturan ser vi att det tillkommer 10 % i "admin", räknat på allt arbete och material, vilket landar på något saftiga 22 000. Enligt mig känns det som en rätt rejäl "administrativ avgift". I avtalet framkommer det inte under "Pris" att det tillkommer några 10 %. Under "Ändringar och tilläggsarbeten" står det att ett timpris debiteras, plus ett "entreprenörarvode" om 10 %, men det kan ju inte vara detta som avses eftersom hela entreprenaden knappast kan räknas som "ändring/tilläggsarbete", eller?

Det enda jag hittar är i den till avtalet bifogade offerten, som det hänvisas till under entreprenadens omfattning: "ombyggnad av badrum enligt bifogad offert". I offerten står det att om "beställaren väljer att handla upp entreprenaden löpande redovisas timtid och leverantörsreskontra enligt ABT 06 kap 6 $ 9". Men, då uppstår några frågor: Räknas de delar av offerten som inte specificerar omfattningen som en del av avtalet? Vidare, specificerar ABT 06 något om admin-avgift? Slutligen, räknas ungefärlig prisuppgift som att vi har valt att handla upp entreprenaden löpande?

Slutligen står det specificerat i offerten vad de olika kategorierna av arbete/material beräknas kosta, och där nämns ingen admin-avgift, trots att det är denna uppgift som ligger till grund för den ungefärliga prisuppgiften. Följande står:

"Arbete/samordning/rivning/flexning av väggar - X kr
Mtrl - X kr
Sophantering - X kr
Plattsättning/spackling/tätskikt - X kr
VVS montage - X kr
Elinstallatör - X kr
Målning - X kr
Rotavdrag arbetskostnad - -X kr

Moms tillkommer."

Så, min slutliga fråga är alltså: Har entreprenören rätt att ta ut dessa 10 % på samtliga arbeten och material som "admin-avgift"?

Tack på förhand!
 
Om du bara har ett ungefärligt pris så är det ju inte ett fastpris, utan löpande räkning. Lite oklart ifall de har rätt till entrprenörspåslag på de uppgifter du nämner. Om de har angivit ett uppskkattat pris för löpande räkning, så får det inte överskridas med mer än 15%.
 
kan tillägga att på materialpriser är ett påslag på 10 - 15%, räknat på det äkta inköpspriset, normalt.
 
Redigerat:
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Som hantverkare känner jag att jag inte skulle kunna ta ut en sådan avgift. Avtalat timpris och materialpåslag gäller. Det går inte hitta på extra avgifter eller påslag i efterhand.
 
  • Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Den administrativa avgiften är för att täcka arbetsledares lön.

Våran firma tar så gott som aldrig ut den avgiften på små projekt där arbetet administreras direkt av arbetare.

Huruvida firman i ditt fall har rätt att ta ut avgiften vet jag inte..
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vad står det under "Pris" i avtalet?
Normalt är det väl vad som står där som ska gälla.
Speciellt om det inte står i motsättning till något i offerten.

Har ni haft löpande räkning men utan avtal om vad priset på de löpande timmarna är? Då skulle det ju öppna för innovationer. Men ett avtalat pris kan det inte komma nya påslag på.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
O
Jarlingar skrev:
Den administrativa avgiften är för att täcka arbetsledares lön.

Våran firma tar så gott som aldrig ut den avgiften på små projekt där arbetet administreras direkt av arbetare.

Huruvida firman i ditt fall har rätt att ta ut avgiften vet jag inte..
Arbetsledarens lön? Tja, är inte det medräknat i timpriset? När man tar fram timpriset så räknar man väl med alla kostnader? samt vinst förstås...

10% adm.avgift låter väldigt saftigt... Ta kontakt med firman å be de förklara vad det innebär?!
 
Ett kort svar är nej. Det får inte läggas på ngn administrativ avgift.
Dock bör inte privatpersoner använda ABT då det är ägnat för juridiska personer som sluter avtal. Du ska använda regelverk som är utformat för privatpersoner.

Jag använder AB/ABT i min yrkesroll som projekt och byggledare. Det bygger dock på att juridiska personer måste avtala om allt. Som konsument har du köplagen att falla tillbaka på alltid.
 
  • Gilla
Ewerth och 1 till
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Vad står det under "Pris" i avtalet?
Normalt är det väl vad som står där som ska gälla.
Speciellt om det inte står i motsättning till något i offerten.

Har ni haft löpande räkning men utan avtal om vad priset på de löpande timmarna är? Då skulle det ju öppna för innovationer. Men ett avtalat pris kan det inte komma nya påslag på.
Vi har använt oss av Konsumentverkets avtalsmall "Hantverkarformuläret 14" (http://publikationer.konsumentverke...tter-och-kontrakt/hantverkarformularet-1.html), och där finns det tre underrubriker till "Pris": Fast pris, Löpande räkning och Ungefärlig prisuppgift. Vi har valt ungefärlig prisuppgift, och till det finns då en summa samt en offert enligt TS-inlägget där admin-avgift inte nämns som en kostnadspost. Det enda som finns är en hänvisning till ABT 06 (se nedan).

ljhnilsson skrev:
Ett kort svar är nej. Det får inte läggas på ngn administrativ avgift.
Dock bör inte privatpersoner använda ABT då det är ägnat för juridiska personer som sluter avtal. Du ska använda regelverk som är utformat för privatpersoner.

Jag använder AB/ABT i min yrkesroll som projekt och byggledare. Det bygger dock på att juridiska personer måste avtala om allt. Som konsument har du köplagen att falla tillbaka på alltid.
Tack för det svaret; då får jag kontakta dem och fråga vad det handlar om. Om de svarar att det är ett entreprenörarvode, vad tycker du att jag ska svara då?

För nu har jag fått tag i ABT 06 och läser kap 6 $ 9 som de hänvisar till i offerten, vilket avhandlar pris vid löpande räkning. Där går att läsa att ersättning (bland annat) utgår för "entreprenörarvode beräknat som procent av kostnaderna enligt ovan", vilket hänvisar till vanliga kostnader för arbete, material, etc.

Då uppstår ju ett antal frågor:
* Om det är så att ABT 06 är tänkt att användas av juridiska personer och inte privatpersoner, gäller det inte i vårt fall, eller gäller det ändå eftersom de har hänvisat till det i offerten?
* Räknas vårt val av ungefärlig prisuppgift som löpande räkning, och gäller då den paragrafen i ABT 06?
* I så fall är ju frågan vad som är rimligt entreprenörarvode... I kommentaren till den paragrafen står det att "parterna kan fastställa de procentsatser som ska gälla", vilket enligt mig inte har gjorts. Vad gör en då?
 
Redigerat:
SteffeLeffe123 skrev:
Vi har använt oss av Konsumentverkets avtalsmall "Hantverkarformuläret 14" ([länk]), och där finns det tre underrubriker till "Pris": Fast pris, Löpande räkning och Ungefärlig prisuppgift. Vi har valt ungefärlig prisuppgift, och till det finns då en summa samt en offert enligt TS-inlägget där admin-avgift inte nämns som en kostnadspost. Det enda som finns är en hänvisning till ABT 06 (se nedan).



Tack för det svaret; då får jag kontakta dem och fråga vad det handlar om. Om de svarar att det är ett entreprenörarvode, vad tycker du att jag ska svara då?

För nu har jag fått tag i ABT 06 och läser kap 6 $ 9 som de hänvisar till i offerten, vilket avhandlar pris vid löpande räkning. Där går att läsa att ersättning (bland annat) utgår för "entreprenörarvode beräknat som procent av kostnaderna enligt ovan", vilket hänvisar till vanliga kostnader för arbete, material, etc.

Då uppstår ju ett antal frågor:
* Om det är så att ABT 06 är tänkt att användas av juridiska personer och inte privatpersoner, gäller det inte i vårt fall, eller gäller det ändå eftersom de har hänvisat till det i offerten?
* Räknas vårt val av ungefärlig prisuppgift som löpande räkning, och gäller då den paragrafen i ABT 06?
* I så fall är ju frågan vad som är rimligt entreprenörarvode... I kommentaren till den paragrafen står det att "parterna kan fastställa de procentsatser som ska gälla", vilket enligt mig inte har gjorts. Vad gör en då?

OK!
Nu börjar det bli intressant:)
Som sagt. Eftersom du har handlat entreprenaden som en privatperson och så föredömligt använt mallen på konsumentverket för ditt avtal,(jag använder alltid samma mall när jag handlar upp hantverkare) så gäller ju villkor enligt konsumentköplagen. Denna är designad för att skydda dig som svag individ mot elaka företag som räknas som den starka parten. Här finns det ju text som anger att ev tillkommande avgifter måste specificeras i avtal annars får du inte ta ut dessa, jämför med avgift för pappersfaktura och dylikt, detta måste tydligt informeras om i förväg.
Du har valt ett arbete med en budget och svaret står ju redan under kap D i hantverkarformuläret. Där skall hantverkaren fylla i under löpander räkning vad material beräknas kosta samt vad timpeng för gubbe kostar ( och som det står i parantesen, inklusive entreprenörsarvode)
Entreprenörsarvodet är det som han nu försöker faktirera som en admin avgift.

I min värld av företag som handlar så gäller ABT och då är entreprenörsarvode 9+12%, 9% för arb ledning och 12% för vinst. På underentreprenörer har man rätt att fakturera 5% påslag.

Mitt råd är följande. Betala den del av fakturan du är nöjd med och håll inne övriga pengar. ( och säg för guds skull inte att du bestrider fakturan, det betyder att du vill betala) skicka ett mail med mottagningskvitto där det står vilken summa du avser betala och varför du inte vill betala ngn adminavgift.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 1 till
  • Laddar…
Tack så hemskt mycket för ditt kunnande och din hjälp! Nu får vi se hur det går. :)
 
Till att börja med måste jag säga att det är mycket beklagligt att det har börjat spridas en massa myter om att "Bestrida en faktura" betyder att man vill betala den, så är det INTE (trots att ordet bestrida etymologiskt har dubbla motstridiga betydelser).

Se information från kronofogden här. Liknande information finns på polisens hemsida, konsumentverket osv.

https://www.kronofogden.se/bluffakturor.html
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Det är troligen konsumenttjänstlagen som är aktuell i detta fallet. Köplagen är inte aktuell.

Det kan till och med vara så att det är oskäligt med avtalsvillkor enligt ABT gentemot en privatperson.

Du har alltid rätt till en specificerad faktura. Det betyder i praktiken att de ska tala om precis hur de där 10% har tillkommit. Det kan ju inte vara så att det är någon allmän kostnad som tillkommer som procent på totalbeloppet, för då skulle ju det beloppet ha specificerats från början. Men det är dock så det förefaller, och det verkar inte OK, tycker jag.

Sedan är det viktigt att komma ihåg att när det gäller ungefärliga priser så brukar leverantören ha rätt att överskrida angivet pris med 10-15%. Man får lite vibbar av att det är något sådant de försöker med här. Men det ska ju då som sagt var vara direkta kostnader, det är ju inget som man bara får lägga till hux flux.
 
O
thomasx skrev:
Till att börja med måste jag säga att det är mycket beklagligt att det har börjat spridas en massa myter om att "Bestrida en faktura" betyder att man vill betala den, så är det INTE (trots att ordet bestrida etymologiskt har dubbla motstridiga betydelser).

Se information från kronofogden här. Liknande information finns på polisens hemsida, konsumentverket osv.

[länk]
Jag har inte ens hört att bestrida skulle betyda att man vill betala...
 
SteffeLeffe123 skrev:
Vi har genomfört en badrumsrenovering med pris enligt ungefärlig prisuppgift. När vi nu får fakturan ser vi att det tillkommer 10 % i "admin", räknat på allt arbete och material, vilket landar på något saftiga 22 000. Enligt mig känns det som en rätt rejäl "administrativ avgift". I avtalet framkommer det inte under "Pris" att det tillkommer några 10 %. Under "Ändringar och tilläggsarbeten" står det att ett timpris debiteras, plus ett "entreprenörarvode" om 10 %, men det kan ju inte vara detta som avses eftersom hela entreprenaden knappast kan räknas som "ändring/tilläggsarbete", eller?

Det enda jag hittar är i den till avtalet bifogade offerten, som det hänvisas till under entreprenadens omfattning: "ombyggnad av badrum enligt bifogad offert". I offerten står det att om "beställaren väljer att handla upp entreprenaden löpande redovisas timtid och leverantörsreskontra enligt ABT 06 kap 6 $ 9". Men, då uppstår några frågor: Räknas de delar av offerten som inte specificerar omfattningen som en del av avtalet? Vidare, specificerar ABT 06 något om admin-avgift? Slutligen, räknas ungefärlig prisuppgift som att vi har valt att handla upp entreprenaden löpande?
Har ni använt hantverkaravtalet så ska alla priser anges när ni kör löpande under sektion D och där ska det i så fall fyllas i arbetsledning, entreprenörsarvode etc. Så om inte hela entreprenaden rör sig om ett ändring och tilläggsarbete så har jag väldigt svårt att se att man som entreprenör kan komma med ett godtyckligt påslag på 10%. Kunde lika gärna varit 30%, 50% osv.

Jag skulle nog krävt en väldigt bra förklaring innan jag betalt den extra kostnaden och min erfarenhet är tyvärr att allt för många hantverkare inte har koll på varken avtal eller gällande lagar. Är du med i villaägarna så kan du få gratis juridisk hjälp och någon förhoppningsvis kunnig jurist som kan ge ett bra svar på ditt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.