Hur är det gällande höstgödsel och ogräs? Höstgödsel innehåller väl mycket kalk? Bör man få i kalk för gärsmattans skull över hösten?
Grejen är att jag behöver gödsla väldigt ofta pga av dåligt näringsinnehåll i marken(riktigt tät lera på vissa ställen och sand på andra ställen).
Dock säger man ju att man inte ska tillföra för mycket kväve i gräset på sensommaren.
Men jag måste ha det annars blir gräsmattan ljusgrön för att sedan gulna.
När gödslet har fått effekt håller det i två veckor sedan börjar det bli ljusare.

Så finns det något bra höstgödsel med lite kväve i?
 
Peterr Johansson skrev:
Hur är det gällande höstgödsel och ogräs? Höstgödsel innehåller väl mycket kalk? Bör man få i kalk för gärsmattans skull över hösten?
Grejen är att jag behöver gödsla väldigt ofta pga av dåligt näringsinnehåll i marken(riktigt tät lera på vissa ställen och sand på andra ställen).
Dock säger man ju att man inte ska tillföra för mycket kväve i gräset på sensommaren.
Men jag måste ha det annars blir gräsmattan ljusgrön för att sedan gulna.
När gödslet har fått effekt håller det i två veckor sedan börjar det bli ljusare.

Så finns det något bra höstgödsel med lite kväve i?

Oklart kalkinnehåll på dem.

Ur vitgröe/fosforsynpunkt är nog den första bäst. Den sista not so much.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Bra fråga. Om en påse på 25 kg motsvarar gissningsvis 30 liter (inte mätt eller vägt) borde den räcka till 1500 m2.

Ser att Olleberg rekommenderade 1-2 dl per 10 m2 så då blev det 1500-3000 m2.

På områden i gräsmattan där jag experimenterar med bekämpning av vitgröen vattnar jag ut 45 gram per 10 m2 varannan vecka.
En liten fundering här, alla ställen jag läst på olles sida så är rekommendationen 1-2 eller 2-3dl ferrogent per 10L vatten till 50kvm gräs. Då borde en påse räcka till lite mer ju :x

typ 6250kvm om man blandar 2dl/10L om jag räknat rätt så här på morgonkvisten :rolleyes:
 
Flukeskywalker skrev:
En liten fundering här, alla ställen jag läst på olles sida så är rekommendationen 1-2 eller 2-3dl ferrogent per 10L vatten till 50kvm gräs. Då borde en påse räcka till lite mer ju :x

typ 6250kvm om man blandar 2dl/10L om jag räknat rätt så här på morgonkvisten :rolleyes:
Tack - du har helt rätt, kalkylatorvurpa av mig i den uträkningen gällande hur långt en påse räcker. Läste lite för snabbt.

Mina tidigare uträkningar för bekämpning av vitgröe enligt studien stämmer dock. Dvs 48,8kg/hektar = 4,88g/m2. Det blir 244 gram för 50 m2 vilket är lite närmare Ollebergs rekommendation.
 
Redigerat:
Är det någon som har koll på hur lågt man behöver klippa för att få med alla frön? Det borde rimligen finnas någon klipphöjd som är tillräcklig.
 
  • Gilla
Mocktar
  • Laddar…
Att få med alla frön är nog omöjligt. Vitgröen växer ju gärna i sidled, så ska man få med precis allt pratar vi om lägre än en centimeters klipphöjd. Jag skulle tro att det är mycket bättre att satsa på en optimal klipphöjd för det önskvärda gräset istället, så att det mår så bra som möjligt och därigenom i det långa loppet kan konkurrera ut vitgröen. Givetvis klipper man alltid med uppsamlare.

Med det skrivet, funderar jag nu på att köra ett par klippningar utan uppsamlade. Detta för att jag ska stödså hela gräsmattan, och när jag framöver måste klippa det redan etablerade gräset gissar jag att gräsklipparen kommer suga upp en hel del gräsfrön som inte hunnit gro. Utan uppsamlare borde ju dessa frön ramla tillbaka i mattan samtidigt som gräsklippet kanske hjälper till att få dem att gro. Vid den här delen av säsongen är det heller inte mycket vitgröe som sätter fröstänglar.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
mg765 skrev:
Jag har två områden i min gräsmatta som har väldigt mycket vitgröe som jag tänkt göra en insats mot i år. Så här har jag tänkt gå tillväga, jag får återkomma med resultat!

Område 1:
- Cirka 20 m2 yta efter en pool. Kompakt jord, 100% vitgröe.
- Spraya med ättika i två omgångar för att döda så mycket som möjligt av vitgröen
- Vattna ut järnsulfat, ca 90 gram i 10 liter vatten för 20 m2 varannan vecka t.om oktober.
- I juni, vertikalskär våldsamt och kratta bort så mycket som går. Gör lufthål med grep för att göra jorden mindre kompakt. Toppdressa ca 2 cm jord och så nytt gräsfrö. Täck över med fiberduk och vattna dagligen.
- Nästa år, vattna ut 45 gram järnsulfat, april-oktober.
- Toppdressa 1 cm och stödså i juni.
- Nya vitgröetuvor ryckes för hand.

Område 2:
- Cirka 20 m2 nysådd yta under 2015. Ganska kompakt yta, 60% vitgröe.
- Vattna ut järnsulfat, ca 90 gram i 10 liter vatten för 20 m2 varannan vecka t.om oktober.
- I juni, gör lufthål med grep för att göra jorden mindre kompakt. Toppdressa ca 1 cm jord och stödså gräsfrö. Täck över med fiberduk och vattna dagligen.
- Nästa år, vattna ut 45 gram järnsulfat, april-oktober.
- Toppdressa 1 cm och stödså i juni.
- Nya vitgröetuvor ryckes för hand.
Nu har det gått en säsong och jag tänkte återapportera mina erfarenheter om bekämpning av vitgröe.

Först - resultat av ovan två testområden:

Område 1:
Fiasko på hög nivå. Till en början såg resultatet ut att bli en succé då området hade en fantastisk fin gräsmatta med fina strån av ädelgräs. Men mot hösten sprängde vitgröe upp över hela ytan och områden ser nu ut precis som innan med runt 90% vitgröe och ädelgräset har inte en chans att konkurrera eller etablera sig.

Område 2:
Här ser jag en signifikant förbättring. Förra året fanns på försommaren runt 60% vitgröe, nu närmare 20%.


Analys:
Utvattning av järnsulfat varannan vecka påverkar både vitgröen och ädelgräset (ängsgröe + rödsvingel) negativt. Jag upplever inte att ädelgräset får några betydande konkurrensfördelar av behandlingen. Jag har också observerat att yngre gräsplantor missgynnas ordentligt och ofta stannar i växten eller dör. Jag kommer t.om nästa säsong bara vattna ut betydligt svagare doser järnsulfat för att se hur det påverkar ädelgräsets konkurrenskraft.

Att behandla ett område med vitgröe genom utvattning av järnsulfat, stödsådd och toppdressning anser jag bara vara en fungerande metod om den redan är nära att bli utkonkurrerad och det finns någon enstaka planta här och där.

På alla områden i gräsmattan utöver testområde 2 som är hårt angripna kommer jag skala bort grässvålen, ca 2-3 cm och lägga ner tårtbitar av färdigt rullgräs. Som tur är är detta bara ca 20 m2 i hela gräsmattan som är angripet av vitgröe. Att försöka döda gräset och stödså nytt gräs över anser jag är lönlöst så fröbanken av vitgröe inom kort ändå kommer spränga igenom.

På de mindre områden där det fläckvis bara finns mycket lite vitgröe fortsätter jag rycka dem för hand, jag är övertygar att det på sikt kommer försvaga vitgröen och fröbanken snart är förbrukad.
 
Redigerat:
Trodde jag hade skrivit en kommentar till ovan inlägg...men det verkar inte ha registrerats. Nåväl, jag skrev något i stil med detta:

Tack för den fina redogörelsen av resultatet på ditt utförliga experiment mg765! Det var dock lite nedslående för oss med mycket vitgröe i hela mattan, eftersom det verkar som att enda sättet att effektivt få bort vitgröen är en total nyetablering av gräsmattan...:confused:
 
Paxman skrev:
Trodde jag hade skrivit en kommentar till ovan inlägg...men det verkar inte ha registrerats. Nåväl, jag skrev något i stil med detta:

Tack för den fina redogörelsen av resultatet på ditt utförliga experiment mg765! Det var dock lite nedslående för oss med mycket vitgröe i hela mattan, eftersom det verkar som att enda sättet att effektivt få bort vitgröen är en total nyetablering av gräsmattan...:confused:
Är gräsmattan stor? Rullgräs brukar kosta ca 30-35 m2, så det kan vara ekonomiskt försvarbart att hyvla bort grässvålen och lägga ut nytt gräs. Om några områden är helt fria från vitgröe kan du exkludera dem.
 
Njae...den är inte så stor, men jag tycker att det är lite "fusk" att göra om allt från grunden. ;) Dessutom finns varken energi eller pengar just nu för att utföra ett så pass stort jobb som det ändå är.
 
Ingen använder det för att det inte finns att köpa i EU.

Om du köper en dunk/säck lånar jag en skvätt av dig :) De bör fungera utmärkt på vitgröe (Poa Annua) också.
 
Redigerat:
Frågan är om man får beställa det från USA, eller om det kan bli problem i tullen? Jag antar att kemikalieinspektionen inte godkänt dessa medel.
 
mossmasaker skrev:
Frågan är om man får beställa det från USA, eller om det kan bli problem i tullen? Jag antar att kemikalieinspektionen inte godkänt dessa medel.
Det är väl bara att testa? Jag känner inte till juridiken, men man kan väl inte bli straffad för att man försöker...eller?

Lyckas du, och det funkar på vitgröe, så beställer jag direkt! :D
 
Aktiv beståndsdel verkar vara pendimethalin.

https://rib.msb.se/Portal/template/pages/Kemi/Substance.aspx?id=8415

Tydligen "förbjudet" i Sverige sedan 2008:
Stomp, with the active substance Pendimethalin, has been banned in Sweden since 2008. Just as Merpan, Stomp has since then been approved annually for use in onion cultivation with exemption.
(http://stud.epsilon.slu.se/5965/)

"Förbud" inom citationstecken eftersom det vanligen går till så att inga ämnen förbjuds i sig själva, men den tillverkare som vill saluföra ett bekämpningsmedel måste ansöka om tillstånd och då uppvisa dokumentation att verksamma ämnen är oskadliga. Gör man inte det, kan det bero på att ämnena verkligen är farliga, men det kan också bero på att det inte finns någon lönsamhet för tillverkaren att ta fram dokumentationen.

Här är en norsk rapport:
www.vkm.no/dav/d5bc9db3cd.pdf

Pendimetalin er et PBT (Persistent, Bioaccumulating and Toxic) stoff ut fra at DT50lab >
120 dager, BCF > 2000 og NOEC for vannplanter og alger < 0,01 mg/L.
Nedbryting i jord
Nedbrytningsveier:
Aerob: Aerob primærnedbryting i jord er lav under standard laboratorieforhold, DT50 =
168 – 743 d, DT50 fra nedbrytning felt varierer fra 30 til 1065 d. Primærnedbrytningen
går ned når temperaturen og/eller fuktighetsnivået går ned.
Fotolyse: Ikke viktig for nedbrytningen.
Sorpsjon/mobilitet
Sorpsjon: Vannløseligheten er moderat, adsorpsjonen i jord er høy til meget høy.
Kolonneforsøk/lysimeter/modellsimuleringer: I følge kolonneforsøk er det svært lav
transport nedover i profilet. Pendimetalin ble ikke funnet i sigevannet i lysimeterforsøk.

Som total amatör kan jag tycka att en nedbrytningstid i jord på flera år inte är så bra. Å andra sidan verkar substansen stanna i jorden.

Låter inte som något man vill använda om man kan slippa.

(Edit: mitt 1500:e inlägg, så nu blev jag gud-förklarad :))
 
  • Gilla
Paxman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.