Inte sätta stopp nödvändigtvis, snarare generera olika brandkrav beroende på vad du vill bygga och avstånd mellan byggnaderna. Ladda ned BBR 23 och bläddra dig fram till tabell 5:611 där framgår kraven tydligt.

Lycka till!
 
  • Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
C
Tycker, av egen erfarenhet,vi bor i vårt 12:e hus, att du skall se till att normala avstånd gäller,att ha en frigga t.ex. för nära kan bara var till din nackdel...Bättre att han blir sur än att du blir det i framtiden,eller nu......Finns naturligtvis många skäl till att samhället bestämt att normalavständ skall vara det som gäller...
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
lbgu skrev:
Hur kan du vara så säker på det. Själv tror jag inte det påverkar ifall bilparkeringen avgränsas av ett plank eller ett plank med en friggebod som en del av planket.
Man kanske ska uttrycka det så här: Bygge på gränsen kan påverka värdet. Och då negativt. Det är parkering idag ja, men ägaren om 100 år kanske vill göra nåt annat - bygga pool eller attefallare där, eller dra ut en vinkel på huset. Plank går att ta ner om det är TS som byggt på egen mark, men grannens frigga får stå för evigt.

Jag kör enligt försiktighetsprincipen och allt som inkräktar och begränsar för den egna fastigheten menar jag sänker värdet. Jag brukar tänka så här: Jag äger och förvaltar bara min fastighet just nu - den ska ju finnas kvar under kommande århundraden. Då tycker inte jag att jag har rätt att försämra den (vilket en inlåsning innebär), tvärtom har jag en uppgift att freda den, bevara den och utveckla den klokt och varsamt. I det perspektivet ska man vara väldigt försiktig med att "vara schysst" mot grannarna.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Man tjänar mycket på att vara tillmötesgående. Vi var själva i ett liknande läge för 4 år sedan då vår granne byggde till sitt komplementhus 1.5 meter från tomtgränsen vilket vi tyckte var helt ok. 3 år senare var det vår tur att bygga ut huset och vi hamnade också ca 1,5 meter från gränsen. Att vara bra och smidig som granne tjänar nog båda på i längden i de flesta fall
 
  • Gilla
divemazter
  • Laddar…
Vad hade du tyckt om grannen hunnit sälja innan ni byggde, och nya ägaren gått och kontrollmätt hela dagarna och krävt minst 4,5 meter till allt på er sida...?
 
Byggnämnden kan ju också säga nej, oavsett vad ni själva tycker. Inte alla kommuner skulle acceptera bara 3 meter mellan byggnader.
 
Anders Bosson skrev:
Man tjänar mycket på att vara tillmötesgående. Vi var själva i ett liknande läge för 4 år sedan då vår granne byggde till sitt komplementhus 1.5 meter från tomtgränsen vilket vi tyckte var helt ok. 3 år senare var det vår tur att bygga ut huset och vi hamnade också ca 1,5 meter från gränsen. Att vara bra och smidig som granne tjänar nog båda på i längden i de flesta fall
Håller med om detta. Vi bor själva med denna situation och grannens takutsprång gör att snön faller ner på vår tomt under vinter. Vi glömde att kräva snörasskydd när vi godkände grannens byggnation, vilket är svårt att komma med nu i efterhand.

Att ha ett vägg i exakt tomtgräns känns som man verkligen förstör för sig själv. Blir parhus/radhus-känsla helt i onödan. Hur ska vattnet tas om hand från taket? Rinner detta ut på din uppfart så har du jobbiga isgator när frosten kommer, med halkrisk.
Grannen måste även ha servitut för att sköta väggen som redan har påpekats. Ett servitut gäller "for ever" - och anses som en belastning för den egna fastigheten. Bara det borde få dig att tänka om.

Att grannen kommer att ha de 1,5 metrarna som lagringsplats döljer ni enkelt med en gemensam thujahäck i tomtgräns.

Lycka till!
 
Sir Duke skrev:
..., men ägaren om 100 år kanske vill göra nåt annat - bygga pool eller attefallare där, eller dra ut en vinkel på huset.
Hade jag en granne som sa nej till min stuga med den motiveringen så hade jag nog undrat en del över hur det stod till inombords. Vill man göra sig till fiende med sina grannar så är det nog lätt gjort med den attityden. Tänk bara på att en fientlig granne kan innebära betydligt större värdesänkning på din bostad än vad en liten stuga vid parkeringen innebär.
 
Bra med hus i tomtgräns, det blir som ett plank du slipper underhålla. 1 m in blir som sagt en baksida dit robotklipparen aldrig når.
 
lbgu skrev:
Hade jag en granne som sa nej till min stuga med den motiveringen så hade jag nog undrat en del över hur det stod till inombords. Vill man göra sig till fiende med sina grannar så är det nog lätt gjort med den attityden. Tänk bara på att en fientlig granne kan innebära betydligt större värdesänkning på din bostad än vad en liten stuga vid parkeringen innebär.
Hehe. Nja jag skulle inte dra upp just det ordagrant i diskussionen.

Mer tänkt som ett råd när man funderar hemma på kammaren: Grannen vill frångå reglerna, kan det tänkas innebära något problem (läs begränsning) längre fram? Och så funderar man så det knakar.

Att följa reglerna är inte fientligt, det är det mest förutsägbara och neutrala och rättvisa sättet.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 3 till
  • Laddar…
P
Jag skulle säga nej. Min granne frågade inte och använder sitt nybygge till högljudda fester. Inte kul alls.
 
Sir Duke skrev:
Att följa reglerna är inte fientligt, det är det mest förutsägbara och neutrala och rättvisa sättet.
Själv föredrar jag sunt förnuft gentemot paragrafrytteri. De regler som finns är ju ofta rätt meningslösa. Du får inte bygga en friggebod för nära grannen på grund av brandskyddsskäl. Finns det däremot något hinder att du förvarar 30 kbm ved längs med granntomten? Det kan nog bli en betydligt jobbigare brasa än en liten friggebod som brinner ned.
 
Att följa reglerna ger frid medan undantag ger strid!

Vi har sett i tråden hur den ena sidan regelfolket...visar på alla ställen där det blivit problem...till er säger jag det finns problem som drabbar även de som följer reglerna...

Sedan har vi vilda västern...smidighetsfolket...med huset direkt som TS fått frågan från grannen på Tomtgräns???
De tänker oftast inte på annat än hur de trevligt hälsar o grillar i turistbroschyrer över myset i radhusområdet.
Hur OVE sätter upp en skylt ..Ta hand om din egen snö tack!

Följ regelverket är min erfarenhet speciellt med en Friggebod som ju inte är en nödvändig byggnad och som kan bli en katastrof i form av intrång på din fastighet. Snöras brand underhåll..
Plantera inte en häck på Tomtgräns med friggebod dikt ann det är inte heller enligt reglerna.
Var aldrig smidig o förvänta dig smidighet tillbaka! Var trevlig o korrekt o följ reglerna
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Jag skulle be grannen att placera huset helst 2 meter från tomtgräns likaså brandskydda det på sidan mot dig och utan fönster åt ditt håll (ska annars vara brandskyddade), detta för att du ska kunna bygga ett garage eller dylikt framöver utan att behöva vara orolig att eld ska sprida sig frånfriggeboden till ditt garage som kanske innehåller en lgh på övervåningen. Likaså ramlar grannens snö ner på hans sida om tomtgränsen och inte på din bil. När det sedan gäller måleri av sidan samt att komma upp på taket så kan han ställa en stege på sin sida, men har han 1 meter eller mindre så måste stegen stå på din sida likaså när han ska måla takfotsbräda etc så dräller han färg på dina plattor på din uppfart. Vill ni sedan ha häck i tomtgränsen så kommer han ej att kunna underhålla sin sida på friggeboden. Jag placerade vårt garage 2 meter från tomtgränsen (fick ställa det 1 m enl. detaljplan), vilket jag är mkt nöjd med. Har på sj-pall byggt vedskjul vilket får plats mellan garage och häck och jag kan trotts detta ledigt gå förbi med skottkärran.
 
Det där med friggebod och brandskydd.

Mig veterligen finns inget annat krav vad gäller placering av friggebod än att OM den kommer närmare gräns än 4,5m, så måste man ha ett godkännande av grannen. Det finns inget i reglerna om att dte inte får finnas en byggnad nära gränsen hos grannen. På samma sätt så får man inte placera den direkt mot huvudbyggnaden, men det finns inga regler om 8 - 9m från huvudbyggnaden. Ställer du den en meter ifrån så är det OK, troligen även 20cm ifrån, men där finns en gråzon.

Så om grannen vill bygga en friggebod vid gränsen så minskar det inte mina möjligheter att bygga på min tomt.

Det är tänkbart att man inte får bygga ihop friggebodar vid tomtgränsen, men egentligen finns det inget tydligt som förbjuder det i regelverket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.