Det är när den ska in. Har flyttat ut plattan så nu syns arslet lite men det får vi leva med 😁. Nu funkar det bättre men det är på håret. Har 60cm öppning. Åter till ämnet. Tack för hjälpen.
 
Gurra72 skrev:
Det är när den ska in. Har flyttat ut plattan så nu syns arslet lite men det får vi leva med 😁. Nu funkar det bättre men det är på håret. Har 60cm öppning. Åter till ämnet. Tack för hjälpen.
Det ska vara tight ;) Att öka backsträckan kan oxå vara bra ifall den ska följa begränsningskabeln ut till en startpunkt. Annars krockar den gärna med knuten när den ska ner bredvid laddstationen för att leta upp begränsningskabeln.
 
SvPa skrev:
Kom på att jag måste ha en "akutlucka"
När det är risk för kraftig åska bör man koppla bort kablarna från laddstationen.
Även klipparen stänger man av.
(Husqvarnas rekommendationer)

Så det fick bli ett fönster jag öppnar för att kunna göra detta. :D

Min granne har en mycket snygg lösning på att koppla ur kablarna, han har dragit ut dem till en kontakt (sådan som sitter på lite äldre hårddiskar, en med fyra anslutningar) som är lätt nåbar. Sedan går trådarna tillbaka till klipparen igen.

Nu är dock min erfarenhet att det inte är slingan som är problemet vid åska utan att det är elnätet. Sedan jag satt min klippares nätanslutning bakom ett överspänningsskydd så har jag inte haft några problem med åskan. Jag har dubbla laddstationer och nätaggregat efter ett försäkringsärende så jag har råd att chansa och jag har haft det så i flera år nu...
 
Överspänningsskydd är bra. Absolut
Men det hjälper inte om strömmen kommer "baklänges" dvs om induktion uppstår i gränskabeln.

Det uppstår ju EMP vid åska..;)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Åska
 
Redigerat:
Min Gardena dog pga åsknedslag i ett träd på grannens tomt. Cirka 3-4 meter från min slinga. Reläkortet jag byggt för dubbla slingor rensades på komponenter och laddningsstationens styrkort har nu bytts på servicen. Tyvärr räckte det inte, så nu är den inne igen (den laddade inte).

Dvs. Överspänningsskydd hade inte hjälpt, jag tror mer på att koppla ur allt framöver.
 
Nä det måste man inte däremot har jag gjort det för klipparen försökte mer eller mindre att flytta huset när han stötte i det på sidan så färgen på huset nöttes och han slog av klippdisken då fronten lyftes en aning i detta.
 
Svartmålat utedass med stängt lock framför en trävägg, omgivet av grönt gräs och trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska det bara rosta också!
Får väl ta kvälls- och morgonkissen ute :)
 
  • Gilla
Sonny K och 3 till
  • Laddar…
Jan Nylund skrev:
Min Gardena dog pga åsknedslag i ett träd på grannens tomt. Cirka 3-4 meter från min slinga. Reläkortet jag byggt för dubbla slingor rensades på komponenter och laddningsstationens styrkort har nu bytts på servicen. Tyvärr räckte det inte, så nu är den inne igen (den laddade inte).

Dvs. Överspänningsskydd hade inte hjälpt, jag tror mer på att koppla ur allt framöver.

Visst kan det vara så, men för de flesta hushåll så är risken för ett blixtnedslag på tomten eller granntomterna väldigt liten. Blixten söker sig alltid till den enklaste vägen ned, vilket gör att mobilmaster, kraftledningsstolpar , skorstenar mm i närområdet ger ett bra skydd. I mitt fall så drabbas några grannar 200m bort av att elektroniken dör då de bor närmare en 3G-mast än vad jag gör. . Jag hade problem med detta när jag hade modem och elcentralen respektive telecentralen låg på två olika kullar i närområdet.

Men om kretskortet rensas på komponenter så har man inte induktion i slingan, där har blixten letat sig in i elektroniken för att den där har den närmaste vägen till jord. Blixten har letat sig ned i marken och sen hittat slingan som gick till dina relän och sedan därifrån hittat jordanslutningen på elnätet. Dvs, den enklaste vägen till jord gick via trädet och marken till din begränsningskabel till gräsklipparen och sedan till elnätet.

Jag har väldigt svårt att tro att induktionen i slingan skall vara ett problem, även om det diskuterats i omgångar här på ByggaHus. Induktion är ett problem om blixten slår ner i det absoluta närområdet, men det blåser inte ett kretskort rent.

Vill du skydda dig mot induktion och att din robotklippare agerar åskledare så lägger du ned två tvinnade grova kopparledare runt tomten en bit ifrån begränsningsledaren och jordar dem bra i bägge ändar. Då kommer blixten att gå i dessa och två tvinnade ledares ström tar ut varandras magnetfält och du slipper induktionen. ;-) Eller varför inte sätta upp en åskledare i flaggstången? En kopparplatta under mark varifrån en kraftig kopparledare går upp till toppen och tillbaka till kopparplattan igen. Min morfar hade en sådan i trädgården och blixten slog ned många gånger i den utan att elektroniken någonsin mådde dåligt av det (nu hade han iofs ingen robotklippare, men all el i garaget var bara tio meter bort).
 
  • Gilla
Jan Nylund och 1 till
  • Laddar…
Låter rimligt, idag byttes även spänningsmatningen så blixten verkar ha gått via slingan -> reläkort -> laddningsstation -> spänningsmatning och tagit med sig allt på den vägen.
 
Lexus redo att flytta in i sitt nya hus :) Lite snyggare än Julas plasttak tycker han.

Nybyggd hundkoja av trä med svart tak bredvid en robotgräsklippare märkt "LEXUS".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sonny K och 4 till
  • Laddar…
Byggt ett eget hus till min automower efter inspiration från denna tråd...

Hembyggt hus för automower i trä med svart tak, placerat på gräs mot häckbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Micke Zaar och 11 till
  • Laddar…
Ganska lika min men snyggare(y)
 
Åsa Lund
Fick inspiration i denna tråd men lösningen blev LPP till slut, som vanligt, i alla fall
LPP-lösning med en luftvärmepump skyddad av ett rött minihus vid en faluröd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nisse mycket nöjd med sitt hus 😊
 
  • Gilla
nissenhj och 6 till
  • Laddar…
Det tar sig!
Renoverat svart träbord med delvis bortslipad rostig orange färg på bordsskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vespaman och 2 till
  • Laddar…
Härligt att se alla fina byggen.☺️
Jag gick den enkla vägen och köpte COs byggsats.
Blev ett litet gemensamt familjeprojekt. Grundmålade det obehandlade träet och sen på med lite målarfärg. Avslutade med chingel på taket. 👍
Namnet Igor ska stå på namnskylten. 😉
Grundmålat, vitmålat träskjul med svart chingel på taket, placerat på gräsmatta vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Grundmålad hembyggd träkoja och vit automower framför på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
davidgp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.