T
Hej, undrar över rimligheten i en elfaktura. Hade över en elektriker som skulle sätta in 2 nya uttag ute. Lite bakgrund, han var här 3.5 timme, men när fakturaavdelningen ringer för att bekräfta adressen så berättar dom även att fakturan är ställd på 6 timmars arbete, vilket jag då säger måste vara fel.

Arbetsledaren ringer upp och berättar att de tar betalt för restid vilket är 1 timme. Den extra tiden på 1.5 timme är för att elektrikern var tvungen att handla upp grejerna. Jag ifrågasätter det upplägget men vår diskussion blir aldrig kvalitativ, utan arbetsledaren hävdar att han måste få betalt för den tid det tar för hela jobbet. Jag förstår dock aldrig hur det kan ta 1.5 timme att köpa elkabel och 2 vägguttag, samt anser även att det borde en elektriker ha med sig i sin bil.

Bild på en detaljerad elfaktura som visar posterna för material och arbetskostnad för elektrikerarbete.

Idag kom fakturan, se bilden. Arbetet är nu på 5 timmar, men materialkostnaden känns inte adekvat, exempelvis att ett jordat vägguttag kostar 303 kr + moms, dvs ca 380 kr? Räknar man in att jag fick betala 520 kr + moms för att han handlat grejerna så blir väldigt dyra uttag.

Egentligen orkar jag inte bry mig så mycket, diskussionen med arbetsledaren var helt värdelös och jag är beredd att betala för att slippa prata med honom igen.

Men, jag känner mig lurad. Visst, vi hade inget avtal då detta arbete genomfördes som en del av ett större arbete och elektrikern var beställd av den entreprenören. Men det måste ju finnas någon rimlighet i hur mycket man får lägga på material och timmar, eller kan de nästa gång 3003 kr + moms för samma vägguttag?

Inför nästa liknande arbete, har ni några förslag på hur man kan fånga upp detta innan arbetet utförs? Vad säger man till hantverkaren?
 
Ta en offert innan med specade prylar. Be att få se kvitton på köpta prylar.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Hur hamnar el-material i bilen?
Att gå in i affären och handla går säkert ganska fort, men hur lång tid tar det att åka till affären?
Om din arbetsgivare ber dig åka och jobba någon timme på annan ort. Skulle du då se det som självklart att han drog av restiden från din lön?

Materialpriserna ser ganska normala ut.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
T
AG A skrev:
Hur hamnar el-material i bilen?
Att gå in i affären och handla går säkert ganska fort, men hur lång tid tar det att åka till affären?
Om din arbetsgivare ber dig åka och jobba någon timme på annan ort. Skulle du då se det som självklart att han drog av restiden från din lön?

Materialpriserna ser ganska normala ut.
Självklart måste man ju ha grejerna i bilen, men det är ju otroligt dumt om en elektriker handlar 2 vägguttag åt gången á 1.5 timme. Ungefär som att en snickare köper en spik eller en skruv vid varje besök.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Nu finns det väl en 75 olika uttag att välja på och ska han ha alla dom i bilen får det nog inte plats med så mycket mer. På den tiden jag jobbade på byggsidan var det nästan alltid så att man köpte det man trodde sig behöva till jobbet, men sen kan det ju alltid tillkomma upptäckter som gör att man inte klarar det ändå.
Det enda man hade i bilen var ju rena verktyg.
 
T
Stefan N skrev:
Nu finns det väl en 75 olika uttag att välja på och ska han ha alla dom i bilen får det nog inte plats med så mycket mer. På den tiden jag jobbade på byggsidan var det nästan alltid så att man köpte det man trodde sig behöva till jobbet, men sen kan det ju alltid tillkomma upptäckter som gör att man inte klarar det ändå.
Det enda man hade i bilen var ju rena verktyg.
Nu åkte han inte köpte detta under tiden han var här, vilket gör att jag ifrågasätter att de ska ha 1.5 timmes betalt för det. En annan sak om jag hade krävt en annan produkt än vad de hade med sig.
 
Av den enkla anledningen erbjuder man kunden alternativ 1A. Vill kunden ha något annat så har man talat om att det då kostar X kr mer pga det ena och det andra.

På samma sätt som jag kan beställa leverans hem av 10 uttag från elbutik.se kan elektrikern beställa leverans till verkstan av 100 uttag från Ahlsell.
Alltså behövs ingen extra tid för att köpa grejer!


Men, ringer kunden kvart i fem och måste ha något gjort imorgon så finns alltid akuttaxa.
 
Treeview. Svaret är att du blivit lurad. Jag har också blivit lurad på liknande sätt.

Elektriker har blivit sånna divor. Kabel eluttag är ju standardgrejjer o de har otrolig möjlighet att förhandla priser när exakt samma artiklar på byggvaruhusen för privatpersoner kostar en trejdedel.

Fick du inte servicebil också? Det fick jag. Lägg till att elektrikern bor 1000 meter ifrån mig och har firman där så är humorn ännu större.

They are rockstars or wish they were
 
Elektrikern vi anlitar via föreningen har ett lager med elkos "vanliga" sortiment (Uttag, trapp/kron/kors osv.) . När det behöver göras mer avancerade grejor så beställer han hem grejorna och har dem oftast dagen efter. I bilen finns alltid diverse dvärgbrytare och standardkabel (Diverse FK samt 3/4/5g1,5). "Standardgrejor som går åt har jag i bilen" sa han när jag frågade hur mycket grejor han brukade ha.
 
TreeView skrev:
Hej, undrar över rimligheten i en elfaktura. Hade över en elektriker som skulle sätta in 2 nya uttag ute. Lite bakgrund, han var här 3.5 timme, men när fakturaavdelningen ringer för att bekräfta adressen så berättar dom även att fakturan är ställd på 6 timmars arbete, vilket jag då säger måste vara fel.

Arbetsledaren ringer upp och berättar att de tar betalt för restid vilket är 1 timme. Den extra tiden på 1.5 timme är för att elektrikern var tvungen att handla upp grejerna. Jag ifrågasätter det upplägget men vår diskussion blir aldrig kvalitativ, utan arbetsledaren hävdar att han måste få betalt för den tid det tar för hela jobbet. Jag förstår dock aldrig hur det kan ta 1.5 timme att köpa elkabel och 2 vägguttag, samt anser även att det borde en elektriker ha med sig i sin bil.

[bild]

Idag kom fakturan, se bilden. Arbetet är nu på 5 timmar, men materialkostnaden känns inte adekvat, exempelvis att ett jordat vägguttag kostar 303 kr + moms, dvs ca 380 kr? Räknar man in att jag fick betala 520 kr + moms för att han handlat grejerna så blir väldigt dyra uttag.

Egentligen orkar jag inte bry mig så mycket, diskussionen med arbetsledaren var helt värdelös och jag är beredd att betala för att slippa prata med honom igen.

Men, jag känner mig lurad. Visst, vi hade inget avtal då detta arbete genomfördes som en del av ett större arbete och elektrikern var beställd av den entreprenören. Men det måste ju finnas någon rimlighet i hur mycket man får lägga på material och timmar, eller kan de nästa gång 3003 kr + moms för samma vägguttag?

Inför nästa liknande arbete, har ni några förslag på hur man kan fånga upp detta innan arbetet utförs? Vad säger man till hantverkaren?
Det är det vanliga lurendrejendriet. Det har avhandlats här på forum många gånger. Många el och vvs kunder blivit lurade på samma sätt, jag med. En del proffshantverkare här på forum försöker förtvivlat försvara det. Det finns många tricks att skinna kunder. Det blir bara tråkigt för hantverkare om kunden är uppmärksamma och ifrågasätta.

I ditt ställe skulle jag bestrida fakturan skriftligen. Då slipper du alla betalningsanmärkningar. Anför dina noterade antal arbetstimmar, samt meddela att samma uttag finns på närbutik xxx att köpa för yyy pengar och att du tycker att 10-15% påslag är lämpliga. Uppträd vänligt men bestämt och de kryper till kors.
Betala det du tycker är rimligt (annars kan det hållas emot dig) och meddela att du innehåller betalningen tills högre belopp motiveras skriftligen.
 
  • Gilla
Staintek och 4 till
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Nu finns det väl en 75 olika uttag att välja på och ska han ha alla dom i bilen får det nog inte plats med så mycket mer. På den tiden jag jobbade på byggsidan var det nästan alltid så att man köpte det man trodde sig behöva till jobbet, men sen kan det ju alltid tillkomma upptäckter som gör att man inte klarar det ändå.
Det enda man hade i bilen var ju rena verktyg.
Det är ju bara dumt att inte ha med sig något material i bilen. Klart, om man tycker om att åka att handla inför varje jobb, ta in på Statoil för frukost, handla kanske en pryl till sig själv, tanka bilen, allt på kundens tidskrivning. Då tycker jag det är helt OK. Man hinner med ett annat jobb också.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
tommib
Skulle säga att påslaget är ca 100% på uttag, kabel och dvärgbrytare. De andra grejerna är svårt att veta men om fästmateriel är klammer så är det dyra klammer...

Tyvärr normalt när det gäller elektriker (och VVSare). Köp grejerna själv nästa gång. Om du köper bra grejer (Elko/Eljo/ABB/Några andra) så är elektrikerns protester bara pga att hen inte får göra vinst på materielen.
 
Ingen verkar ha reagerat på timkostnaden 520 + moms = 650 kronor i timmen !!!!
Eller är det normala stockholmspriser?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Ta en offert innan med specade prylar. Be att få se kvitton på köpta prylar.
Offert tycker jag är en bra idé men kvittot på inköpta prylar lär du inte få se. Det intressanta är ju vad du får betala för grejerna, inte vad elektrikern har handlat för. Det är få (kanske inga?) elektriker som visar sina inköpspriser.
Det är inte så konstigt, jag får aldrig se inköpspriset på jeansen jag köper i affären heller. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.