Har lyckats köpa min första svarv - mycket kul att svarva. Tyckte Lennartsfors S320 var en modell som passade mig bra, jag lär aldrig göra några kvastskaft eller utsirade stolpar.

En enkel googling ger ingen tydlig källa för reservdelar - företaget verkar finnas kvar men tillverkar inte svarvar längre?

Jag skulle behöva köpa några "centreringsspetsar", ett längre stöd och kanske en flerbackschuch. Kan någon här peka mig i rätt riktning?

Lennartsfors S320 träbearbetningssvarv placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grattis till en fin svarv! Jag har en likadan, men min heter LUNA Avant 320. Själv köpte jag Record Power SC4 flerbackschuck (med M24 insert) då folk verkade vara nöjda med den och tillgången på käftar är bra, priset tyckte jag också var helt ok. Tror att jag köpte den hos www.stilesandbates.co.uk. Men Googla, då man kan få den i olika "paket" med olika käftar.

Centreringsspetsar kan du nog köpa hos Åke Landström som har www.trasvarvning.se, han hade det i alla fall då jag var på en kurs hos honom förra året. Om inte så kan han nog hjälpa dig då han reser runt med tolv!! likadana svarvar som vi har och håller kurs med dessa land och rike runt.

Stöd kan du hitta hos Axminster, ett 300 mm och ett svängt för skålar. Pinnen har en diameter på 25mm. Själv har jag inte köpt dessa än, såg dem först häromdagen men ska beställa dem så fort jag är klar med resten av beställningslistan :)

Mvh
Anders
 
  • Gilla
GUBE och 1 till
  • Laddar…
Jag mailade Åke och han ringde upp. Vi pratade ett slag om svarvarna (ja, han har en del reservdelar). Via din länk hade jag redan hittat hans kurser och det verkar ju som ett enkelt sätt att få en kickstart på skärsvarvningen :).
 
  • Gilla
PEvensen och 1 till
  • Laddar…
Jag tittade på en sån där svarv en gång och tyckte att den verkade förvånansvärt stadig för sin storlek.
Helt klart bättre än min förevigt hatade Rexon taiwanes som borde ha blivit omsmält till tackjärn för länge sedan....... men väldigt långt ifrån någon Rex eller Solberga eller Ejca.

Den blir säkert en bra hobbysvarv för lättare arbeten.

Hur ser infästningen för dubbarna ut? Har de morsekona?
 
För mig var det kort längd och relativt hög dubbhöjd som fällde avgörandet. Har inte plats eller råd med en gjutjärnsträsvarv :). Morsekona nej. Gissar att det är M24 gänga på drivsidan.
 
Kul att du fick tag på Åke! Jag gick hans basic kurs i skärsvarvning förra året, mycket kul och lärorikt!

Det stämmer med att det är M24x3 på drivsidan men motdubben (heter det väl?) har MK2 kona så det finns andra motdubbar man kan skaffa. Själv har jag skaffat en borrchuck för att kunna borra ut ämnen för tex salt och pepparkvarn etc.

Jag har inte heller mycket plats och skaffade denna svarv av samma anledning som du men skissar på att göra en förlängningsbädd (bed extension på eng) så att när andan faller på kan man svarva ett baseballträ eller bordsben eller nåt :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Grattis Lambr1 till en fin svarv! Jag har en likadan som följde med när vi köpte vårt nuvarande hus. Tyvärr så saknar jag dokumentation till svarven. Fick du med någon bruksanvisning e.dyl.?
 
Knappt. En stencilerad försäljningsbroschyr. Tillför inget men jag kan skanna och skicka inom några dagar.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Jag fick svar från Knut på Lennartsfors idag och han skulle kolla om de hade kvar någon dokumentation för denna svarv. I så fall skulle han skicka över den till mig. Jag uppdaterar här så får vi se hur det går.

Kul när företag bryr sig så här om sina gamla produkter!
 
  • Gilla
Lambr1 och 2 till
  • Laddar…
Igår damp det ner ett tjockt kuvert med en bruksanvisning! Jag har dragit ett mail till dem och frågat om det är ok att scanna till pdf och dela med mig av till andra intresserade. Så nu är det bara att avvakta kraftfullt! ;)
 
Snabba ryck hos Lennartsfors!

Det var helt ok att dela bruksanvisningen till de som vill ha. Jag har den som pdf men den är på 10Mb, så frågan är isf hur den smidigast kan delas?
 
  • Gilla
speed1956 och 5 till
  • Laddar…
Kanske lägga den på Google Drive och välja lämplig synlighet?
 
Hej!

Jag såg just att Nilsson Tools har en sådan svarv, och han har svarvat dubbar till sig själv. Rimligen vill han väl gärna sälja också. Jag har inga närmare detaljer om honom, men han har en egen kanal på Youtube, där han visar just hur han gör dubbar till en Lennartsfoärs S320
 
Jag pratade med svarvar-Åke och han har spetsar att sälja. Vill minnas att de låg på 80 kr styck.
@asje Är du nöjd med din Record Power SC4? (Hoppas det, jag har en sån på väg över kanalen :))
@gflygt Nilsson Tools är en härlig källa till inspiration!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.