Spikat upp mer panel

Ny uppspikad träpanel längs väggen på ett hus intill en träramp, under en takutsprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny uppspikad träpanel på husfasad vid entrédörr, med trädgård och parkerad bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
scim skrev:
Rev lite till och kunde konstatera att hela stolpen var genomrutten. Det var förra ägsren som byggde eländet för ca 10 år sedan...och han var verkligen sämst på allt!
...
Äh, joddlarverandor är ju ändå helt ute, 70-tal liksom. Var glad att den ruttnade ner!

Det är ju 2010-talet nu.
Bygg något något nytt kul i stället, så är du inne i matchen igen :)
 
KnockOnWood skrev:
Äh, joddlarverandor är ju ändå helt ute, 70-tal liksom. Var glad att den ruttnade ner!

Det är ju 2010-talet nu.
Bygg något något nytt kul i stället, så är du inne i matchen igen :)
Stopp och belägg, det är en farstukvist med ovanliggande balkong, ingen joddlarveranda. Och det blir inget nytt kul, det blir samma sak, fast förhoppningsvis med längre livslängd 🤔
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Borrade två hål för värmerören - när barnen var vakna
Upptäcker att jag borrat på fel ställe - när barnen sover
Så det är bara att vänta tills imorgon innan jag fortsätter.
Satte in fönstret istället, då är man ju ganska tyst iaf.

En vägg med ett nyligen installerat litet fönster och två felborrade hål för värmerör i betongkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
scim skrev:
Vad tror ni, behöver jag byta den här stolpen eller går det att måla över?

[bild]
Vadå måla, ta lite silvertejp.. funkar till det mesta sägs det.. :wow: :rolleyes: :)
 
scim skrev:
Stopp och belägg, det är en farstukvist med ovanliggande balkong, ingen joddlarveranda. Och det blir inget nytt kul, det blir samma sak, fast förhoppningsvis med längre livslängd 🤔
Jaja, kalla det vad du vill. Alla ser ju att det är en joddlar-veranda :)

On topic:
Du får väl byta ut det som är skadat.
När det gäller utvändigt trä, som stolpar, altangolv och dito räcken skulle jag välja tryckimpregnerat.
Om det sedan är regnvatten som rinner uppifrån ned längs fasaden kanske det kan förhindras med droppbleck eller någon annan ändring i konstruktionen.
Är det kanske så enkelt att vatten ständigt rinner ner från (ähum) balkongen,
så att fuktbelastningen har blivit för stor?
 
Anledningen till att det ruttnat är främst för att klåparen som byggde det tyckte det var väldigt viktigt att takpappen skulle vara tät, så han la flera remsor längst ned ovanför fotplåten så det blev en liten sarg där vatten blev stående och rann ner längs stolparna eftersom fotplåten var bortklippt runt stolparna. Stolparna bestod av 3 st ihopspikade 45x145 där vattnet kunde rinna fritt mellan reglarna, men inte ut eftersom skarvarna var ihopmålade. Detta har resulterat att stolpen var nästintill genomrutten i hela sin längd.

Det jag ska göra är att byta ut samtliga stolparmot solida 145x145 som jag sågat själv, sedan fixa uppvik runt stolparna.

Sedan bjuder jag på en bild som visar skillnaden mellan en farstukvist och en joddlarveranda 😂


Jämförelse av två husentréer, en med balkong och en med täckt veranda, mot bakgrund av renoveringsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magda136 och 8 till
  • Laddar…
Jumos skrev:
[bild]
Håll ögonen på den där diskhon (Dvs, om den är från IKEA) hört om två (Endast sett den ena) som fått sprickor i keramiken som suger åt sig smuts och ser rent riktigt tråkigt ut.

Riktigt snyggt annars! (y)
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Tack för varningen Slacker (och berömmet 😄) Det är mycket riktigt en Ikea-ho, jag hoppas verkligen att den håller sig hel. Det skulle vara skitdrygt att behöva byta den!
 
Det här var ett riktigt tråkgöra.. Knacka bort färg och yttersta lagret puts. Har putsat upp i nederkant så att slutlagret puts kan läggas över hela. Finns ca 10mm att kunna bygga även om så mycket inte kommer att behövas :)

Väggparti där gammal färg och puts delvis har knackats bort, verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Jord som har bearbetats med en kratta och en betongplatta på krattan för tyngd, med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



"Krattat" till jorden lite :)

Höjt byggställningen med en nivå

🤔 man hinner inte med lika mycket när jobb, dagis etc är igång ha ha
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Det var ett jäkla bök, men nu är två av stolparna utbytta och stödbenen kunde tas bort utan problem. En av stolparna var genomrutten hela vägen ner, och till och med den tryckade bärlinan som den vilade mot var rutten 7 cm ner 😱 Imorrn blir det att byta de återstående stolparna och möjligtvis även takpappen...om gud är god och hängslena håller.

Renovering av röd husfasad med utbytta stolpar och digital nivåmätare som visar 90 grader på träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lutte och 1 till
  • Laddar…
Hållt på o racklat här hemma med att sätta in en altandörr som inhandlades redan förra sensommaren.
Men när endå dörren skulle in så var det väll lika att påbörja fasadbyte och när endå fasaden ska bytas kan man ju isolera lite till.
Man får alltid så bra idéer...

Plåt fasad riven och reglar o isolering på gång
Bild på fasadrenovering med reglar och isolering synliga där en gammal plåtfasad är borttagen, nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggt ett hål i väggen
Uppställning av stege vid öppning i husvägg med borttagen fasad, nya reglar och isolering som installeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren monterad och en nöjd medarbetare
Nyinstallerad altandörr i en renoverad vägg, med en nöjd man som pekar på dörren och byggmaterial synligt utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Öppning i vägg med synlig isolering och träreglar, påbörjat arbete för altandörrsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Grundar det sista på fasaden innan täckfärgen. Tack gode j*vla Gud att det är sista sidan att måla...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Djuphålsvattenpumpen i mitt borrade brunn gav upp häromdagen efter 22 års trogen tjänst. I dag fick jag tag på en ny emcopump som jag har bytt ut mot den gamla red jacket-pumpen som satt i. Så nu kan jag äntligen fylla upp den nya ecoboxavloppsbrunnen.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.