KnockOnWood skrev:
Nej, om ni ursäktar, det där duger inte!
Det primära kravet på ett altan- eller balkongräcke är att man skall kunna ställa ett champagne- eller grogglas på det. Helst också en ishink/vinkyla
Jag har svårt att fatta det där, både champagne och groggar är ju till för att drickas upp. Inte ställas på räcket!!! :D
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nej, om ni ursäktar, det där duger inte!
Det primära kravet på ett altan- eller balkongräcke är att man skall kunna ställa ett champagne- eller grogglas på det. Helst också en ishink/vinkylare :)
Hear, hear!
 
mexitegel skrev:
Jag har svårt att fatta det där, både champagne och groggar är ju till för att drickas upp. Inte ställas på räcket!!! :D
Visst!
Men var gör du av champagneglaset när det är tömt och du väntar på påfyllning.
Att stå flera minuter med ett tomt glas i handen ser ju lite provocerande ut :p
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Blev fel bild finns överliggare så det går att ställa både grogg och champagneglas om man vill 😉
 
  • Gilla
Johanna1234 och 1 till
  • Laddar…
P
  • Nybyggd ommålad altan i trä ansluten till ett hus, med staket, stol och grill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd träaltan med trädgårdsmöbler intill ett hus, omålat staket, grönt gräs och en parasollställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Håller på att bygga staket för tillfället här hemma nu. Kan visa en bild imorgon!
Sambon vill måla, men jag tänker att det träfärgade kommer bli snyggare med tiden, plus att man slipper allt underhåll kommande år!
 
P
Nja jag vet inte om jag håller med. Vårt är inte lika fint efter 4 år som när det var nybyggt. Ganska svart och fult på sina ställen så det ska målas när tiden räcker till.
 
Albinp3 skrev:
Håller på att bygga staket för tillfället här hemma nu. Kan visa en bild imorgon!
Sambon vill måla, men jag tänker att det träfärgade kommer bli snyggare med tiden, plus att man slipper allt underhåll kommande år!
Tyvärr vill jag säga. Det blir grått och trist! Ser gammalt och dassigt ut... I mitt tycke!
 
Vi byggde precis en liten altan, då torpet är litet tyckte jag det blev för dominant med vitt staket så spjälorna är ohyvlat virke målat med ljusröd falu. Överliggaren är inte impregnerat och ska målas vitt, samma med stolparna om nåt år eller två. Lite annorlunda kanske men jag är jättenöjd, också lätt att slabba på falu rödfärg istället för att vitmåla. :)

Nybyggd trädäck med ljusrött falu målade spjälor och ohyvlad virke, intill ett rött trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen byggd altan med ohyvlade, faluröda spjälor på staketet framför ett rött torp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Obs, notera vinglaset, givetvis måste man ha en sjysst överliggare att hänga mot och ställa glas och koppar på!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Håller precis på att vitmåla mitt räcke. Har låtit all ändträ ligga i blöt ett par timmar, sedan torka över natten. Sedan har jag grundmålat ändträt innan jag monterar ihop det. För att till sist lägga två lager vit fönsterfärg på detta!

Kommer till detta ha brunlaserade stolpar.

Håller med om att omålat är snyggt i början, men med tiden så är det inte snyggt längre. Såklart ska ett målat räcke underhållas, så man får tänka på hur konstruktionen ser ut så det inte blir för krångligt. Men det kanske är värt att måla det var 3-5år och fortfarande ha ett vitt snyggt räcke?

Ska lägga upp bild här när det är klart!
 
Vi byggde vår altan med påtvingat staket pga att vi har pool. Gjorde missen att bygga med tryckt virke. Ser riktigt trist ut nu och det blir mycket mer påväxt på staketet än på golvet. Men eftersom staketet består av flera hundra meter virke så kommer jag inte att måla det. Kommer istället att byta till samma typ av nät som vi har på balkongen (ser ut som tonat glas) kompletterat med vita stolpar och överliggare.
 
iSnobben skrev:
Vi byggde vår altan med påtvingat staket pga att vi har pool. Gjorde missen att bygga med tryckt virke. Ser riktigt trist ut nu och det blir mycket mer påväxt på staketet än på golvet. Men eftersom staketet består av flera hundra meter virke så kommer jag inte att måla det. Kommer istället att byta till samma typ av nät som vi har på balkongen (ser ut som tonat glas) kompletterat med vita stolpar och överliggare.
Vad är det för "nät"?
 
crazytok skrev:
Vad är det för "nät"?
Det är köpt på Karibaplast. Tror det hette vindnät 70%. Äntligen hemma använde ett liknande nät till just ett staket runt en pool för några år sedan.
 
crazytok skrev:
Vad är det för "nät"?
Det är köpt på Karibaplast. Tror det hette vindnät 70%. Äntligen hemma använde ett liknande nät till just ett staket runt en pool för några år sedan.

Vit och svart husfasad med triangulärt tak och staket av vindnät runt balkongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.