Såg ett program på TV från England där de konverterade en gammal industrifastighet till bostäder. I det programmet sade de att konvertering kostade ungefär lika mycket som att bygga nytt.
 
  • Gilla
intelligence
  • Laddar…
ZipLock skrev:
Såg ett program på TV från England där de konverterade en gammal industrifastighet till bostäder. I det programmet sade de att konvertering kostade ungefär lika mycket som att bygga nytt.
Vilket är att räkna med 15-20000kr/kvm eller?
600 á 20 000 blir således 12 miljoner. Rimligt?
 
BirgitS
intelligence skrev:
30-40000kr/kvm låter dyrt, brukar man inte säga 15-20000kr/kvm när det gäller nyproduktion?
Om man då räknar på 600kvm á 15000:- så landar man på 9 miljoner, vilket jag också tycker låter saftigt, men jag är ju oerfaren så jag har ingen aning.
Eftersom bad och kök kostar betydligt mer än sov- och vardagsrum och det i ditt fall inte är så många fler sådana rum jämfört med antalet bad och kök är det nog snarare det beloppet som är aktuellt i ditt fall.
 
Sätt dig in regler för brandskydd och även för ventilation innan du köper.
Kolla även upp VA biten, i min kommun så kostar det minst 25000:- (10 år sen så det är nog dyrare nu) / lgh så det kan bli endel kostnader som man inte tänker på.

Placering av badrum och kök bör göras med tanke på avloppsdragningar, även storleken på rum bör man tänka på, dumt att görs badrum som är 190 breda då blir det mycket spill då mattan är 200 bred
 
Hur funkar det med tillgänglighet när man gör ett projekt som detta? Måste alla lägenheter vara tillgängliga med rullstol?
 
intelligence skrev:
Hur funkar det med tillgänglighet när man gör ett projekt som detta? Måste alla lägenheter vara tillgängliga med rullstol?
Troligen gäller alla nybyggnadskrav, tillgänglighet, brandskydd, energieffektivitet osv.
 
hempularen skrev:
Troligen gäller alla nybyggnadskrav, tillgänglighet, brandskydd, energieffektivitet osv.
Måste väl finnas något sätt att kringgå hiss? Dels att det är en gammal byggnad och att kostnaden att installera hiss för access till totalt 4 lägenheter får anses vara väldigt överkurs?
 
Att det bara är 4 lgh. tror jag spelar mindre roll, men om man kan blanda in kulturskydd så kanske det går bättre.
 
Mycket tveksam till att du skulle slippa hiss. Det är helt enkelt ett näst intill absolut krav.
 
BirgitS
När trevåningshus byggs eller görs om till lägenheter blir det ofta etagelägenheter av de två översta planen eftersom det då blir bara en trappa upp till lägenhetsdörren och tvåvåningshus behöver väl inte hiss.
 
Det är sant att om det bara är två våningar behövs inte hiss (givet att "allt finns" på det första planet i etagelgh). Det var dock inte, så vitt jag kan se, de förutsättningar som TS postulerade vid trådstart.
 
Det finns en bottenvåning, övervåning, sedan är det en vind, men vinden har 4-5 meter i takhöjd så där kommer det inredas lägenheter (med etage).

Jag gissar att man inte kommer runt det genom att inreda vinden i ett senare skede utan då tvingas man komplettera med hiss?
 
Vad är snittpriserna per m2 i området på bostäder? Och vad räknar du med för vinstmarginal ?
 
Jonatan79 skrev:
Vad är snittpriserna per m2 i området på bostäder? Och vad räknar du med för vinstmarginal ?
Det hade jag ingen koll på faktiskt. Kollade på Mäklarstatistik nu. Snittpriset på BRF är 11000kr/kvm, så inte fasligt dyrt. Men det har ökat med 30% på en tolvmånadersperiod. Tanken är att hyra ut de nyproducerade lägenheterna initialt och möjligtvis sälja av på sikt. Det finns även plats för kommersiell verksamhet.

I och med att det är otroligt stora kostnader för att genomföra konverteringen så är det något som kommer ske etappvis. Min tanke med tråden var att försöka få ett hum om hur stora kostnaderna för produktioner av lägenheterna kan bli för att kunna räkna på hur det hela kommer te sig.

Viktigast är att få in värme i huset så att byggnaden inte hamnar i ännu sämre skick.
 
Ojdå, 11 per m2 var lågt. Verkar som en usel affär. Hur mycket kan du hyra ut för per m2 & år ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.