Kanske måste förklara att min kritiska inställning mot plast är inte en principsak utan bygger på erfarenhet. Jag tror att jag nu har bytt ut fem, sex olika plafonder med kåpor av plast sedan de inte längre släpper igenom ljus och därtill blivit gula och fula. Utbudet av plafonder av glas i lågpris och bygghandeln är dessvärre väldigt litet. Men nu har jag bytt alla mina plafonder till glas.

I ett garage gör det ju inte så mycket om det är lite gulfärgat men däremot behöver man mycket ljus. (Jag tillhör gruppen "fyra gånger mer ljus" enligt Mikael_L's tumregel ovan)

Pen
 
Redigerat:
Jula har två snarlika modeller på 2x36W och T8 lysrör. Båda är D-märkta, IP65, polykarbonat, metallspännen.

Dels 424058 med glimtändare som varit med ett tag.
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424058/
Aktiv effekt 83w
Effektfaktor cos 0,48
Anslutning via snabbplint
"Denna armatur är inte faskompenserad"

Dels 424063 med elektronisk ballast som är en lite smalare armatur rent fysiskt och som verkar nyare.
http://www.jula.se/catalog/el-och-b...sning/lysrorsarmaturer/lysrorsarmatur-424063/
Aktiv effekt 72w
Effektfaktor cos 0,98
Ansluts med "sockerbit"

Priset är samma och jag var inställd på att köpa den gamla modellen innan jag såg den nya. Säljaren hade inte en aning vad som skiljde dem åt, men efter att ha läst manualen och googlat lite så verkar den nya vara att föredra?

Nu gäller det bara 4 st armaturer i en bekants garage, men varför ens sälja något med effektfaktor 0,48?


Någon som har erfarenheter om dessa båda från Jula? Ni som klagar på brum, har ni den äldre eller nyare modellen?

Är den nya med elektronisk ballast bättre/tystare/mindre blink?
 
Den senast länkade armaturen 424063 är det just nu halva priset på så då borde det väl inte vara några bekymmer med vad som skall väljas....
 
Det svar jag fick från kundtjänst var:

"Skillnaden är på produkterna är
Den som har artikelnummer 424063 är faskompenserad
det innebär att du kan koppla upp fler armaturer på samma säkring."

Kanske inte så utförligt som man förväntat sig, men som roli skrev så blev det de sistnämnda armaturerna eftersom de hade sänkt dem till 149:- samma dag som jag skulle handla.

Efter att ha köpt modellen kan jag konstatera att de saknar glimtändare, har elektronisk ballast, tänder snabbt och är tysta. Nu har jag ju inte den gamla modellen att jämföra med, men för dessa pengar så är det ett bra köp. "Fångstlinorna" mellan plåten och armaturen är av plast och ganska svåra att få dit i plåten, man får ha en tång eller liknande. Klart irritationsmoment om man ska sätta många.

Annars känns armaturen stabil. Många clips i metall (i stället för av plast som på Biltemas) som håller fast armaturkåpan. Gammal skruvplint känns lite efter om nu den gamla modellen hade snabbkoppling. Nu får man skruva in två trådar under samma skruv, och har man 1,5 mm så får man trycka till bra för att få in båda inkl ytterhölje in i sockerbiten. Så här hade snabbklämma med separata ingångar för matning resp vidarematning varit bättre.

Jag köpte Philips lysrör till och första gången man tände så tog det ett tag innan lysrören började lysa i mitten, men det har väl snarare med nya rör att göra. De efterföljande tändningarna så har det börjat lysa hela vägen i princip direkt. Kanske att styrkan är lite bättre efter ett par minuter.

Har inte mätt på lysrören, men bilden på HF donet anger en effektfaktor på 0,97, manualen anger 0,98. Oavsett så är det ju mycket bättre än den förstnämnda ovan som enligt manualen ligger på 0,48.

Elektronisk ballast för lysrör märkt med model, input-data, rörets typ och effektfaktor, monterad i en armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
I denna tråd har jag mätt på och resonerat om två armaturer, en med hf-don, den andra med konventionell reaktor, som är okompenserad.
Nu är detta en Jula-armatur och en bauhaus-armatur, men jag tror att dessa resultat är ganska representativa för de flesta liknande armaturer på marknaden.
 
Väl genomfört test! Då kan vi konstatera att den nyare modellen borde vara bättre än den gamla.
 
Även om Julas nya modell verkar klart bättre än föregångaren, ser det ut som att Bauhaus-armaturen förespråkas generellt i tråden. Är det isåfall denna som gäller?

http://www.bauhaus.se/lysrorsbelysning-2x36w.html#full-description

Tyckte jag läste gott om Nordlux, men de enda av det fabrikatet Bauhaus säljer är ju några LED på mycket låg effekt, inga 2x36w-armaturer...

Själv tänkte jag returnera två st Malmbergs Cosmos 20w LED-armaturer, räckte inte alls till mitt lilla 12m2 snickarrum. Dessutom bara IP44.

Då låter ovanstående från Bauhaus intressant, men om jag sätter upp två pratar vi 4x36w=144w. Jag som trodde det var LED som gällde nuförtiden och att man skulle klara sig på typ 40w i ett så litet rum...
 
Jag var förbi Jula och slog till på fyra stycken 424063 för 149kr/st och tycker Jsson83 har rätt i det mesta. Det är ju bedrövligt att deras annonstext inte stämmer överens med vad man faktiskt köper även om det i det här fallet är till det bättre. Själva armaturen är dock rätt smäckig och dryg att sätta ihop men väl monterad känns den helt ok. Tänds snabbt, ljudlös men väldigt plastig. Framförallt handhavandet/montering går ju inte att jämföra med en riktigt armatur men 149kr tycker jag den kan vara värd.
 
Och här har jag suttit och letat armaturer till mitt garage och snubblar över detta.


Nu måste jag bara masa mig till ett JULA varuhus i helgen.. Fel dag att inte ta bilen till jobbet.
 
Lyfter frågan igen, hur kommer det sig att LED verkar ratas i tråden? Borde det inte vara det självklara valet, eller blir det för dyrt i inköp per lumen?

Undrar också om Bauhaus - armaturerna som förespråkas är Nordlux, eller noname-armaturen 2x36W för 249 här: http://www.bauhaus.se/lysrorsbelysning-2x36w.html#full-description
 
Alko skrev:
Lyfter frågan igen, hur kommer det sig att LED verkar ratas i tråden? Borde det inte vara det självklara valet, eller blir det för dyrt i inköp per lumen?
Tror man får skilja på allmänbelysning och arbetsbelysning. LED är ju riktat, om än med ganska bra spridning i vissa tillämpningar, så det kan säkert bli svårt att få en lika jämn allmänbelysning som man får med vanliga lysrör. Ljusutbytet är ju dessutom ungefär samma (samma storleksordning åtminstone), samt att livslängden på lysrör är tillräckligt bra och priset på både armatur och ljuskälla ligger mycket bättre till jämfört med LED. Arbetslampor däremot, då vinner nog LED rätt stort över alternativen.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Mikael_L
Nordlux är förvisso ett namn, men armaturen med det namnet är säkert en "noname"-armatur ändå. På så sätt att man kan hitta en exakt likadan med annat märkesnamn.

Jag själv har Bauhaus Nordlux med T8-rör och hf-don i garaget. Jag sitter än så länge relativt nöjd. Kvalitén är verkligt märkbart crappig för en som jag, som ofta får montera bra armaturer.

Men än så länge sitter jag nöjd med dessa.
De var billiga, men det märks inte så väldigt mycket när de väl är monterade. De är helt tysta, de tänder jättesnabbt och blinkfritt.
Är det mindre än halva priset måste det väl synas någonstans? Att plåten är tunn och plasten vek är väl en sak som det sparats in på.

Och jag tror att man får rätt likvärdig produkt oavsett om man köper de där Jula-armaturerna med hf-don eller något liknande från Bauhus eller biltema med annat namn än Nordlux.

De smackas väl ihop i samma kina-fabrik allihopa. :)
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
ghoti skrev:
Tror man får skilja på allmänbelysning och arbetsbelysning. LED är ju riktat, om än med ganska bra spridning i vissa tillämpningar, så det kan säkert bli svårt att få en lika jämn allmänbelysning som man får med vanliga lysrör. Ljusutbytet är ju dessutom ungefär samma (samma storleksordning åtminstone), samt att livslängden på lysrör är tillräckligt bra och priset på både armatur och ljuskälla ligger mycket bättre till jämfört med LED. Arbetslampor däremot, då vinner nog LED rätt stort över alternativen.
Tack för klargörandet, och ett rimligt argument, de LED-armaturerna jag testade gav verkligen ett riktat ljus, trots "lysrörsutförande" och opalkåpa...
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Nordlux är förvisso ett namn, men armaturen med det namnet är säkert en "noname"-armatur ändå. På så sätt att man kan hitta en exakt likadan med annat märkesnamn.

Jag själv har Bauhaus Nordlux med T8-rör och hf-don i garaget. Jag sitter än så länge relativt nöjd. Kvalitén är verkligt märkbart crappig för en som jag, som ofta får montera bra armaturer.

Men än så länge sitter jag nöjd med dessa.
De var billiga, men det märks inte så väldigt mycket när de väl är monterade. De är helt tysta, de tänder jättesnabbt och blinkfritt.
Är det mindre än halva priset måste det väl synas någonstans? Att plåten är tunn och plasten vek är väl en sak som det sparats in på.

Och jag tror att man får rätt likvärdig produkt oavsett om man köper de där Jula-armaturerna med hf-don eller något liknande från Bauhus eller biltema med annat namn än Nordlux.

De smackas väl ihop i samma kina-fabrik allihopa. :)
Jo, självklart, bara kolla priset så inser man att Nordlux är lika mycket ett "märke" som anslut och Cotech... Och Kinakvalitet på allt också antagligen :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.