FG skrev:
Självklart har han all rätt att slippa insyn och sätta upp ett staket, jag hade förmodligen gjort det själv eftersom jag ogillar insyn. Min undran angående relation och att jävlas bygger på staketets utseende. Jag hade inte satt upp ett staket som förvanskar min grannes utsikt så påtagligt. Det ser ju förjävligt ut rent ut sagt.
Vi är i ungefär samma läge: grannen har byggt en altan två meter upp i luften på stolpar och därifrån har de läktarplats för att se över häcken in i vårt kök. Det är inte så kul att traska upp i bara kalsingarna för att ta ett glas vatten på kvällen och bli betittad av hela grannens grillfestgäng. Kanske inte så kul för dem heller. Vi löste det genom att sätta upp en markis.

På andra sidan huset, mot andra grannen har vi själva ett uråldrigt uterum. Fönstren mot grannen är dock mönstrade så att vi inte får direkt insyn till den grannen. Vad sägs om att frosta fönsterglasen åt grannens håll? Det tänker jag göra när vi byter ut uterummet inom ett par år.
 
  • Gilla
fäboden och 3 till
  • Laddar…
D
Bor i lägenhet men ändå störande med grannar som ser in. Har en granne som brukar använda kikare och kolla in hos grannarna. Är skrämmande och kränkande. Nu har vi nere persiennerna nästan hela tiden men när vi är klara med renoveringen blir det frostade rutor eller tonade rutor.


Tillbaka till tråden vet inte om det nämnts men har det varit någon diskussion med grannen?

En tanke jag hade vist mer långsiktig om man tänker tujorna om att ge tips till grannen hur de blir snygga. Nämna de inte mår bra av planket, kanske om man kan gödsla eller bygga kant så man kan ha i mer jord så de mår bättre.
Sen på den väggen föra diskussionen och som alternativ nämna om man gör om planket lite så mår tujorna bättre av det och erbjuda hjälp att bygga så det blir snyggt eller ser bra ut i alla fall från er sida.
 
  • Gilla
Hemmanskarln
  • Laddar…
Såhär fick det bli :)

Utomhusbild av en nyinstallerad staketsektion med rutmönster framför trädgård med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chaggblom och 51 till
  • Laddar…
Fantastiskt bra idé, snyggt och praktiskt för dina växter - som är?
 
Imponerande att det där planket fortfarande står kvar, han verkar kunna sina saker din granne:D

Han är nog släkt med byggherren till detta mästerverk, även kallat shed of doom:
Grovt bygge av en skjul med OSB-skivor och ojämn struktur, kallat shed of doom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Annsoj1 och 18 till
  • Laddar…
Snyggt, gjorde du den vita spaljen själv?
 
Anna_H skrev:
Haha, det där har han ju byggt av de där pinnarna som ligger mellan varven på det tryckade virket på brädgården, de om man får gratis :)

Min barn fick med en bunt såna och byggde en koja. Den höll i flera veckor :)
Undra om det är så lyckat att låta barn leka och såga med tryckt virke, speciellt om det är nytryckt och blöder gift.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
På allra första bilden ser jag två plank/staket, ett av liggande gamla ribbor med ett trekantigt utväxt till höger, och ett nytt odefinierat högflygande favela-åbäke. Vems är det gamla?
Din lösning är snygg och förmodligen det bästa du kunde göra. Man kunde måla hans grej med mörkgrönt då syns det inte längre.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Men jag tycker att på andra bilden så ser häcken mycket högre ut bakom planket och faktiskt täcker insynen. Kan ju knappast vara mycket insyn i alla fall med den häcken.
 
  • Gilla
Walle81
  • Laddar…
Vad gäller för plank ? Har ett ont öga till ett sådant som är ca 2 m högt och utgår från en husgavel. Var utgår man från när man mäter höjd ? Min granne är inte den resonbla sorten.
 
Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Undra om det är så lyckat att låta barn leka och såga med tryckt virke, speciellt om det är nytryckt och blöder gift.
Ingen större fara med modernt tryckt virke.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Ingen större fara med modernt tryckt virke.
Nehej, den är impregnerad med hallonsaft?
Tryckt virke är nog giftigt i alla fall, annars hade väl inte de flesta kommuner infört specialregler för eldning av rester, insamling mm.
Om du nu kanske vet det, vad är de verksamma ämnena i modernt tryckt virke?
 
Tack!

Spaljén är köpt på Biltema :)

Vi har planterat klematis som vi hoppas ska täcka hela spaljén så småningom.
 
  • Gilla
Lökaröd och 4 till
  • Laddar…
Tar inte med den byggnaden som inspiration till mitt kommande attefallshus...

Skulle lätt kunna vara min granne som har byggt den :)
 
  • Gilla
Maloon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.