@cjk1975.

Ser nu att jag skriver "Z Solen uppe" medan den virtuella switchen idag heter "Solen uppe". :)

En kvarleva i skallen från Zipaboxen. Där var jag tvungen att sätta ett "Z" framför för att få de virtuella switcharna sorterade för sig. Hoppas du kan följa ändå fast jag virrar till det!

//Henry
 
leby skrev:
Jag har fått köra "soft reset" ibland då allt låst sig, även tvingats ta bort OZW filen ur config så det skapas ny, tror det är i det läget jag är just nu skall titta på det ikväll
Det får du gärna utveckla lite om du har tid och lust.

Var inne och kikade lite i RPIn men jag hittade lite för många filer med OZW i filnamnet för att riktigt begripa.

Har du någon dokumentation att hänvisa till så är jag tacksam för en länk annars är jag nyfiken på var filen ligger och vad den heter samt vad den innehåller.

//Henry
 
Jag har lite info att sprida när det gäller RFXtrx433e och NEXA.

Jag använder lite NEXA prylar på ställen som jag inte tycker är så viktiga att det fungerar perfekt. Trots det tycker jag att jag fått det att fungera perfekt efter de behov jag har.

Som controler till 433 MHZ använder jag RFXtrx433e kopplad via USB till RPIn.

RFXtrx433e styrenhet med antenn för smarta hem-enheter.

Nexaprylarna jag har är:
6 st. EYCR-2300/250 mottagare
2 st. LYCT-705 sändare

Två NEXA mottagare och en NEXA fjärrkontroll LYCT-705 för smart hemstyrning.

Det som är lite trixigt att installera är RFXtrx433e modulen. Den ska uppgraderas med senaste programvaran. Men när det har gjorts så fungerar det perfekt.
Ingen installation av enheter behöver göras utan RFXtrx433e lyssnar och skapar de enheter den "hör". Det innebär dessvärre att den även inkluderar grannarnas enheter om signalen "hörs".Det gäller alltså att strikt begränsa sig till de protokoll man använder själv för att inte få in för många okända enheter. Men visst kan det bli så att grannens regnmätare kan få serva mig också! :)

Det var bara att trycka på fjärrkontrollernas knappar så var allt installerat. Sedan bara att namna upp.
Man får en switch per knapprad på kontrollen. Varje kontroll ger alltså 4 st. lampswitchar och en gruppswitch.

Användargränssnitt för hemautomation som visar status för olika enheter såsom lampor och fjärrkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det luriga är gruppswitchen. Den tänder alla kopplade lampor utan att deras motsvarande switchar får status ON. Enbart "Gruppswitchen" får status ON när den används. Men frågar man på status är inte svaret "On/Off" utan "Group On/Group Off". Däremot om man klickar på gruppswitchen på skärmen så är det statusen "On/Off" som lagras på switchen. Därför måste alla LUA-skript som triggas av gruppswitchen hantera båda fallen.

Gruppknappen på fjärrkontrollen tänder/släcker lampor vars switchar visar motsatt status mot vad som är verkligheten.

Jag har löst detta med två LUA-skript. Ett per fjärrkontroll. Här är det ena:

En skärmdump av ett LUA-skript för att hantera gruppswitchar i ett hemautomationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skriptet ger alla ingående switchar rätt status efter att gruppknappen använts.

//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
cjk1975
  • Laddar…
HenFre skrev:
Det får du gärna utveckla lite om du har tid och lust.

Var inne och kikade lite i RPIn men jag hittade lite för många filer med OZW i filnamnet för att riktigt begripa.

Har du någon dokumentation att hänvisa till så är jag tacksam för en länk annars är jag nyfiken på var filen ligger och vad den heter samt vad den innehåller.

//Henry
I mappen "config" finns lite blandade filer som kan vara bra att titta på ibland.
Bl.a. har du loggen "OZW_Log.txt" som talar om döda noder etc, sen finns xml fil som heter liknande detta men alla har olika namn "zwcfg_0xc3799740.xml" detta är min men dom börjar alltid på "zwcfg_" med något mer efter.
Har jag fattat rätt är det den nuvarande samlade OZW configen från alla noder.
Jag har någon gång när det strulat väldigt tagit bort den samt soft reset på stickan sen startat systemet och på så sätt fått bort döda noder som legat och skräpat.

Denna gång blev det faktiskt ändå hårdare väg för att fixa till problemen. AvInstallerad och raderade allt som hade med Domoticz på datorn. Stickan har ju allt riktigt viktiga så alla noder etc finns ju där.

Ni har ju pratat kring att manipulera tid. Jag har en liten kod snutt som jag använder för att släcka med lua. Om man använder inbyggda timers så finns ju random, jag har inte hittat variabeln från lua utan fick efter några försök ihop denna kod.

t = (os.date('%H'..'%M'))
t = tonumber(t)
math.randomseed(os.time())
ran = math.random(30)
rantime = ran + t

time = os.date("*t")
minutes = time.min + time.hour * 60

Man kan sen jämföra minutes med "timeofday['SunsetInMinutes'" som är en variabel i Domoticz.
ex "if (minutes == (timeofday['SunsetInMinutes'] - 90) and time.hour < 22) then... "

rantime använder jag sen för att skapa släckning vid olika tider men inom ett intervall.
ex "if((rantime >= 2230) and (otherdevices['Visitors'] == 'Off')) then ...."

Vet inte om ni har någon nytta av detta men man kan ju tänka sig att använda
timeofday['SunsetInMinutes och plus / minus ett värde baserat på månad på året.

ex " m = tonumber(os.date('%m')) " och sen justera avvikelsen från solnedgång baserat på m...
Om du orkar göra det så dela gärna med dig :)
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
leby skrev:
I mappen "config" finns lite blandade filer som kan vara bra att titta på ibland.
Bl.a. har du loggen "OZW_Log.txt" som talar om döda noder etc, sen finns xml fil som heter liknande detta men alla har olika namn "zwcfg_0xc3799740.xml" detta är min men dom börjar alltid på "zwcfg_" med något mer efter.
Har jag fattat rätt är det den nuvarande samlade OZW configen från alla noder.
Jag har någon gång när det strulat väldigt tagit bort den samt soft reset på stickan sen startat systemet och på så sätt fått bort döda noder som legat och skräpat.

Denna gång blev det faktiskt ändå hårdare väg för att fixa till problemen. AvInstallerad och raderade allt som hade med Domoticz på datorn. Stickan har ju allt riktigt viktiga så alla noder etc finns ju där.

Ni har ju pratat kring att manipulera tid. Jag har en liten kod snutt som jag använder för att släcka med lua. Om man använder inbyggda timers så finns ju random, jag har inte hittat variabeln från lua utan fick efter några försök ihop denna kod.

t = (os.date('%H'..'%M'))
t = tonumber(t)
math.randomseed(os.time())
ran = math.random(30)
rantime = ran + t

time = os.date("*t")
minutes = time.min + time.hour * 60

Man kan sen jämföra minutes med "timeofday['SunsetInMinutes'" som är en variabel i Domoticz.
ex "if (minutes == (timeofday['SunsetInMinutes'] - 90) and time.hour < 22) then... "

rantime använder jag sen för att skapa släckning vid olika tider men inom ett intervall.
ex "if((rantime >= 2230) and (otherdevices['Visitors'] == 'Off')) then ...."

Vet inte om ni har någon nytta av detta men man kan ju tänka sig att använda
timeofday['SunsetInMinutes och plus / minus ett värde baserat på månad på året.

ex " m = tonumber(os.date('%m')) " och sen justera avvikelsen från solnedgång baserat på m...
Om du orkar göra det så dela gärna med dig :)
Tack! Det var mycket matnyttigt i det svaret som jag ska studera. När det gäller "randomize" så har jag hittills klarat mig bra med den inbyggda i Domoticz men måste jag gå utöver det så ska jag givetvis dela med mig. Den inbyggda har en nackdel och det är att slumpintervallet är fast.

Jag kör med +/- 15 minuter.

Skärmdump av Domoticz-systemets inställningar med fokus på slumpmässiga tidinställningar och andra konfigurationsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan skapar jag virtuella switchar och låter dem trigga/styra till och frånslag. Till och frånslagen på en switch har ju mycket stora möjligheter även om det kan bli många rader.

Skärmdump av användargränssnittet i Domoticz för automatisering med schemalagda uppdrag, inklusive slumpmässiga till- och frånslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I detta fall är det morgon och kväll som styrs med random tillslag/frånslag.
Att jag även har en fast tid morgon och kväll beror på att om jag råkar starta om RPIn just när en randomisering löper så sker inte omslaget. Då säkerställer jag detta med ett fast omslag strax efter att tiden gått ut.

Tillägg: Resten klarar man ju med "Blocky".

//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
cjk1975
  • Laddar…
Om man bara letar lite... hittade denna lua funktion som kan ge variabla off komandon:
commandArray['MyOtherDeviceName5']='Off RANDOM 30' -- random within x minutes
Blir till att skriva lite nya script....
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
leby skrev:
Om man bara letar lite... hittade denna lua funktion som kan ge variabla off komandon:
commandArray['MyOtherDeviceName5']='Off RANDOM 30' -- random within x minutes
Blir till att skriva lite nya script....
Ser intressant ut! Alltid bra med enkla system.

Lägg gärna ut ett exempel när du har något som rullar!

//Henry
 
leby skrev:
Om man bara letar lite... hittade denna lua funktion som kan ge variabla off komandon:
commandArray['MyOtherDeviceName5']='Off RANDOM 30' -- random within x minutes
Blir till att skriva lite nya script....
Har du provat det här?

domoticz.devices['sTestaEvent'].switchOff().within_min(10) --slumpvis innom 10 min ?

// Per
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
ppN skrev:
Har du provat det här?

domoticz.devices['sTestaEvent'].switchOff().within_min(10) --slumpvis innom 10 min ?

// Per
Nej, men den jag hittade var på Domoticz wiki så den lär fungera. Tror faktiskt den är tillagd även i blockly nu.
 
Hej,

Är det någon som kan rekommendera zwave eller 433 komponenter från ebay?

Jag är främst ute efter dörrsensorer, vädersensorer och gärna en keypad för domoticzs security panel.

En del saker är det bra priser på, men man vill ju vara säker på att de fungerar med Domoticz.

/Henrik
 
  • Gilla
cjk1975
  • Laddar…
hjoensson skrev:
Hej,

Är det någon som kan rekommendera zwave eller 433 komponenter från ebay?

Jag är främst ute efter dörrsensorer, vädersensorer och gärna en keypad för domoticzs security panel.

En del saker är det bra priser på, men man vill ju vara säker på att de fungerar med Domoticz.

/Henrik
Aldrig provat men det mesta fungerar åtmintsone basfunktionerna. Var noga bara med att det är Europa våglängd...
 
  • Gilla
hjoensson
  • Laddar…
ppN skrev:
Har du provat det här?

domoticz.devices['sTestaEvent'].switchOff().within_min(10) --slumpvis innom 10 min ?

// Per
Har testat det nu. Fungerar faktiskt riktigt bra. Först tänkte jag fel och triggade skriptet med samma switch som skriptet sedan släckte. Gick inte något vidare! :) :)

Men triggat av en timer eller timerswitch så fungerar det bra och enkelt. Har inte kollat hur spridnin gen ser ut men spridning blir det. Så långt har jag testat!

Det kommer jag nog att använda mig av framöver. Ger ju möjlighet till större individuell spridning än med den inbyggda fördröjningen.

Ibland behöver man en liten puff. Detta är ju väldokumenterat i "DzVents". :) :)

//Henry
 
Redigerat:
Jag hade tänkt att skapa ett läge kallat bortaläge, där funktionen är tänkt att tända ett gäng lampor individuellt och randomiserat. Kan man få till detta genom att skapa en scen där man grupperar ett antal brytare, eller behöver man skapa två; en för på och en för av?
 
Jag tittade snabbt i Blockly och dom har lagt till Random som logikval, lättast är alltså att göra vad du vill med Blockly. Du kan inte med en "group" (var det det du menade med scen?) tända de ingående vid olika tillfällen om det var det du menade. Av har jag en grupp som med alla lampor som jag använder att säkerställa att allt är släckt med.
 
  • Gilla
Flugbuljong
  • Laddar…
HenFre skrev:
Jag har lite info att sprida när det gäller RFXtrx433e och NEXA.

...

Det som är lite trixigt att installera är RFXtrx433e modulen. Den ska uppgraderas med senaste programvaran. Men när det har gjorts så fungerar det perfekt.
Ingen installation av enheter behöver göras utan RFXtrx433e lyssnar och skapar de enheter den "hör". Det innebär dessvärre att den även inkluderar grannarnas enheter om signalen "hörs".Det gäller alltså att strikt begränsa sig till de protokoll man använder själv för att inte få in för många okända enheter. Men visst kan det bli så att grannens regnmätare kan få serva mig också! :)

...
//Henry
Vilken firmware använder du? Jag ser att det finns minst fyra versioner (type1, type2, ext och ext2) om jag förstår det rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.