Hej!

Vi har nu fått vår altan färdigställd av en trevlig firma och nu kommer den mindre trevliga fakturan ;)

Vi har kört helt utan avtal så jag inser att jag inte har något annat att komma med än ett enkelt ifrågasättande.

Altanen är cirka 140 kvm stor. Reglarna/bärlinorna 45x195 och trallen 120x28. Plintarna är skruvade och ingår inte i priset.

Frågan är rörande materialpriset: firman vill ha 60 000 kronor för detta. Enligt artikeln här på sidan (som jag haft som riktmärke) borde det landa på runt hälften.

Har firman debiterat mig rimligt eller bör jag ifrågasätta dem?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Du har ju rätt till en specificerad faktura. De måste redovisa hur mycket som gått åt och kostnad.

Vid arbete på löpande räkning är det vanligt och rimligt med materialpåslag på 10 - 15% (för byggnadsarbete, för VVS och el är det inte ovanligt med 500 - 1000% påslag) ovanpå den faktiska kostnaden.
 
  • Gilla
konjry och 1 till
  • Laddar…
Jo, visst har jag rätt till det. Men det är lite krångligt i och med att det är en bekant som driver firman och jag vill helst inte komma på kant med dem i onödan. Därför tänkte jag först få fler utlåtanden rörande om det var rimligt eller inte innan jag ifrågasätter eller ber om spec av något :)
 
Solari skrev:
Jo, visst har jag rätt till det. Men det är lite krångligt i och med att det är en bekant som driver firman och jag vill helst inte komma på kant med dem i onödan. Därför tänkte jag först få fler utlåtanden rörande om det var rimligt eller inte innan jag ifrågasätter eller ber om spec av något :)
Allra enklast vore det om du tog en bild på altanen då fler faktorer avgör. Är det standard/standard, eller har du gjort några tillval som exempelvis annat träslag, staket, tak eller annat? Schaktat?
 
Robert63 skrev:
Allra enklast vore det om du tog en bild på altanen då fler faktorer avgör. Är det standard/standard, eller har du gjort några tillval som exempelvis annat träslag, staket, tak eller annat? Schaktat?
Det är helt standard, några staketstolpar ingår, men inte själva staketet. Kanske 20 stolpar 70x70. Kan lägga upp en bild på ramen inom kort. Jag tycker hela konstruktionen ser lite udda ut, men vad vet jag?
 
Träregelverk för en trädäckskonstruktion vid ett hus under uppbyggnad.


Grundkonstruktion av träreglar för en altan med korsande stödbjälkar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker inte det låter orimligt, men inte heller som du fått ett kanon pris. Sen är ju jag långt ifrån en expert på materialkostnader för altaner :)
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Enligt artikeln jag läste (https://www.byggahus.se/bygga/kostnad-bygga-altan-eller-tradack) så kostar i runda slängar en 100 kvm altan följande: (exkl plintar)
Stomme: 7 000 kr
Tralldäck: 14 000 kr
Skruv och förbrukning: 2 000 kr
Dvs 23 000 kr

Då borde min landa nånstans runt 32 000 kr.

Jag förstår att det inte går att tolka så bokstavligt, men tyckte bara att skillnaden var lite väl stor...
 
Den där stommen på bilden kostar mellan 12 000 och 15 000 kronor om den är byggd av 45x195 skulle jag tippa. Sen kan du räkna 18 000 - 20 000 för trallen, 5000 kr till om det är kjol runt altanen. Trappor, stolpar osv. Endast trallskruven går löst på 2500-3000kr. Ett påslag på 10-15%, ja det är rimligt.
 
Med Byggmax priser borde det landa på ca 26.000 för trä och skruv.

Så det är väldigt stor skillnad mellan konsumentpriser och det du förväntas betala.
 
Jag hade ringt och frågat firman om de räknat rätt, då summan verkar orimligt stor med tanke på att materialet verkar kosta omkring 23000kr på byggmax.

Angående att komma på kant så kan man fråga sig vem som kantar? Den som överfakturerar eller den som ifrågasätter det? Håll vara en vänlig ton så kan relationen bevaras.
 
  • Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
andersmc skrev:
Med Byggmax priser borde det landa på ca 26.000 för trä och skruv.

Så det är väldigt stor skillnad mellan konsumentpriser och det du förväntas betala.
Det där kan du glömma. 350 meter 45x195 kommer inte att räcka till den där konstruktionen. Bara en sån sak.
 
Byggde 65 kvm altan. Kostade 26000. Allt från byggmax nästan och inget extraordinära saker. 120 trall, 145 reglar, 170 bärlina. Enkelt staket med 70 stolpar och liggande ribbor. Impregnerat 195 är ju typ 45kr metern. Är ju ett par meter du har
 
Är det inte olika klassningar på virket av kvalite om man Jämför byggmax, hornbach, bauhaus osv.
Bara för att byggmax är billigast så betyder det väl inte att man får samma kvalite som andra ställen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.