Ok, då skiljer sig dimmern från switchen
 
cjk1975 skrev:
Tack återigen Henry!

Jag närmar mig så saktliga :) Ytterligare en fråga - gör du någon "reset" av de manuella variablerna under natten? T.ex. om jag manuellt tänder en lampa som ska normalt ska vara släckt (t.ex. under Mörk Period).
Nej, glömmer jag släcka så lyser lampan tills jag släcker den. Men om jag slår på "Z Bortrest" så tar automatiken över.

//Henry
 
leby skrev:
Ok, då skiljer sig dimmern från switchen
Det är väl snarare modellerna som skiljer sig åt.

Detta är en Qubino Dimmer. Men jag har inte haft behovet av att använda reläingångarna på dem.

Skärmdump av Qubino ZMNHDA2 Flush Dimmer information i ett system.


Detta är allt den har:

Skärmdump av Qubino Dimmer-konfigurationsinställningar med olika parametrar och värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



//Henry
 
leby skrev:
Har någon här lyckats få I2 och I3 att fungera som virtuella brytare?

Jag hade tänkt starta ett lua script/blockly när I2 rep I3 rapporterar on/off men får det inte att fungera.

konfig av den är:
1) parameter 100 och 101 är satt till "9 -> Sensor binary"
2) exkluderade sen noden genom att trycka på "S" mer än 2 kortare än 6 sekunder så att noden togs bort ur nätet MEN behöll sina parametrar.
3) inkluderade noden igen
4) associerade Grupp 5 och 8 till node 1 (Controllern)

När jag ger impuls till I2 skickas status men när jag ger impuls till I3 skickas status på samma brytare.
Ingen av "device" mer än I1 kan kontrolleras från UI i device fliken.

Någon som lyckats och ser vad jag gjort fel?
Har också en DD1, och upplever vad jag kan minnas (det var ett tag sedan jag testade) exakt samma problem. I2 funkar såtillvida att man kan använda dess status i events (Blockly), men I3 dyker inte upp och lägger man en signal på I3 är det I2 som påverkas.

Jag associerade också grupp 5 och 8 till controllern. En skillnad mellan våra konfigurationer är att jag inte ändrade 100 och 101 till Binary, utan de står kvar på default-värdena (första valet i listan). Men det ger som sagt samma resultat.

Jag tycker att konfigen är lite märklig. För I1 och I2 kan man välja mellan "bi-stable" och "mono-stable", men för I3 kan man välja mellan NO och NC. Dessutom finns det en I4 (också NO/NC) i konfigen som ju saknar motsvarande fysisk ingång. Jag har inte forskat i om det finns en anledning till att det är så, men spontant känns det som att I2 och I3 borde kunna konfigureras på samma sätt (mono/bi-stable). Eller är det måhända tänkt att de skall användas för olika ändamål?

Jag kör senaste stable (3.4834) och använder en Aeotec Z-Stick Gen 5 som controller. Kör du stable eller beta?
 
Nu har jag råkat ut för min första bugg/haveri med Domoticz på Raspberry PI 3 med Aeon Lab Z-Wave Gen.5.

Var vid sommarstugan ett par veckor och tappade kontakten med RPIn. Men det förefaller som den har gjort det mesta rätt ändå. Men efter omstart visade den upp följande fel:

Värdena från hälften av mina multisensorer (7 st.) var inte uppdaterade på flera dagar.

En av ca 15 st. Qubino switchar har försvunnit från Z-Wave stickan men devicen ligger kvar i Domoticz.

Har inte hunnit testa ännu om den kan anslutas igen eller har havererat.

Någon som upplevt något liknande?

//Henry
 
@HenFre äntligen!! Tack för ditt tålamod och dina exempel.

Tänk vilken skillnad det är på ['Day'] == 'On' jämfört med ['Day'] == 'Off'... :rolleyes:
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Har också en DD1, och upplever vad jag kan minnas (det var ett tag sedan jag testade) exakt samma problem. I2 funkar såtillvida att man kan använda dess status i events (Blockly), men I3 dyker inte upp och lägger man en signal på I3 är det I2 som påverkas.

Jag associerade också grupp 5 och 8 till controllern. En skillnad mellan våra konfigurationer är att jag inte ändrade 100 och 101 till Binary, utan de står kvar på default-värdena (första valet i listan). Men det ger som sagt samma resultat.

Jag tycker att konfigen är lite märklig. För I1 och I2 kan man välja mellan "bi-stable" och "mono-stable", men för I3 kan man välja mellan NO och NC. Dessutom finns det en I4 (också NO/NC) i konfigen som ju saknar motsvarande fysisk ingång. Jag har inte forskat i om det finns en anledning till att det är så, men spontant känns det som att I2 och I3 borde kunna konfigureras på samma sätt (mono/bi-stable). Eller är det måhända tänkt att de skall användas för olika ändamål?

Jag kör senaste stable (3.4834) och använder en Aeotec Z-Stick Gen 5 som controller. Kör du stable eller beta?
Jag har testat både stabil och nu senaste betan, tyvärr samma resultat. Just nu har jag totalhaveri :( men det ska nog kunna lösa sig, hel OZW bråkar...
Parameter 100 och 101 har jag hittat att man skall ändra för att få dem att fungera sen "lätt" exkludera noden för att sen inkludera den igen. lite konstigt förfarande men så står det..
 
HenFre skrev:
Nu har jag råkat ut för min första bugg/haveri med Domoticz på Raspberry PI 3 med Aeon Lab Z-Wave Gen.5.

Var vid sommarstugan ett par veckor och tappade kontakten med RPIn. Men det förefaller som den har gjort det mesta rätt ändå. Men efter omstart visade den upp följande fel:

Värdena från hälften av mina multisensorer (7 st.) var inte uppdaterade på flera dagar.

En av ca 15 st. Qubino switchar har försvunnit från Z-Wave stickan men devicen ligger kvar i Domoticz.

Har inte hunnit testa ännu om den kan anslutas igen eller har havererat.

Någon som upplevt något liknande?

//Henry
Jag har fått köra "soft reset" ibland då allt låst sig, även tvingats ta bort OZW filen ur config så det skapas ny, tror det är i det läget jag är just nu skall titta på det ikväll
 
leby skrev:
Jag har testat både stabil och nu senaste betan, tyvärr samma resultat. Just nu har jag totalhaveri :( men det ska nog kunna lösa sig, hel OZW bråkar...
Parameter 100 och 101 har jag hittat att man skall ändra för att få dem att fungera sen "lätt" exkludera noden för att sen inkludera den igen. lite konstigt förfarande men så står det..
Ok, tack. Då vet jag att det inte är lönt att testa betan.

Usch, trist när det strular…

Jag skall testa 100/101-tricket vid tillfälle. Tyvärr ligger projektet lite på is just nu…
 
leby skrev:
Tittade av en slump på Aeotec support sida, deras switch kan kopplas för 2 fas, dock inte 3..
[länk]
Jo, men tänk på att det är amerikansk 2-fas på bilderna. Det innebär att man har två 120 V faser som ligger helt fasförskjutna (180 grader), vilket i sin tur innebär att man får 240 V mellan de två faserna. Personligen hade jag inte kopplat in två ”svenska faser” med 400 V mellan sig utan att produkten i fråga klart och tydligt är dimensionerad för det.
 
HenFre skrev:
...

...En av ca 15 st. Qubino switchar har försvunnit från Z-Wave stickan men devicen ligger kvar i Domoticz.

Har inte hunnit testa ännu om den kan anslutas igen eller har havererat.

Någon som upplevt något liknande?

//Henry
Japp, en av mina två-reläesbrytare från Qubino har strulat under några dagar. I statusfältet visar den en röd symbol med utropstecken istället för en grön bock.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
HenFre skrev:
Det var ju bra att du löste problemet.

..

Den virtuella switchen "Z Solen uppe" håller reda på den period då lampan tänds och släcks av ljusmätaren. Ljusmätaren får alltid tända lampan under perioden när "Z Solen uppe" är sann men bara släcka om lampan är automatiskt tänd. Lampan kommer alltid att lysa under denna period när LUX-talet är under vald gräns. Men lampan kommer också att lysa tills den släcks manuellt om den tänds manuellt. "Z Solen uppe" är inte den sanna perioden utan jag manipulerar tiden matematiskt i ändlägena för att ha ett lämpligt ljus ute när jag övergår mellan solen uppe och solen nere. Har funderat på att även blanda in ljusmätarna i detta men det har inte skett ännu.

Lycka till!

//Henry
Hoppas det är ok med en fråga till kring detta - din matematiska manipulering av "Z Solen upp", hur ser den ut?

/CJK
 
Redigerat:
cjk1975 skrev:
Hoppas det är ok men en fråga till kring detta - din matematiska manipulering av "Z Solen upp", hur ser den ut?

/CJK
Alltid OK att fråga. Jag startade tråden för att jag är tacksam för hjälp ibland. Den får man inte om man inte själv hjälper när man kan! :)

Ännu så länge är kanske uttrycket "matematisk manipulation" är lite för ambitiöst. Jag flyttar solens uppgång med 1 timma och nedgång med 30 min. Men jag är inte nöjd med det. Men jag har inte hunnit studera detta tillräckligt. Började ju med Domoticz när jag fick "panik" över Zipaboxens urdåliga pålitlighet efter nästan 6 månaders ständigt jobb med den. Det närmade sig sommar och boxen startade om upp mot 7 ggr/dag och semestern närmade sig.

I sommar har jag varit mycket hemifrån och inte kunnat följa händelseförloppet runt sommarsolståndet.

Men jag tror inte jag blir nöjd förrän jag kan variera förskjutningen mellan höst-/vårdagjämning och resp. sommar och vintersolstånd. Skymning och gryning är ju mycket kortare vid höst- och vårdagjämning än vid sommar- och vintersolstånd.

Men såhär ser det ut just nu:

Skärmbild av Domoticz-system med schemalagda händelser för soluppgång och nedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.