Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Idag vaknade jag lite bakis av att plåtisen ringde på dörren. Han hade byggt ihop huven igår och kom och bytte den idag. Det blev riktigt bra, och nu läcker det inte in i nya badrummet 👍.

Före
Nymålad svart takhuvsventilation på betongtakpannor med synliga gammal färg och spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Nytt takhuvar installerat på tegelbelagt tak, synligt förbättrat och inget läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde vidare på fasaden och bestämde med polaren att vi monterar in ytterdörren imorgon. Det ska bli kul att se skillnaden :)

Nybyggd huvtak över fönster på husfasad med terrakottafärg och vita markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av husfasad med delvis monterad ny ytterdörr och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Tänk vilket lyft det blir när den anskrämliga stentrappen försvinner också! ;)
:)
 
Det vet jag inte om den gör ;)
 
Ramnemark skrev:
Det vet jag inte om den gör ;)
Det gör den nog inte av sig själv. Det kan behövas aktiv bearbetning för det ;)
 
richardtenggren
Vad är det för mellanvägg och grind man ser? Något som blir kvar?
 
richardtenggren skrev:
Vad är det för mellanvägg och grind man ser? Något som blir kvar?
Ja det blir kvar. Det är bara för att "skärma av" trädgården. Det är gjutet en klack som väggen står på så det blir inte så snyggt att ta bort den :)
 
Idag har kompisen varit här och hjälpt mig byta dörren. Det tig lite tid eftersom vi fick minska dörrhålet lite (sidoljus är snordyrt). Lite mörkt nu när jag fotade, men men.

Nyinstallerad dörr i minskat dörrhål på en husfasad vid skymning, bygget är inte helt klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterdörr med ny gipsning runtom, oputsade hörn och dekor med texten "Carpe Diem" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en liten miss i kalkylen ;)

Nyinstallerad dörr i minskat dörrhål med synlig tröskel och utstickande spik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ähh det är ju bara att såga av lite av dörren ;)
Tänk positivt, du fick ett dörrstopp.
Med överbyggnad utanför och så högt över backen så kanske du inte skulle höjt så mycket undertill utan lagt lite ovanför istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det är flytspacklat med golvvärme på insidan så den var tvungen att vara så hög. Men jag ska sätta ett järn på regeln och såga ner den lite så blir det nog bra :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Ska inte takfoten/undertaket i gången kläs in? Vad blir det för golv i smygen?
 
Jo det ska den så det är lite som ska kapas ur. Det ska läggas klinker på insidan. Anledningen till att det tar emot nu och inte innan är den extra isoleringen :)
 
Ramnemark skrev:
Det är flytspacklat med golvvärme på insidan så den var tvungen att vara så hög. Men jag ska sätta ett järn på regeln och såga ner den lite så blir det nog bra :)
Jag tycker fortfarande att den ser väldigt hög ut, jag skulle gissa att underkant tröskel ligger ca 6,5cm över det flytspacklade eller vad som syns på bilden.
Du har även flyttat ut karmen ser det ut som så den livar med väggen.
Du vet vad du tänkt göra till skillnad från mig och frågan är hur långt dörren behöver kunna öppnas (finns det behov för att öppna mer).
 
S
Den ser onekligen hög ut. Det lär bli en ordentlig snubbelkant.
20 mm höjdskillnad är max enligt reglerna om tillgänglighet.
Gör om, gör rätt. ;)
 
sinuslinus skrev:
Den ser onekligen hög ut. Det lär bli en ordentlig snubbelkant.
20 mm höjdskillnad är max enligt reglerna om tillgänglighet.
Gör om, gör rätt. ;)
Dörren sitter nästan exakt lika högt som innan. Så oroa er inte. Och ovankant på tröskel är 1cm UNDER flytspacklet, alltså den är inte hög nog.

Kontrollmätt, dörren sitter 3mm högre än innan. Och ingen har snubblat på den gamla på 3 år (dörren är 35 år). Ser kanske högre ut med trappan 15cm från väggen. Dörren står alltså i höjd med golvspånet :)
 
Redigerat:
S
Då ljuger bilden ordentlig för jag har samma intryck som 123abc om minst 5 cm höjdskillnad på insidan.

Tråkigt att taket är så lågt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.