Enk Projektet skrev:
Att leta beg kräver att man är flexibel...mycket av det som finns till salu som är beg eller "nytt" passar i många fall inte "bolt on" vilket i sin tur kräver att man måste acceptera nödlösningar eller att det går att anpassa...att ha en firma som ska göra det pga av du själv ska leta beg tror jag inte är en bra metod för att spara pengar.
Trodde nästan ett tag att jag var nån slags utomjording som hade väldigt märkliga tankar...men nu vet jag att jag inte är helt ensam om det mina få hjärnceller funderar på i alla fall. :)
 
Tack Sir Duke!!
 
hakan_o: Kul att du hittade en själsfrände ;)

Det låter ibland som att handla begagnat är som att rota i containers. Absolut icke.

Vi har handlat rätt mycket på Blocket. Typ om nån vitvara pajar men vi vill inte köpa nytt för vi ska renovera om nåt eller några år och vet därför inte vilken sort vi kommer behöva då. Eller grejer/möbler till källaren/hobbyrum etc där man inte måste ha "designprylar". Eller leksaker som man vet att barnen kanske kommer använda några gånger eller max en säsong innan de har tröttnat/vuxit ifrån.

Och det finns som sagt även helt nya grejer i kartong att köpa emellanåt. Nån blandare etc. Man kan ha tur att hitta exakt den sort man ville ha - eller en likvärdig som också duger.

Det är väldigt miljösmart att överta/återvinna grejer så att inte allt hamnar på soptippen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Det låter ibland som att handla begagnat är som att rota i containers. Absolut icke.

Vi har handlat rätt mycket på Blocket. Typ om nån vitvara pajar men vi vill inte köpa nytt för vi ska renovera om nåt eller några år och vet därför inte vilken sort vi kommer behöva då. Eller grejer/möbler till källaren/hobbyrum etc där man inte måste ha "designprylar". Eller leksaker som man vet att barnen kanske kommer använda några gånger eller max en säsong innan de har tröttnat/vuxit ifrån.

Och det finns som sagt även helt nya grejer i kartong att köpa emellanåt. Nån blandare etc. Man kan ha tur att hitta exakt den sort man ville ha - eller en likvärdig som också duger.
Jag förkastar inte alls Blocket och dess syfte. Nyttjar Blocket emellanåt jag också. Men att använda Blocket i syfte att försöka komma ner tillräckligt mycket i budget för klara av ett nytt husbygge är en strategi jag personligen inte skulle använda mig av då jag inte överskattar Blockets förträfflighet.
Köpte även jag för nåt år sedan ett ca 20 år gammalt kylskåp med exakt rätt storlek som det gamla dåliga till ett kök som ändå på sikt skall renoveras men det är lite längre fram det. Men tog lite tid att hitta rätt utan att behöva åka allt för långt.

Sålde även i våras ett par vitvaror som var över efter en annan köksrenovering. Men det är rätt trögt att sälja. Tar ganska lång tid att bli av med grejorna. Trots att jag egentligen bara hade nästan symboliska priser, allt för att slippa slänga fungerande grejor och det är bättre att dom kommer till nytta ett tag till.
En micro av enklare modell, använd bara ett ytterst fåtal gånger, syntes inte på den att den var använd. Helt i nyskick. 7-800 kostar dom nya. Begärde 300. Efter ett bra tag kom en enda spekulant som ville pruta till 200...

Kylskåpet jag sålde var väl ca 20 år. Helt fungerande med bra kyla. Helt urstädat med alla hyllor, skivor, fack o.s.v. urtagna och diskade löst för sig. Hela skåpet invändigt rejält rengjort från smuts och fläckar, likaså dörren och tätningslisten. Baksidan och undersidan tryckluftsblåst på allt damm. Jag la >2 tim på detta. Bara att ställa på plats och börja använda utan minsta lilla jobb att göra. Begärt pris 300. Efter ett tag kom det en spekulant som tyckte att det var enklare och billigare att köpa hela mitt kylskåp än att bara köpa ny termostat till sitt egna kylskåp som hade gått sönder. Ville pruta till 250 kr...

Kan ju nämna att det gamla kylskåpet jag själv köpte...där fick jag själv lägga >2 tim på rengöring för där fick jag med gamla matrester och äckel på köpet och en sällan städad baksida på kylskåpet...för 500 kr. Urvalet var ju inte så stort.
 
Gissar att den som startade tràden har en massa tid över för att sätta full fart pà denna sajts medlemmar... Tveksam
till intresse av att bygga med kvalitet, en massa extrautrustning samtidigt spara pengar... Och säga samtidigt att pengar är inget problem tack vare en kompis pà banken ? Làter ju inte seriöst, kompisar som ordnar vilket làn som helst... Jag ser alla fina tips som dyker upp med människor som har bra lósningar och som känns att det bara àker i papperskorgen.... Har i allafall själv fàtt en massa fina ideer och tips som jag ska genomföra. Tack till er alla som svarat och som kommer att svara.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Detta med blocket eller inte har kanske inte så mycket med besaringspotential att göra utan med en viss mentalitet. En del människor vill ha allt det bästa och allt med en gång. Andra inser sina begränsningar och börjar lite enklare för att utöka senare. Ungefär det som vi försöker lära våra barn.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jo jag hör definitivt till den senare kategorin. Men inte för att vi är fattiga - utan för att få mycket för pengarna. Jag har inget emot att pengar rullar - men jag vill få nåt bra i utbyte för dem. Och ofta är "good enough" tillräckligt bra. Jag har gjort det lite till en sport att göra bra dealar, vare sig jag köper nytt eller beg.

Och ang vad man förmedlar till sina barn: Psykologerna säger ju att de som får lära sig att vänta, stå ut, ge sig till tåls, bli besvikna ibland - fungerar bättre senare i livet. Får man allt serverat omgående blir man inte tränad och rustad att möta motgångar. Dessa personer märks mycket på era personalmöten kan jag lova...

Det här med att visa upp sina prylar för att visa att man har mycket pengar... vi saknar den genen totalt. Vi har en 13 år gammal bil med ytrost. Den är ett transportmedel, en jättebra bruksbil. Jag har inte en bil till att visa vem jag är. Det är ett dött ting, inte en förlängning av mig. Jag ler lite uppgivet när jag ser alla SUV:ar som trängs i innerstan. Och tycker synd om unga par som egentligen inte har råd men ska ha det där stadsradhuset för 7 mille och alla bilar och prylar som hör till för att "det måste man ha".
 
Redigerat:
  • Gilla
Mark0 och 3 till
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Detta med blocket eller inte har kanske inte så mycket med besaringspotential att göra utan med en viss mentalitet. En del människor vill ha allt det bästa och allt med en gång. Andra inser sina begränsningar och börjar lite enklare för att utöka senare. Ungefär det som vi försöker lära våra barn.
Och det bästa är inte kvalitet för så lite pengar och miljöpåverkan som möjligt?
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Med de nya amorteringsreglerna finns det många nybyggare som har rätt goda skäl att försöka få sitt egna kapital att motsvara 15%, eller helst 30% av värdet på huset fem år efter inflyttning. Skillnaden i månadskostnad är mycket stor.

Då tror jag vi kommer att få se många nybyggare som vill göra rätt mycket själv för att hålla räkningen från husbyggaren nere. Den italienska marmorskivan på köksön som på den tiden då inget amorterades kostade några tior i månaden i ränta, kan nu komma att kosta flera tusenlappar i månaden när hela lånet måste amorteras med 2% per år. Det kommer att bli en hel del diskussioner om helkaklade badrum, eller inte. Om det måste vara vitvaror med front i borstad aluminium från prestigemärke, eller de där på erbjudande hos Tretti. Om inte golvet för 189kr/m2 kan räcka rätt så bra, och ytterdörren kanske man också kan spara en slant på.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 5 till
  • Laddar…
Det gäller ju att lägga krutet där det ger mest effekt, vilket lika gärna kan röra sig om att aktivt ligga på bänken och försöka pressa ner räntan kontinuerligt. Grymt bra att spara ett par tusen på diskhon men det är inte värt mycket om låneräntan ligger 0,1 procent för högt. Jobbet är inte klart bara för att kåken är på plats...
 
Ligga på bänken?

:wow:
 
KnockOnWood skrev:
Ligga på bänken?

:wow:
Banken. Autocorrecthelvete.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Äh jag hoppar upp och lägger mig på marmorskivan. Utmärkt råd :)
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Äh jag hoppar upp och lägger mig på marmorskivan. Utmärkt råd :)
På köksbänken menar du alltså?
Bättre det än att bo i överskåpet i alla fall :)
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Det jag gjorde när jag byggde för 10 år sedan var att handla upp allt separat & byggleda tillsammans med mina snickare.

-lokal entreprenör för grund & avlopp
-lokal sprängare för nåra skit-snuttar som måste bort
-Köpte stomrest hus
-Anlitade 2 snickare som jag kände och litade på samt hade goda referenser till, dessa anställde jag privat på timme, då slapp jag momsen.
-Gjorde all byggstädning själv
-Gjorde eldragning själv (hade ansvarig elektriker)
-Gjorde vent själv
-Gjorde rör själv
-Målade utvändigt själv, men köpte tapetsering & målning invändigt
-Kök från IKEA (inte bara billigast utan absolut bästa "köksarkitekten") blev skitbra lösning

235m2 för ~2,4 mkr nyckelfärdigt, inkl tomt
 
  • Gilla
MarAng88 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.