D09 skrev:
Har ni ställt frågan till leverantören om denna är med på att avstå ordinarie material till förmån för mer budgetlösningar och gå ner i pris till er fördel? :)
Tack för påpekandet, är medveten om detta.
 
MissAnpassad skrev:
Hörnbadkar är en sådan pryl som dyker på på blocket gratis med jämna mellanrum från folk som insett hur mycket plats de tar, så vill ni verkligen ha ett sådant, håll koll där. Ibland är de inte ens använda.
Ska kolla på hur mycket han har debiterat för badkaret. jag kommer nog att avvakta med detta.
 
Y
Jag som målat sönder mitt hus så man nästan vill gråta när man ser det på nära håll skulle inte valt att måla ett nytt hus själv, unna er den känslan av att det verkligen är nytt och snyggt. ;)
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
mellergard skrev:
Jag har också funderat på bygga garaget själv (samt permanent el dit) men jag kan tänka att jag behöver el under garage bygget också. Är lite kluven hur man ska lösa detta. Ni kanske vet? behöver man el under ett garagebygge eller klarar man sig utan? behövs el för att göra en betong grund samt stomresa ett garage?
Att bygga ett garage bör ju gå betydligt fortare och dra mindre ström än att bygga ett helt hus. När garaget är klart har du ditt eget elabonnemang att bygga huset på istället för att köra med byggel...
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Att få hela huset färdigmålat kostar dig säkert 100.000kr, det hade jag ALDRIG betalat för att två målare ska komma dit och göra. Det är ett arbete som du klarar lika bra själv (om inte bättre då du som privatperson oftast är noggrannare med ditt egna än någon anlitad person är!).

Vi hade bygg-el just när vi byggde garaget. När dom slipar plattan behöver dom 3-fas 20ampere el liknande. Fast det finns ju mindre maskiner så det hade nog gått att lösa med 220v och 10-16amp också iofs.
Vet ej om man hade klarat sig med ett elverk möjligtvis!?

Något dom brukar vara väldigt duktiga med att ta betalt för är också vitvarorna! Dessvärre drar dom ju oftast inte av hela summan om man väljer bort detta, vilket gör att det ändå inte lönar sig så mycket att välja bort för att sedan köpa billigt själv på typ Tretti.se....

Det enda vi valde bort var spishällen. Den ville dom ha typ 16-18.000kr för. (vilket var listpriset på denna häll). Medans man kunde köpa den för typ 8.000kr på Tretti! Vilket var löjligt stor skillnad.....

Men, kolla ändå upp vad dom gör för avdrag om ni väljer bort detta och köper själv!

Vi valde även bort golv och takpannor, detta för att jag kunde köpa detta billigt via mina kontakter! Så har du kontakter, utnyttja dom! :)
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det billigaste sättet att bygga ett hus på är att minska ner antalet parter som ska ha del av kakan, hustillverkare är en sådan part som du helst vill undvika om du vill spara pengar.

Låt istället huset byggas av en mindre snickarfirma som har goda referenser, dessa låter du bygga på löpande räkning på totalentreprenad och bara ta in deras betrodda samarbetspartners.

Du slipper då betala för:
  • Säljare och säljkontor
  • Marknadsföring, typ huskataloger, hemsidor, TV-reklam, mässadagar, visningshus osv
  • Projektledare och andra som inte bidrar med att bygga utan som bara kostar pengar
  • Säljchfer, regionschefer, VD, styrelse, ägare, ekonomichefter osv osv osv osv
  • Arkitekter/husritare/konstruktörer/handläggare
  • Kontor, husfabriker osv
  • Administrativ personal
  • Samt oförutsedda kostnader som varje hantverkare måste ta ut vid ett fast pris. Det är därför det är bättre att bygga huset på löpande räkning.

All inredning kan du själv beställa hem allteftersom du hittar klipp på nätet.
Ritningar för bygglov, avlopp osv kan du lätt göra själv efter inrådan från varje underentreprenör
Det enda du behöver är en typ stomritning om huset är lite mer besvärligt med bärande innerväggar osv
Byggstäd kan du göra själv med hjälp av en släpkärra, vipps så slipper du betala för en container.

Osv osv
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Det billigaste sättet att bygga ett hus på är att minska ner antalet parter som ska ha del av kakan, hustillverkare är en sådan part som du helst vill undvika om du vill spara pengar.

Låt istället huset byggas av en mindre snickarfirma som har goda referenser, dessa låter du bygga på löpande räkning på totalentreprenad och bara ta in deras betrodda samarbetspartners.

Du slipper då betala för:
  • Säljare och säljkontor
  • Marknadsföring, typ huskataloger, hemsidor, TV-reklam, mässadagar, visningshus osv
  • Projektledare och andra som inte bidrar med att bygga utan som bara kostar pengar
  • Säljchfer, regionschefer, VD, styrelse, ägare, ekonomichefter osv osv osv osv
  • Arkitekter/husritare/konstruktörer/handläggare
  • Kontor, husfabriker osv
  • Administrativ personal
  • Samt oförutsedda kostnader som varje hantverkare måste ta ut vid ett fast pris. Det är därför det är bättre att bygga huset på löpande räkning.

All inredning kan du själv beställa hem allteftersom du hittar klipp på nätet.
Ritningar för bygglov, avlopp osv kan du lätt göra själv efter inrådan från varje underentreprenör
Det enda du behöver är en typ stomritning om huset är lite mer besvärligt med bärande innerväggar osv
Byggstäd kan du göra själv med hjälp av en släpkärra, vipps så slipper du betala för en container.

Osv osv
Jo vi vet att vi får betala extra för detta. Men vi jobbar och har inte tid att bygga själva.
 
Precis som katten skriver så vill självklart alla ha en del av kakan. Hustillverkare är generellt dyrare än att bygga lösvirke på timme.

Samtidigt har du inte ett fastpris, och med lite otur och kassa snickare (trots goda referenser) så kan det blir rejält dyrt i slutändan.
Det kräver dessutom betydligt mycket mer tid och kunnande utav dig som byggherre att gå denna väg!

Hade jag byggt ett nytt hus igen, hade jag gått denna väg. Men jag är glad att jag inte gjorde det under mitt första husbygge.
 
mellergard skrev:
Jo vi vet att vi får betala extra för detta. Men vi jobbar och har inte tid att bygga själva.
Vem sa att ni skulle bygga själva?
 
Jag menar allt runt om kring bygget som tar tid och energi.
 
Eftersom ni har råd men inte vill betala mer än en viss summa så behöver ni prioriteta om eller tänka om vissa lösningar, eller lägga in eget arbete. Här är några förslag.

- Låna byggel av grannen.
- plana inte tomten utan kör naturtomt
- målat system + vinylgolv i badrummen
- Malmbergs elmaterial
- krypgrund, inte platta på mark
- målade väggar, inte tapet
- billigare golv än parkett. T.ex textilgolv, slipad betong, vinylmatta eller klickvinyl.
- inte en massa spotlights (är ändå omodernt redan)
- enbart ett fåtal nätverksuttag
- ingen fasadbelysning
- köp ett stort släp och kör skräpet själva (firmor får ofta betala på soptippen)
- TP20 takplåt
- skippa garage och ha bilen ute
- grusad uppfart
 
  • Gilla
Gissemisse och 8 till
  • Laddar…
Först som andra skrev: Prioritera och tänk igenom vad era måsten är och vad som är prutbart med era önskemål. Genom att göra kloka val och vara öppen för alternativ och inte bara bestämma att det ska vara på ett visst sätt så kan man spara mycket. T ex järnvitriol på fasaden, Det kostar några hundra kronor i material och påföres via doppa brädorna eller blomspruta istället för 100 000 kr. Plastfönster istället för trä, nästan halva priset. Singel istället för marktegel. Så gräset istället för rullgräs mm mm. Ett bygga är 1000 beslut och om man tänker igenom dem i god tid innan kan man spara pengar. Men fattar man beslut när det är brådis och hantverkarna behöver besked blir det ofta dyrt. Börja med det långt innan. Markarbete är också dyrt så mer naturlik tomt spar pengar. Tänk igenom vilken uppvärmning ni kan tänka er. Där går att spara pengar.
Men köp prylar och material själva istället för via hantverkare. Det blir mkt dyrare när hantverkare skaffar kakel, armaturer, lampor, toastolat, vitvaror, golvbeläggning etc etc. På nätet finns mkt bättre priser än vanligt listpris. Sen finns ju mkt nytt t ex felköpt på blocket och tradera som säljs ofta till mindre än halva priset.
Min erfarenhet är att det kommer kosta 10-20% mer än er bästa noggrannaste beräkning på totalsumman. Så se till att ha den bufferten i er budget,
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Följande har vi valt att spara in på:
- Ikeakök istället för det sentenskök som husleverantören har avtal med.
- vi installerar elskåp, helt enkelt på en stolpe, innan huset är på plats. Detta för att komma undan dyr byggel (bygget beräknas påbörjas i oktober)
- vi har endast avtäckt där huset ska stå, där uppfarten går och där avloppsbrunn och vattenbrunn ska ner (och för fri väg fram dit).
-istället för en dyr marmorskiva till köket så gjuter min make en i betong. Hyfsat enkelt och snyggt framför allt.
- vi har valt oinredd men isolerad övervåning. Tanken är att vi ska klara oss på undervåningen och löpande bygga iordning övervåningen själva (med lite hjälp av vänner och familj) utan att låna pengar för detta. Vi är 4 i familjen, vi sover i vardagsrummet och barnen (3 och 9) får dela på sovrummet på nedervåningen tills detas rum på övervåningen är klara.
- vi målar huset utvändigt själva
- vi ordnar själva med container för byggskräp

Nu har vi haft otrolig tur som fått hjälp av min svåger att ordna med markarbetet och han har gjort vår uppfart (ca 100m). Han har både egen grävare och dumper. Familjen har ett eget grustag där vi tagit fyllnadsmaterial för ett värde av ca 80.000kr. Alla har inte sådan tur men det kan vara värt att höra runt i bekantskapen.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
En sak till! Våran bankman som själv byggt hus berättade att de tog tjänstledigt för att själva göra mycket på huset. Det blev billigare att vara tjänstledig ifrån jobbet under en period istället för att hyra in hantverkare. Något att fundera på!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vad ni har idag och kommer ha imorgon är helt skilda saker :) Vi hade ett modernt kök i lägenheten och nu ett 60-talskök utan diskmaskin. Funkar prima :)
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.