Hej, mitt första inlägg. Vi ska bygga ett hus i Östersund (se www.mellergård.se) och har fått flera offerter från olika bolag. Tyvärr så är de lite över vår budget. Vilka besparingar kan man göra? Fyll på nedan om ni kommer på något mer.

Måla utvändigt själv
Välja bort garderober och installera IKEAs istället.
Erbjuda huset som visningshus och få t ex centraldammsugare eller liknande på köpet

Ska man välja bort garage och bygga det senare?
 
Hur mycket över er budget är de offerter ni fått?

Det som vi sparade pengar på när vi byggde nytt var:
- Kontrollera och ifrågasätta alla kostnader (Sparade oss mycket då säljaren ofta "råkade" räkna fel)
- Hantera byggavfall själva
- Måla invändigt och utvändigt själva
- Köpa in kakel, klinkers mm själva

Det självklara är att hitta en husfirma som är mest prisvärd utifrån era krav och förutsättningar. Och min erfarenhet är att det kan skilja väldigt mycket för liknande hus. I vårt fall så blev det exempelvis väldigt mycket billigare att anpassa en befintlig husmodell från en tillverkare jämfört med att de skulle bygga utifrån våra ritningar trots att det i slutänden i princip blev samma hus.

Om det är en tight budget så skippa garaget och bygg det senare men se till att förbereda för grunden när ni ändå gör övrigt arbete. Se istället till att inte spara in på saker som ni inte enkelt/billigt kan fixa i efterhand och se till att lägga pengar på det som höjer värdet på huset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
KristinaRT
Tänk också på att (nästan) alla som byggt hus är överens om att det i slutänden blev dyrare än de tänkt, så att ligga precis på marginalen kan vara riskabelt.... Med det sagt, när du skriver att offerterna är lite över er budget, menar du då att alla hustillverkare är för dyra eller har ni några väldigt speciella önskemål? Om har tänkt er något dyrt är det enklaste sättet att välja en billigare tillverkare, modell eller utrustningsnivå.

Annars är det klassiska för att spara pengar att inreda övervåningen själv (om man har 1,5 plan), avvakta med garage, förbereda för kamin men inte installera den (om man ska/vill ha en).
 
Redigerat:
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Prata även med banken om vad de säger om att bygga garage senare. Vår bank avrådde från det eftersom värderingen på huset då blev betydligt lägre.Mitt tips är att ni tittar på lite billigare tillverkare istället för att pruta bort allt för mycket. Och tänk på att det alltid tillkommer kostnader under byggtiden.
 
Vår bank kan låna ut en miljon till, har bra kontakt där. Problemet är ju att man måste betala tillbaka dessa pengar och därför vill vi inte få en hög belåningsgrad. Vi skulle vilja komma ner 200 000 från offerterat pris men det blir nog svårt. Visst kan vi plocka bort hörnbadkaret, öppna spisen men det är saker vi har i vår lägenhet redan och kommer att sakna. Vi vill inte bo sämre än vad vi gör nu.
 
mellergard skrev:
Vår bank kan låna ut en miljon till, har bra kontakt där. Problemet är ju att man måste betala tillbaka dessa pengar och därför vill vi inte få en hög belåningsgrad. Vi skulle vilja komma ner 200 000 från offerterat pris men det blir nog svårt. Visst kan vi plocka bort hörnbadkaret, öppna spisen men det är saker vi har i vår lägenhet redan och kommer att sakna. Vi vill inte bo sämre än vad vi gör nu.

Ja, då handlar det ju bara om det trist i att prioritera. Vad tycker ni är viktigast, låg belåningsgrad, hög standard, braskamin etc. När vi byggde valde vi att prioritera ett hus vi vill leva i med de tillval och material som vi önskade. Klart vi hade kunnat spara in ett par hundra tusen, men vi tyckte inte det var värt det helt enkelt.

Så mitt tips är att sätta er ner och prioritera. Väg även in er egen tid (=pengar).
 
Välj enklare kök, badrum, ytor. Att t ex köpa en blandare på blocket istället för en ny kan spara några tusenlappar. Gör man det överallt där det är möjligt kan man spara mycket.
Det är ingen mänsklig rättighet att ha ett lyxhus.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
KristinaRT
Ni får, som ovan sagt, prioritera.
Vad är viktigast, den "standard" ni har nu och vill ha i ett hus, eller belåningsgrad.

Det ena utesluter inte det andra, om man ser det lite på sikt. Man kan förbereda för kamin, men inte sätta in den direkt vid bygget utan avvakta ett år eller två. Samma sak med hörnbadkar, man kan ha ett vanligt badkar ett år eller två, och sedan byta upp sig. För även om man saknar denna "lyx" :) så är den ju inte livsnödvändig.
Men man kan också resonera som så att man vill bygga ett drömhus, med den utrustning och de tillval man önskar direkt utan att kompromissa och få det hus man vill ha direkt. Då kostar det mer pengar men man får det man vill ha direkt

Svårt val, riktigt svårt och vi tänker nog alla olika om vad som är viktigast. Ni får sätta er ner och fundera på vad just NI tycker är viktigast.
 
KristinaRT skrev:
Ni får, som ovan sagt, prioritera.
Vad är viktigast, den "standard" ni har nu och vill ha i ett hus, eller belåningsgrad.

Det ena utesluter inte det andra, om man ser det lite på sikt. Man kan förbereda för kamin, men inte sätta in den direkt vid bygget utan avvakta ett år eller två. Samma sak med hörnbadkar, man kan ha ett vanligt badkar ett år eller två, och sedan byta upp sig. För även om man saknar denna "lyx" :) så är den ju inte livsnödvändig.
Men man kan också resonera som så att man vill bygga ett drömhus, med den utrustning och de tillval man önskar direkt utan att kompromissa och få det hus man vill ha direkt. Då kostar det mer pengar men man får det man vill ha direkt

Svårt val, riktigt svårt och vi tänker nog alla olika om vad som är viktigast. Ni får sätta er ner och fundera på vad just NI tycker är viktigast.
Om de redan är över marginalen så har de inte råd med hörnbadkaret om ett år heller.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Hörnbadkar är en sådan pryl som dyker på på blocket gratis med jämna mellanrum från folk som insett hur mycket plats de tar, så vill ni verkligen ha ett sådant, håll koll där. Ibland är de inte ens använda.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Thomas_Blekinge skrev:
Om de redan är över marginalen så har de inte råd med hörnbadkaret om ett år heller.
Budgeten begränsades av att de inte VILLE låna mer än en viss summa, men de kunde låna mer om de skulle vilja (om jag förstod TS rätt)....
 
Hemmakatten
Ett hörnbadkar rymmer mer vatten än ett vanligt och många gånger måste man då ha en större vvb eller komplettera med en till, så kostnaden ökar inte bara för ett dyrare badkar utan även för dyrare vvb.
 
D09
Har ni ställt frågan till leverantören om denna är med på att avstå ordinarie material till förmån för mer budgetlösningar och gå ner i pris till er fördel? :)
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ska ni göra en vettig besparing så handlar det ju inte om att välja bort några kranar eller ett hörnbadkar. Sen vill man väl inte köpa grejer på blocket till ett nybyggt hus? Tänk dessutom på att kakel/klinker samt el är dyra grejer som brukar kosta på när man inser att inte "standard" är tillräckligt. Eluttag i standard kommer garanterat inte räcka och säkerligen kommer ni vilja ha spotlights, fasadbelysning mm. För att inte tala om veranda och tomt! Där har ni 200-500.000kr i kostnad om man behöver lite murar och stenläggning, asfalt mm.
Men kanske har ni redan tänkt på det.... :)

Hursomhelst, gällande garaget. Är det tänkt att husfirman skall bygga detta? Där är isf en stor besparing om ni hade kunnat lösa det själva ist. Antingen köpa lösvirke och göra allt själv. Eller tex mellbygarage och bygga själv. (Lite halvdan standard på Mellby men beror på vad man har för krav!) det blir nog bra i slutändan ändå!

Jag sparade säkert 300.000kr på att bygga mitt garage själv! Jag byggde det dessutom innan huset och satte fasadmätarskåpet på detta, vilket gjorde att jag hade ett normalt elabonnemang istället för byggel som kostar en jäkla massa (framförallt höst/vinter).
Jag satte OSB skivor i huset själv, la golvet själv plus massa annat.

Dock så anlitade jag egen byggare till huset och beställde bara huspaketet från leverantören! Inte säkert att dom går med på att göra så....
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 2 till
  • Laddar…
crazytok skrev:
Jag sparade säkert 300.000kr på att bygga mitt garage själv! Jag byggde det dessutom innan huset och satte fasadmätarskåpet på detta, vilket gjorde att jag hade ett normalt elabonnemang istället för byggel som kostar en jäkla massa (framförallt höst/vinter).
Jag satte OSB skivor i huset själv, la golvet själv plus massa annat.

Dock så anlitade jag egen byggare till huset och beställde bara huspaketet från leverantören! Inte säkert att dom går med på att göra så....
Ja detta har jag också funderat över. Du kan se mitt blogginlägg på vår webbsida. Jag har el-utbildning men jobbar inte inom detta så jag har ingen behörighet att göra själv. Jag har också funderat på bygga garaget själv (samt permanent el dit) men jag kan tänka att jag behöver el under garage bygget också. Är lite kluven hur man ska lösa detta. Ni kanske vet? behöver man el under ett garagebygge eller klarar man sig utan? behövs el för att göra en betong grund samt stomresa ett garage?

Att sätta skivor i huset själv kan bli problem då det är en arbetsplats och jag som privatperson i en entreprenad inte riktigt är välkommen dit då. Men jag förstår hur du menar. Man kan även sätta upp en kraftstolpe och montera strömmen där har ingen aning hur man får tag på en godkänd stolpe..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.