@ HenFre
Ja där har du en del olika regler om hur systemet vill göra och att du sedan kan tvinga systemet att lyda dig. Lite lättare nu än med zipato. Eller vad tycker du 😀
 
Själv skapar jag alltid fem olika lägen som kan triggas av tex ljust eller mörkt.
Hemma dag
Borta dag
Hemma kväll
Borta kväll
Sova
Och ev har jag några till som används
Semester
Städa
Allt släkt

Detta går ut på att om Lux eller solen bestämmer att det blir mörkt kollar systemet om det finns någon i familjen hemma. Är någon hemma startar belysningen i huset till mysig kvällsbelysning och är alla borta går bara fönster och gårdens belysning i gång.
Om läget sover är aktiverat betyder rörelse i tv rum eller hallen att svag belysning till badrum och att badrummet skall tändas.
Om solen gick ner medans alla var borta och bara fönsterna är tänds går huset över till att tända upp huset när första personen i familjen kommer hem

Det är alltid svårt att förklara logiken man set i huvudet med ord 🤔
 
Har någon här lyckats få I2 och I3 att fungera som virtuella brytare?

Jag hade tänkt starta ett lua script/blockly när I2 rep I3 rapporterar on/off men får det inte att fungera.

konfig av den är:
1) parameter 100 och 101 är satt till "9 -> Sensor binary"
2) exkluderade sen noden genom att trycka på "S" mer än 2 kortare än 6 sekunder så att noden togs bort ur nätet MEN behöll sina parametrar.
3) inkluderade noden igen
4) associerade Grupp 5 och 8 till node 1 (Controllern)

När jag ger impuls till I2 skickas status men när jag ger impuls till I3 skickas status på samma brytare.
Ingen av "device" mer än I1 kan kontrolleras från UI i device fliken.

Någon som lyckats och ser vad jag gjort fel?
 
Tomas Andersson skrev:
@ HenFre
Ja där har du en del olika regler om hur systemet vill göra och att du sedan kan tvinga systemet att lyda dig. Lite lättare nu än med zipato. Eller vad tycker du ��
���� Tomas.
Går de ens att jämföra?

Zipaboxen klarade inte ens ett system som var 70% av det jag kör idag utan att starta om 5 - 7 ggr/dygn. Domoticz startar bara om på kommando. Åtminstone hos mig. Domoticz belastar processorerna i en Raspberry PI 3 till ca 0,7 % av kapaciteten. Utom en kort period när man repparerar Z-wave nätverket. Då kan den gå upp i 15%.

Zipaboxen kan bara administreras när Zipato vill. Tänk om servern varit placerad i Turkiet eller eller Syrien. Otroligt sårbart. Domoticz är lokalt med remote möjlighet.

Man slipper alla ursäkter över att systemet inte fungerar. Domoticz fungerar, åtminstone så långt jag kommit.

Man har backup på systemet. Så länge Z-Wave stickan håller är det bara att ladda tillbaka tidigare version om man gör ett misstag som är mer jobb att rätta till än att gå tillbaka ett steg. Hoppas det snart blir enklare att byta Z-Wave enhet också.

Blocky är sämre än hos Zipato men tillgången till LUA lyfter nivån på Domoticz skyhögt över bådas Blocky system.

Domoticz kan man stanna med på den nivå man önskar. Zipaboxen har man ingen kontroll över. Den är riggad för att de ska kunna börja ta periodiska avgifter och tvingande uppdateringar mot avgift.

Man är mer skyddad mot intrång. När jag skrev för mycket på deras forum om alla omstarter smög de in och installerade en variant där jag inte kunde följa omstarerna och kallade det en förbättring. Men den startade om lika ofta.

Som sagt de kan inte jämföras. Jag kommer aldrig tillbaka till Zipato. Har bett dem raddera mitt konto där.

Zipato var ett dyrköpt misstag.

//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Z- wave Stickan skall gå att göra en kopia på. Jag har barat titta som hastigast men om du googlar så tror ha man hittar något kinesisk program. Jag har lite tid för smarta hem på sommaren men om någon lyckas kopiera får ni gärna berätta hur.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
Z- wave Stickan skall gå att göra en kopia på. Jag har barat titta som hastigast men om du googlar så tror ha man hittar något kinesisk program. Jag har lite tid för smarta hem på sommaren men om någon lyckas kopiera får ni gärna berätta hur.
Har sett det men har inte testat. Man måste ju köpa en sticka till för att vara säker på att det är flyttbart.

//Henry
 
leby skrev:
Har någon här lyckats få I2 och I3 att fungera som virtuella brytare?

Jag hade tänkt starta ett lua script/blockly när I2 rep I3 rapporterar on/off men får det inte att fungera.

konfig av den är:
1) parameter 100 och 101 är satt till "9 -> Sensor binary"
2) exkluderade sen noden genom att trycka på "S" mer än 2 kortare än 6 sekunder så att noden togs bort ur nätet MEN behöll sina parametrar.
3) inkluderade noden igen
4) associerade Grupp 5 och 8 till node 1 (Controllern)

När jag ger impuls till I2 skickas status men när jag ger impuls till I3 skickas status på samma brytare.
Ingen av "device" mer än I1 kan kontrolleras från UI i device fliken.

Någon som lyckats och ser vad jag gjort fel?
Jag har inte testat på dimmer, bara på switchar, men det skiljer nog inte från switcharna. De två extraingångarna på Qubinos puckar kommer upp som switchar när man inkluderar puckarna.

Jag kör tre 230 V rörelsesensorer den vägen och det fungerar utmärkt.

//Henry
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Jag har inte testat på dimmer, bara på switchar, men det skiljer nog inte från switcharna. De två extraingångarna på Qubinos puckar kommer upp som switchar när man inkluderar puckarna.

Jag kör tre 230 V rörelsesensorer den vägen och det fungerar utmärkt.

//Henry
Jo jag får fram switcharna men får dom inte att fungera, det är 2500, 2501 och 2532 har jag slutit mig till.

Skärmbild av ett hemautomationssystem med enhets-ID och status markerade, indikerande problem med switchfunktioner.

och jag har satt 100 och 101 till binär.

Skärmbild av programvara med inställningar för sensorer, inklusive aktivering av gränssnitt 100 och 101.

har du gjort på samma sätt som jag beskrev ovan?
 
leby skrev:
Jo jag får fram switcharna men får dom inte att fungera, det är 2500, 2501 och 2532 har jag slutit mig till.

[bild]

och jag har satt 100 och 101 till binär.


[bild]

har du gjort på samma sätt som jag beskrev ovan?

Måste få be att få återkomma när jag kommer åt systemet hemma om ingen annan kan hjälpa till. Det blir först på onsdag.

Men jag har inte ändrat någon inställning. Switcharna fungerade som de kom in i systemet.

//Henry
 
Redigerat:
@HenFre - tack för en utförlig beskrivning! Jag får nästan till det men saknar fortfarande några delar. Kan du posta (eller delar av) LUA-skriptet, som triggas av att lampswitchen byter status?

Jag tror det är jag gör fel (fast jag läst raderna om och om igen....)
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
cjk1975 skrev:
@HenFre - tack för en utförlig beskrivning! Jag får nästan till det men saknar fortfarande några delar. Kan du posta (eller delar av) LUA-skriptet, som triggas av att lampswitchen byter status?

Jag tror det är jag gör fel (fast jag läst raderna om och om igen....)
Det är ett väldigt enkelt script så jag postar hela:

Skärmdump av ett script för belysningsstyrning betitlat 'Tändningsprincip Groventré Belysning.lua'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tillägg:
"Vän av ordning" kan möjligen invända mot rutinens första del - att jag nollar ut "Manuellt tänd" om den är automattänd. Detta är medvetet. Det ska inte komma en "Automattänd" om lampan redan är tänd manuellt. Genom att nolla ut "Manuellt tänd" där så blir jag uppmärksammad på att jag fått in ett fel i "luninansstyrningsrutinen".

//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
cjk1975
  • Laddar…
@leby

Kom hem lite tidigare än förutsett!

Här är en enhet (nod) där jag använder den ena av de två reläingångarna (I2) till rörelsesensor. Den får <nodID> som ID. I mitt fall är nodID "21". Det är det hexadecimala nodidet som används.

Skärmdump av enhetsinställningar med nodID "21" för en Qubino ZMNHAA2 Flush 1 Relay som rörelsesensor.


Den är uppsatt på detta sätt:

Skärmbild av gränssnittet för konfiguration av en smart enhet med olika inställningar såsom input typer och rapportering av watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Enheten ser ut såhär och får ID <nodID><ingångsnummer> som ID. I detta fall 2102.

Skärmdump av UI för smart hem-system som visar status för Z-Wave-enhet med nodID 2102 inställd som rörelsesensor.


Uppsatt som rörelsesensor ser den ut såhär i "Switchar":

Skärmbild av användargränssnitt för smart hem med indikation för rörelsesensor på framsidan, 'Av'.


Och är uppsatt såhär:

Skärmdump av Domoticz mjukvaruinterface för inställning av rörelsesensor med namnet 'Framsida Rörelse'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



//Henry
 
Redigerat:
Tack Henry, man ser dock inte parameter 100 på din bild, jag tror ev att det kan vara så att din fungerar iom att du använder en rörelsesensor och jag försöker använda en "knapp" mono stabil, tack ändå!
 
Tack återigen Henry!

Jag närmar mig så saktliga :) Ytterligare en fråga - gör du någon "reset" av de manuella variablerna under natten? T.ex. om jag manuellt tänder en lampa som ska normalt ska vara släckt (t.ex. under Mörk Period).
 
leby skrev:
Tack Henry, man ser dock inte parameter 100 på din bild, jag tror ev att det kan vara så att din fungerar iom att du använder en rörelsesensor och jag försöker använda en "knapp" mono stabil, tack ändå!
Det finns ingen parameter 100 på denna switch. Du ser allt som switchen har.

//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.