Peterr Johansson skrev:
Dock står det ju att det har en väldigt stor kalkeffekt.
Järnsulfat ska väl vara bra också för att just motverka vitgröe? Dock undrar jag hur det är med att lägga i järnsulfat på gärsmatta som har nysådda strån i sig?
Jag körde med vertikalskärare i gräset och stödsådde och la på toppdress tidigare i somras, kan du nya stråna ta skada?
Vet ju att Stroller Kombi Plus kan förstöra nysådd gräsmatta, innehåller inte det järnsulfat?
Kalkeffekten i kalksalpeter motsvarar 70% av trädgårdskalk där en vanlig giva är ca 25 kg per 100 m2 vilket höjer pH en enhet. En giva gödsel är cirka 2 kg per 100 m2. Om min kalkyl stämmer motsvarar en giva gödsel då 5,6% av en giva kalk, vilket borde ge en pH-ökning om 0,056 enheter.

Ferrogent är just järnsulfat och har den försurande effekten plus att det ger gräset en mörk grön färg ca en vecka. Järnsulfat gör bara gott för gräsmattan och skadar inte nysått gräs så länge du inte har för kraftig koncentration. Jag brukar vattna ut 2 dl per 10 m2 enligt Ollebergs rekommendation. I Stroller kombi plus är det bekämpningsmedlet som kan skada det nysådda gräset.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Kalkeffekten i kalksalpeter motsvarar 70% av trädgårdskalk där en vanlig giva är ca 25 kg per 100 m2 vilket höjer pH en enhet. En giva gödsel är cirka 2 kg per 100 m2. Om min kalkyl stämmer motsvarar en giva gödsel då 5,6% av en giva kalk, vilket borde ge en pH-ökning om 0,056 enheter.

Ferrogent är just järnsulfat och har den försurande effekten plus att det ger gräset en mörk grön färg ca en vecka. Järnsulfat gör bara gott för gräsmattan och skadar inte nysått gräs så länge du inte har för kraftig koncentration. Jag brukar vattna ut 2 dl per 10 m2 enligt Ollebergs rekommendation. I Stroller kombi plus är det bekämpningsmedlet som kan skada det nysådda gräset.
Hur många kvadrammeter räcker en Ferroegentpåse till?
 
Peterr Johansson skrev:
Hur många kvadrammeter räcker en Ferroegentpåse till?
Bra fråga. Om en påse på 25 kg motsvarar gissningsvis 30 liter (inte mätt eller vägt) borde den räcka till 1500 m2.

Ser att Olleberg rekommenderade 1-2 dl per 10 m2 så då blev det 1500-3000 m2.

På områden i gräsmattan där jag experimenterar med bekämpning av vitgröen vattnar jag ut 45 gram per 10 m2 varannan vecka.
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Bra fråga. Om en påse på 25 kg motsvarar gissningsvis 30 liter (inte mätt eller vägt) borde den räcka till 1500 m2.

Ser att Olleberg rekommenderade 1-2 dl per 10 m2 så då blev det 1500-3000 m2.

På områden i gräsmattan där jag experimenterar med bekämpning av vitgröen vattnar jag ut 45 gram per 10 m2 varannan vecka.
Har det gett något resultat på vitgröen på det området?
Frågan är om samma metod kan få bort kvickrot?
 
Peterr Johansson skrev:
Har det gett något resultat på vitgröen på det området?
Frågan är om samma metod kan få bort kvickrot?
Det är lite för tidigt för att säga. Jag tänkte göra detta åtminstone ett kalenderår för att kunna dra några slutsatser.

Det man kan säga så här långt är åtminstone att området har en mörkare färg än vad vitgröen har normalt och smälter därför ganska bra in i övriga gräsmattan.

Kvickrot vet jag inte, det är ingenting jag läst in mig på. De få gånger jag fått någon enstaka kvickrot i gräsmattan har jag grävt bort den och sått nytt gräs.
 
mg765,

Tack för att du delar med dig av dina efterforskningar gällande detta gräs från helvetet. Jag känner lite dåligt samvete att jag inte lägger mer energi på att själv hitta metoder, men just nu är det så mycket annat i mitt liv som kräver saker av mig att jag inte förmår engagera mig i gräsmattan.

Jag följer dock med stort intresse ifall du hittar något som ger effekt och som innebär att vitgröen åtminstone trycks tillbaka successivt. För mig är nog en metod i stil med att "mobba" bort vitgröen det som är mest realistiskt, dvs på kemisk väg försämra livsvillkoren för vitgröen samt förbättra densamma för det önskade gräset. Att gräva bort allt och börja om från scratch vore kanske det effektivaste, men det är inte görbart just nu...och det är varken lika kul eller intressant! :)
 
mg765 skrev:
Det är lite för tidigt för att säga. Jag tänkte göra detta åtminstone ett kalenderår för att kunna dra några slutsatser.

Det man kan säga så här långt är åtminstone att området har en mörkare färg än vad vitgröen har normalt och smälter därför ganska bra in i övriga gräsmattan.

Kvickrot vet jag inte, det är ingenting jag läst in mig på. De få gånger jag fått någon enstaka kvickrot i gräsmattan har jag grävt bort den och sått nytt gräs.
Vilken är det du köra av dessa två?
http://www.granngarden.se/Sortiment...ring-FerroGent-Granulat,-15-kg/p/1260366_BASE
http://www.granngarden.se/FerroGent/Järnsulfat-FerroGent,-15-kg/p/1196456_BASE
 
Om jag har förstått saken rätt så är enda skillnaden mellan dem att den ena är granulat och den andra ska blandas ut med vatten, så det handlar om vad man tycker är smidigast rent hanteringsmässigt.
 
Paxman skrev:
Om jag har förstått saken rätt så är enda skillnaden mellan dem att den ena är granulat och den andra ska blandas ut med vatten, så det handlar om vad man tycker är smidigast rent hanteringsmässigt.
Känns dock som om att den man sprider med vatten är drygare.
 
Drygare som att det är jobbigare, eller drygare som att det räcker längre?
 
Paxman skrev:
Drygare som att det är jobbigare, eller drygare som att det räcker längre?
Räcker längre :)
 
Haha, det är inte lätt med text ibland...:)

Det är säkert så att den man blandar med vatten räcker längre, men den är väldigt dryg (;)) att jobba med också tycker jag. Har iofs bara testat den varianten, men jag har ju spritt gödsel i granulatform och det är ju väldigt smidigt.

Man får väga kostnaden mot smidigheten, och jag kommer köpa granulat när min säck med pulvret är slut.
 
Jag använder pulvervarianten som ger bättre resultat och är billigare.

Jag blev tyvärr inte jätteimponerad av granulatet. Det är väldigt varierande kornstorlek och mycket är nästan sand. Så det fungerar väldigt dåligt att använda spridare, nästan omöjligt. Så den säck jag köpte använder jag för att blanda i behållaren varje gång jag gödslar för att få lite extra järn i gräsmattan.

Om granulatet hade varit jämna fina kornstorlekar hade det ju så klart varit optimalt. Här är en bild med ett AA-batteri som storleksreferens.

AA-batteri som storleksreferens bredvid granulerat gödsel med varierande kornstorlek i en behållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, det såg ju inte kul ut alls! :|

mg765 skrev:
Så den säck jag köpte använder jag för att blanda i behållaren varje gång jag gödslar för att få lite extra järn i gräsmattan.
Det var ju riktigt smart, det ska jag absolut göra framöver! (y)
 
En sak som jag undrar över är på baksidan har vi mest vitgröe och det är några veckor sedan vi gödslade med 21-4-7 och gräsmattan börjar blekna och gulna(vi har riktigt tät lera som inte släpper genom vatten alls, inte så mycket näring i) och jag behöver gödsla om den ska bli grön igen. Gödsel med låg kvävehalt får inte så mycket effekt tex Algomin.
Dock är det augusti nu och undrar om det är försent att lägga på en gång till, man ska ju inte ha för mycket kväve på hösten.

Sedan tänkte jag höstgödsla, dock innehåller ju det mycket fosfor och kalk vilket inte är bra eftersom vitgröe gillar det. Undrar om det finns något bra höstgödsel som inte har så mycket av det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.