eleson skrev:
Grannen har ju rätt att ha 4(och en halv) meters luft till byggnad på nästa tomt.
Det måste väl vara fullkomligt ointressant vilka planer han har för tomten i framtiden?

Erbjud ett servitut lr avtal där det är fritt att bygga på den tomten närmare än 4.5 meter till tomtgräns.
Då får hen ju något som är större än det TS vill 'ta' , så det är en bra deal för tomtägaren och visar god vilja från TS.
Detta var en ju jättebra ide men om man utgår från det som trådskaparen skriver så verkar ju han som äger granntomten inte intresserad av något sådant.

David_Berglund skrev:
Jag tror inte det finns utrymme för några kompromisser tyvärr. Valde att avbryta fortsatta diskussioner när jag kände att det inte skulle kunna flytta fram mina positioner, utan endast skada relationen att fortsätta.
Anledningen till att jag fortfarande tycker att trådskaparen ska köra över surgubben är att surgubben inte har visat något intresse för att finna en lösning som är så bra som möjligt för båda parter....det går inte att parat med honom verkar det som?
 
Hemmakatten
Jag tycker att tomten verkar ganska stor och att det inte borde vara något problem att flytta in huset en halvmeter från tomtgränsen.
 
Jonatan79 skrev:
Jag håller med ang att anlita en arkitekt om ni inte redan gjort det. Speciellt då det är ett så pass stort hus och känsligt läge med andra tomtägaren bör det ju gå att justera huskroppen utan att "bråka" lite med honom. Jag skulle aldrig bygga så stort utan att anlita någon då det finns otroligt många saker som en lekman själv ALDRIG skulle tänka på.
Otroligt många saker ? Som vadå
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Ja märkligt att ingen opererar sin egen hjärna men alla tror de kan rita hus!
Jämförelsen haltar väl ändå lite... Neurokirurgerna brukar ju knappast heller operera sina egna hjärnor, men det finns trots allt mycket gott om exempel på arkitekter som ritat sina egna hus :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Sen är det så att trådskaparen har inte ställt frågan huruvida vi tycker att han ska anlita en arkitekt eller inte, och därför tycker jag inte att det är lämpligt att be honom att gör det.
 
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren skrev:
Anledningen till att jag fortfarande tycker att trådskaparen ska köra över surgubben är att surgubben inte har visat något intresse för att finna en lösning som är så bra som möjligt för båda parter....det går inte att parat med honom verkar det som?
Jag förstår öht inte varför grannen ska tvingas till att ta hälften av en dålig lösning. Enligt dig så är det naturligt att gå med på en försämring man inte behöver ta utan att få något i gengäld.

Vad säger du om att jag får använda din bil mån-ons, du får resten av veckan, var glad för att du fick fler dagar!
Ja naturligtvis får du inget annat för detta, inse att detta är ju faktiskt mest en dålig deal för mig, jag har ju fortfarande problem med att komma till jobbet tor+fre. Jag kan bli tvingad till att gå ner på deltid bara för att du är så ogin!
 
  • Gilla
ghoti och 2 till
  • Laddar…
Krasst, det är bara söka bygglov. Samma sak för en friggebod, vill man bygga närmare och grannarna inte samtycker så måste man söka bygglov. Får man det har grannen inte något att säga till om (om hen nu inte överklagar och lovet faller så man bör nog invänta att det vinner laga kraft innan man bygger om grannen säger nej :))

Och nej det är inte skrivet i sten, 4,5 meter är att det är den gräns man haft genom tiderna för när extra prövning behöver ske :)
 
Mikael_L
Rent krasst så blir det till att söka bygglov oavsett om grannen motsätter sig tillbyggnaden eller inte.

Men chansen att få genom bygglovet ökar ju om grannen inte motsätter sig byggande närmare tomtgränsen.
 
byggarätt skrev:
Ja märkligt att ingen opererar sin egen hjärna men alla tror de kan rita hus!
Arkitektrollen är kanske en av de viktigaste i många länder som anses civiliserade.
Jag har sett många arkitektritade byggnader som är "fina" men inte det minsta praktiska.

Jag går igenom en sådan byggnad varje gång jag kommer och går till/från jobbet varje dag.
Det finns knappt ingenting i den byggnaden som är praktiskt byggt/placerat varken för dom som har den byggnaden som arbetsplats eller för dom som gör underhåll på utrustningen i byggnaden.

Samma sak gäller en byggnad på en av mina tidigare arbetsplatser. Den byggnaden skulle bla har varit spegelvänd för att bli bra för (camping)gästerna samt för varuleveranser till bla butiken.

Jag skulle kunna räkna upp fler arkitektritade byggnader som inte är det minsta praktiska men det räcker med dessa två.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
David_Berglund skrev:
Jag tror inte det finns utrymme för några kompromisser tyvärr. Valde att avbryta fortsatta diskussioner när jag kände att det inte skulle kunna flytta fram mina positioner, utan endast skada relationen att fortsätta.

Att reglera tomten så att hans hade blivit något kilformad hade nog varit en bra idé annars, om det inte varit för den detalj att jag har ett garage som föregående ägare av min fastighet byggt PÅ gränsen i tomtens nordöstra hörn. Säkerligen är denna historik inte helt utan betydelse när det kommer till grannens bedömning av mitt önskemål. Så skall det skapa något värde måste mitt garage rivas. Om det inte varit fallet kanske det varit en framkomlig väg trots allt.

Givetvis är det en faktor att hans tomt är smal. Dock är den drygt 20m, så det finns ändå möjlighet att bygga 11-12m brett hus vilket inte är så värst litet givet hans totalt sett lilla tomt, och att detta ursprungligen är ett fritidshusområde.

När det kommer till brandsäkerhet har jag redan lyft detta, och erbjudit mig att brandklassa hela min fasad (som kommer sakna fönster) i hans riktning, så att han inte kommer påverkas av detta.

Det är oxå så att jag rent tekniskt skulle kunna bygga justerat för just de meter som skrider över 4,5m-gränsen. Jag gillar förvisso inget av de alternativ jag skissat på, men de skulle inte längre överstiga gränsen.

Utifrån detta har jag även försökt föra ett resonemang där jag ber honom försöka fokusera på hur stor skillnad dessa två verkligen gör för honom, när det bara är det ena han rimligen kan hindra. Om det ändå blir en byggnation som han upplever lika illa i båda fallen kanske han ändå inte behöver motsätta sig det som blir otroligt mycket mer värt för mig. Men har inte nått fram med detta heller.

Inte särskilt snyggt, men en framkomlig väg rent tekniskt.
Grannens tomt som är 22 meter bred räcker alltså till för att bygga ett bra hus samtidigt som din tomt som är 44 meter bred inte räcker? ;)

Dessutom finns redan ett garage på tomtgränsen mot just den grannen?

En 22 meter bred tomt med grannhuset 2,8 meter från tomtgränsen och grannens garage på tomtgränsen känns inte alls så lätt att bygga ett hus på. Jag ska själv erkänna att om vår granne ville bygga närmare än 4,5 meter från tomtgränsen skulle jag aldrig acceptera det om jag själv samtidigt inte fick någon "fördel". Det är för mycket pengar inblandade för att riskera värdet på sin egen fastighet "bara" för att vara snäll med grannen.

/Krille
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Jag har sett många arkitektritade byggnader som är "fina" men inte det minsta praktiska.

Jag går igenom en sådan byggnad varje gång jag kommer och går till/från jobbet varje dag.
Det finns knappt ingenting i den byggnaden som är praktiskt byggt/placerat varken för dom som har den byggnaden som arbetsplats eller för dom som gör underhåll på utrustningen i byggnaden.

Samma sak gäller en byggnad på en av mina tidigare arbetsplatser. Den byggnaden skulle bla har varit spegelvänd för att bli bra för (camping)gästerna samt för varuleveranser till bla butiken.

Jag skulle kunna räkna upp fler arkitektritade byggnader som inte är det minsta praktiska men det räcker med dessa två.
Med risk för att gå totalt OT. Men alla hus (enstaka äldre hus och små komplementbyggnader) är arkitektritade :p
 
Hemmakatten skrev:
Jag tycker att tomten verkar ganska stor och att det inte borde vara något problem att flytta in huset en halvmeter från tomtgränsen.
Alla ni som tycker att TS ska flytta in huset en bit in på tomten istället ska läsa TS första inlägg igen!!!

TS kan inte flytta in huset eftersom det gäller en utbyggnad.
David_Berglund skrev:
Ytterligare en fråga ang. byggnad närmare än 4,5m.

Gäller en önskad tillbyggnad av ett hus med huvudkropp i vinkel där jag önskar bygga ytterligare en huvudkropp för att få en H-form på huset. För ett tillfredsställande utseende (symmetri) behöver nya gaveln vara lika bred som befintliga (6m) vilket gör att hörnet på grunden hamnar 2,8m från tomtgräns.
 
  • Gilla
David_Berglund och 3 till
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Nej.
Är det likabehandlingsprincipen eller att bygga på tomtgräns som du säger nej till?
 
Demmpa skrev:
Alla ni som tycker att TS ska flytta in huset en bit in på tomten istället ska läsa TS första inlägg igen!!!

TS kan inte flytta in huset eftersom det gäller en utbyggnad.
Det är nog ingen som menar att TS ska flytta hela huset. Snarare att TS kan välja att göra utbyggnaden på ett sådant sätt att den inte kommer så nära grannens tomt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Varför betraktas man som en surgubbe bara för att man inte vill bjussa på några meter och försämra sin fastighet?

Varför tycker alla som vill bygga ut att just jag kan strunta i reglerna och grannarna borde ju faktiskt förstå att det inte är så himla farligt?
 
  • Gilla
Offroad och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.