Kramla
Där på hösten kände jag mig färdig för att ta en paus från projektet och samla kraft inför våren då min plan var att uppföra huset! ställde upp pallarna med Leca på plattan och täckte in dem.
Betongplatta för byggprojekt med pallar av Leca-block inplastade för vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pallar med Leca-block täckta av presenning på en snötäckt mark i vintersol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kramla
Under vintern hade jag rejält problem med kli i fingrarna, som tur va lite andra projekt:p
Här är ett av dem!
Träbalkar arrangerade på vitbräda, förberedda för inbyggd braskamin, med verktyg på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongbalkar konstruerade för inmurad braskamin, med verktyg och byggmaterial på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick tag i en begagnad braskamin, och vill ha den inmurad! så för att spara tid vid både montaget och få fingrarna sysselsatta! Jag gjorde två balkar för att ha en under luckan och en över för att smidigt kunna mura upp kåpan!
 
Kramla
Lecastommen!
I början av April satte jag igång med stommen, den är murad med 15* leca och armerad med bistål.
Murad lecastomme med armeringsjärn och bistål, redo för limträbalkar, under byggprojekt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som murar en lecastomme med 15 cm lecablock och armeringsstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armerad lecastomme i byggprocess med hörn och färdigställt balkläge för takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stommen uppe för att kunna lägga in limträbalkarna på gavelspetsarna, där lät jag stommen stå under helgen för att brinna ihop. (takkonstruktion ryggåstak)
Murad lecastomme med planerad plats för limträbalkar, skyddad av presenningar, under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Kramla
Slammade långsidorna innan montering av takåsar för att inte få bruk på dem.
Slammade murblockslångsida med takåsar delvis monterade, hink och arbetspall syns, plasttäckt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limträ på plats och även de yttersta paren av åsar för att kunna mura klart gavelspetsarna.
Montering av limträåsar på murad byggnad med byggställning och skyddsplast i väntan på råspont och lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillkapning av gavelspets!
Byggare monterar takåsar på gråputsat hus med skyddsplast och murning i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla åsar på plats, spikade på läkt för luftspalt redan innan jag lyfte upp dem(y)
Konstruktion av tak med limträ och takåsar monterade på murad byggnad, skyddat med plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är allt färdigt med åsar och gavelspetsar klart för att börja med råspontluckor!
Hus under konstruktion med slammad vägg och monterade takåsar klar för råspontluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt takstomme med limträ och åsar försedda med läkt för luftspalt täckt av råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råspont uppe, skyddstäckt med plast i väntan på tillkapning och trekantslister!
Byggprojekt med slammad fasad och monterade takåsar i limträ samt förberedda gavelspetsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
marmi och 1 till
  • Laddar…
Är du murare eller gds'are? Ser ju mycket bra ut!

//AA
 
Kramla
Både ja och nej! Jag har jobbat som murare!

En gång murare alltid murare:banghead:

//Kramla
 
Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Här kommer lite nya bilder på moment som tar tid att göra! de kommer aldrig kommer att synas... men är viktiga!
Tillkapning, trekantslister, fotbräda och takpapp.
Hus under konstruktion med isolerade väggar och installerade fönsterramar, täckt av takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betunium under tegel och isolering med uppvik mot lecan, den fungerar som tätning och glidskikt då den är svetsad mot lecan och 5cm ut, resterande ligger löst och avlutas 5mm utanför sockel.
Grund av hus med tjärpapp, isolering och förberedelse för tegelfasad: takpapp, fotbräda och byggmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönster och dörrar vill jag ha monterade med smyg både på in och utsida (väggtjocklek 43cm) eftersom fönstret då hamnar i isoleringen, tillverkade jag ramar av tryckt virke för att ha något att fästa dem i.
Träram monterad mot betongvägg förberedd för fönsterinstallation i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träram i form av en båge konstruerad för montering av ett halvmånefönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har jag monterat ramarna, sågar ur för halvmånefönstret, även monterat pendlar för hålla isoleringen och vindlast för tegelfasaden.
Byggarbetare monterar ram och förbereder installation av halvmånefönster på ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under renovering med isolerade väggar och ramar för halvmånefönster, takpapp och fotbrädor synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
dja och 6 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt bygge (y)
 
  • Gilla
Kramla och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Tack! :)
 
Imponerande. Bra jobbat!!

P.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kul att se, ser ut att bli kanonfint!
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
O
Det är väl ingen som inte gillar en projekttråd! Gärna med mycket bilder! Precis som du gjort!
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Tack alla!

Jag har tittat mycket i detta forum under senare år och många trådar/projekt handlar om trähus, så min tanke är att dela med mig av detta "stenhus" så att de som är intresserade av sådana får lite tips, ideer, bra som dåliga, på de många moment just en sådan här konstruktion kräver!

mvh Kramla
 
  • Gilla
lindbladems och 6 till
  • Laddar…
Mycket imponerande. Står själv med en nygjuten platta och ska snart mura upp med Leca och sedan putsa. Varför satte du puts på lecan om du ändå ska ha tegel på utsidan?
 
Kramla
Larre skrev:
Mycket imponerande. Står själv med en nygjuten platta och ska snart mura upp med Leca och sedan putsa. Varför satte du puts på lecan om du ändå ska ha tegel på utsidan?
Hej Larre o Tack!

Leca får först efter slamning/puts runt om sina fullständiga egenskaper, i detta utförande så blir den inte direkt utsatt för vind så i den aspekten är det säkert överarbetat, den här konstruktionen på vägg jag har kan utsidan på lecan bli fuktig beroende på kyla/värme. Man pratar då om något som heter daggpunkt (där kyla och värme möts uppstår kondens = vatten) Slamningen blir då till viss del som ett tätskikt så fukten kan leta sig ner mot uppviket av betunium och sedan ut ur väggen, ist för att leta sig in i lecan.

Nu är detta en lite förenklad förklaring på ämnet och det finns mycket mer att tillägga!
//Kramla
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.