S
Jag har haft en tanke genom hela garagebygget att golvet ska vara fritt ifrån, förlängningskablar( löst :) har ca 20 uttag på väggarna), tryckluft (som jag blev vansinnig på igår:) ) dammsugarslang (även den varit uppe i tråden) Så rördragning i hurtsarna är en del i att försöka få bort saker på golvet. Bordssågen får ett uttag i hurtsen, förbereder för eventuellet ett fräsbord i framtiden (uttag i bordsskivan, även ett under fräsen)

- Hurtsarna är 600mm djupa och lådorna är 500mm djupa, rören ligger bakom lådorna.

Fyra bilder som visar rördragning i trä hurtsar i ett garage, med rör placerade bakom lådor och intill bordssågen för organiserad kabelhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
När farsgubben drog el i garaget så tänkte han som dig med eluttagen, en mycket bra tanke och ingenting han ångrar.
Fast det är inte så många som har använts sedan han köpte en:shop.480077-l_700x700.jpg
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
S
Absolut, kan nog bli en sådan också, allt som förenklar :)
 
S
Då är arbetsskivorna på plats, mdf 25+19 för att kompensera höjden på laminatskivan som är 26, under den ligger det en plywood 18.
- fortsätter med rördragningen

- kan man försluta mdf med något?

Installation av arbetsskivor i en verkstad med plywood och MDF, väntande rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Det blir jättebra det där Skooda! Jag skulle nog valt en hårdvaxolja.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Mdf suger rätt rejält och det känns väldigt slösigt att köra hårdvaxolja direkt på, det är ju dyrare än finwhiskey:eek:

Det finns speciella produkter för mdf, den här tex https://www.amazon.co.uk/Rustins-MDFS250-250ml-Quick-Sealer/dp/B001GU6GP6. Aximnster brukade ha den men den verkar inte finnas kvar där, du kan nog hitta den nånstans.

Vill man ha finare yta kan man olja eller vaxa eller lacka eller hårdvaxolja efter man kört sealern.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Bra tips Ola!
Är det ytor som utsätts för mycket slitage tycker jag att det är bra med ett ytskikt som tränger in ordentligt och blir liksom "ett med materialet". Har vaxat en del MDF med gott resultat, dock ej prövat sealern som du länkade till.
 
Skooda skrev:
Jag har haft en tanke genom hela garagebygget att golvet ska vara fritt ifrån, förlängningskablar( löst :) har ca 20 uttag på väggarna), tryckluft (som jag blev vansinnig på igår:) ) dammsugarslang (även den varit uppe i tråden) Så rördragning i hurtsarna är en del i att försöka få bort saker på golvet. Bordssågen får ett uttag i hurtsen, förbereder för eventuellet ett fräsbord i framtiden (uttag i bordsskivan, även ett under fräsen)

- Hurtsarna är 600mm djupa och lådorna är 500mm djupa, rören ligger bakom lådorna.

Bra tänkt där tycker jag — kanske för att jag tänker likandant. Spånsugens rör, kablar och annat får gå i socklarna till väggbänken.

Du kommer att få en superlösning! Keep up the good work!
//Ronnie
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Ola C skrev:
Mdf suger rätt rejält och det känns väldigt slösigt att köra hårdvaxolja direkt på, det är ju dyrare än finwhiskey:eek:

Det finns speciella produkter för mdf, den här tex [länk]. Aximnster brukade ha den men den verkar inte finnas kvar där, du kan nog hitta den nånstans.

Vill man ha finare yta kan man olja eller vaxa eller lacka eller hårdvaxolja efter man kört sealern.
Tack! har nog inte tålamodet att vänta:) ska beställa för framtida projekt
 
S
Björn Melander skrev:
Det blir jättebra det där Skooda! Jag skulle nog valt en hårdvaxolja.
Tackar!
 
S
Björn Melander skrev:
Det blir jättebra det där Skooda! Jag skulle nog valt en hårdvaxolja.
Hur applicerar du hårdvaxoljan?
 
Aplicerar den med trasa och jobbar sedan in den med Slipnylon / Scotch Brite. Upprepa till ytan är mättad.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Skönt att "bli av" med rören bakom. Men kom ihåg att fixa någon form av renslucka eller motsvarande, förr eller senare sätter det sig
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
En idé: Utdragsskiva som ligger precis under toppskivan, när man dra ut skivan vill jag ha den i samma höjd som toppskivan, finns sådan beslag/expansionsbeslag ? Ska försöka göra en skiss
 
Skooda skrev:
En idé: Utdragsskiva som ligger precis under toppskivan, när man dra ut skivan vill jag ha den i samma höjd som toppskivan, finns sådan beslag/expansionsbeslag ? Ska försöka göra en skiss
Tror jag förstår vad du är ute efter.
Jag tycker det fort blir många rörliga delar och då blir det knepigt.
Jag hade gjord enligt bild nedan. Och haft fjäderbelastning så den fälls upp själv. Så får man ta i lite när man ska få ihop sen.
Väldigt svårt att rita men färgerna tycker jag hjälper till.

Skiss av en mekanisk konstruktion med fjäderbelastning på en datorskärm, ovanpå ett tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.