Dubbade mina R70 däck häromdagen, hade skruvdubb från ett par arbetsskor som jag skruvade in. Tyvärr är inte gummit så tjock så vi får se hur det går. Det verkade sitta okej vid monteringen. ska ta bild sen!
 
Böt ut min gamla stiga 127 mot en R80i men det skulle jag inte gjort :-/
Jag har en liten slänt som Stigan klarat galant, men Gardenan säger "lutad"
Går det stänga av lutningssensorn?
 
Sensorn sitter på detta kort. i fronten på gardenan. Om man lossnar skruven till kortet så kortet sitter löst, Kommer kanske sensorn alltid att hänga rakt ned, Trots att klipparen inte står rakt. ?? Testa vet jag (y)
sensor.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael1974
  • Laddar…
Jag kikade på sensorn och hade också den tanken.
Kortet sitter med en skruv och 2st plastpinnar.Kanske går att ändra maxlutningen i programvaran så istället för 25 ta 30grader. Jag kalibrerade om den imorse och hittills har det fungerat. Kalibrerade med en liten lätt lutning för att klara en ramp mellan 2 gräsytor, men lutningen åt sidan går ju inte fukskalibrera.
 
Hej,

Jag monterade en skivdisk (sliding plate) för ett tag sedan som diskuterats och installerats av en del här tidigare i tråden.

En trevlig överraskning med denna är att jag inte längre verkar få gräs mellan kniven och knivtallriken så att knivarna fastnar.

Är det så för er andra också eller har kanske gräset bara ändrat karaktär nu senare på året?
 
Jag har inte noterat att knivarna fastnat nån gång efter montaget av plattan, så det kan mycket väl vara en konsekvens av det.
 
  • Gilla
johan63 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Tänkte bara höra om ni får några svar om batteriladdningen. Originalbatteriet är på 1,6 Ah, men laddas bara till 1,2 Ah. Att den inte klarar att ladda ett icke-Gardena batteri fullt lär ju Gardena inte bry sig om. Men jag noterade att Toomaster köpte ett HQ-original på CO förra sommaren. Det var väl på 2,1AH i så fall. Vad säger Gardena om att deras nya batterier inte laddas fullt? Det borde de ju kunna fixa med ny firmware om de bara vill. Vore kul om någon som köpt ett HQ-original på 2,1Ah kunde ringa supporten och klaga.
 
  • Gilla
Jan Nylund och 3 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att montera kamera på Gardenan.
 
  • Gilla
Jan Nylund och 2 till
  • Laddar…
johan63 skrev:
Frågan är ställt till Fabian! Jag misstänkte samma sak på min. Då Rebonect visar fel kapasitet. ca. 1260mHa

Några svar på det här? Vid det här laget borde väl någon hackat firmwaren och fixat både detta, samt vilotid och hjulhastighet :)
 
Jan Nylund skrev:
Några svar på det här? Vid det här laget borde väl någon hackat firmwaren och fixat både detta, samt vilotid och hjulhastighet :)
Nej inget svar. Men ställ gärna frågan du med.
 
Kamera till gardenan :)
IMG_1801.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Appartlåda från Conrad 20:-/st Universalhölje 50 x 35 x 20 ABS Blå
IMG_1802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapa 50 %
IMG_1803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kamera lock och sladd
IMG_1805.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kameran monterad med smältlim.
IMG_1806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då vart det bara montering kvar. (Prototyp i trä)
 
Redigerat:
  • Gilla
davidgp och 2 till
  • Laddar…
Är det bara jag som önskar att det funnits ett tyngre bakhjul? När min klippare åker ner mot gatan och begränsningskabeln och ska tvärbacka rakt bakåt så lyfter bakhjulet i luften en bit och sen fäller klipparen ner med en duns. Därav stannar den ibland och får felmeddelandet "lyft". Nu är det väl kanske lite brant lutning där men tycker den borde klara det ändå. Skulle vilja ha en extra tyngd där bak helt enkelt på det lilla hjulet.. Har någon fler det problemet?
 
Jag hade lite problem med att man bara kan köra en guideslinga, men nu har jag fixat detta. Jag kör två olika ytor som roboten kan klippa, med varsin guide. Guiden är alltid ansluten till båda hållen, men mha ett relä så byts ytan som ska klippas (för tillfället bara en gång per dygn). Syns lite dåligt i bilden, men den röda linjen är guiderna. De blå är slingans område när den klipper runt huset och det gula är när den klipper runt garaget.

Översiktsplan av en trädgård med grön mark, hus och garage, visar guideslingor i rött och klippområden i blått och gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär ser själva installationen ut. Styrningen sker ifrån domoticz

Öppen elektrisk installationslåda på gräsmatta med kablar, relä och LED-indikator, kontrollerad av domoticz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av styrningsenhet för trädgårdsautomation under träpanel, bredvid en smutsig gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Domoticz gränssnitt som visar en brytare för robotslinga och styrningsalternativ. Skärmdump av automationsschemat i Domoticz för robotslinga med aktiva inställningar för olika dagar.
 
  • Gilla
Mikael1974 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Är det något färdigt reläbord du hittat? Funderar om man kan få ihop något liknande med Telldus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.