Hej :)

Min mamma har börjat bli dement. Hon kan inte längre bo kvar i sin stuga som min morfar bodde på 30-talet. Mamma bor nu på ett äldreboende i närheten av mig i Skåne. Stugan finns i Västerås.

Jag har nu tänkt som följande: Jag löser ut mina syskon från fastigheten. Jag bygger ut stugan så att jag och mina två barn kan bo i utbyggnaden...Mamma får flytta hem till sin älskade stuga igen och jag kan då vårda och hjälpa henne.

Jag är sjukskriven för utbrändhet och min hjärna fungerar för närvarande inte optimalt... Jag behöver er hjälp med idéer. Jag vet av erfarenhet att idéerna formligen sprutar ur er forumvänner ;)

Stugan är 4 x 10 meter. På BV finns ett kök och ett rum. På övervåningen två rum och en hall. Jag tänkte mig en utbyggnad som ska rymma ett modernt badrum/tvättstuga - som hemtjänsten kan använda för skötsel av min mamma. Utbyggnaden ska även ha trappa till övervåningen - som då ska byggas ihop med den befintliga stugan. Barnen och jag kan då nyttja övervåningen på stugan. Eventuellt en takkupa ner mot vägen och ett allrum där... utbyggnaden ska även rymma två sovrum.

Problemet är att grannens hus ligger så nära så jag kan inte bygga ut huset till dubbel storlek... som min morfar en gång tänkte sig... Han förberedde huset för den utbyggnationen.

Hur tycker ni att jag ska gå till väga? Jag är mycket tacksam för era förslag och idéer :)
Detaljplanen godkänner 4-våningshus och tomten är stor så det finns inga begränsningar avseende byggyta.

Utbyggnaden ska inte synas från vägen... Stugan kan inte byggas ut bakom köket... då kommer utbyggnaden för nära grannens hus.

Jag ska byta takstolar/renovera takstolar och lägga nytt tak på stugan. Takstolarna är delvis ruttna.

Uppfart med grusväg som leder till en äldre röd stuga med en bil lastad med saker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En röd trästuga med vit snö på taket, omgiven av snötäckt mark och vinterklädda träd, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En röd trästuga med vita knutar i ett snöigt landskap, omgiven av träd och nära till grannhuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkelt ritad planlösning för en stuga med måttangivelser och markerade rum som kök, hall, rum, samt trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kan du lägga in en tomtritning också? Där avstånd till tomtgränser och grannhus framgår? Alternativt skärmdump från Google Maps?

Men förstår jag dig rätt så kan huset inte byggas ut framåt och inte bakåt, bara åt sidorna? Men tomten är jättestor?

Då skulle jag föreslå att man ritar ett helt nytt fristående tvåvåningshus på högra eller vänstra sidan om huset och bygger ihop dem med en envånings halldel på 3*3 meter.
 
  • Gilla
Spiderman
  • Laddar…
Hur mår resten av stugan om taket är dåligt och behöver bytas?

Det är inte mer lönsamt att ta ner stugan och börja om?

Och ska du verkligen ta på dig ett så stort jobb om du sitter utbränd med 2 ungar hemma?
 
  • Gilla
slurppe99 och 5 till
  • Laddar…
H
Jag ser bilderna
 
  • Gilla
Spiderman
  • Laddar…
Fastighetskarta med utmärkta områden för planerad utbyggnad, uthus och nytt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning av en fastighetsplan som visar planerat nytt hus, befintlig stuga och uthus med måttsatta gränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumba skrev:
Hur mår resten av stugan om taket är dåligt och behöver bytas?

Det är inte mer lönsamt att ta ner stugan och börja om?

Och ska du verkligen ta på dig ett så stort jobb om du sitter utbränd med 2 ungar hemma?
Bra fråga! :)

Det har jag inte ens tänkt på... Att riva stugan. Jag vill att mamma ska känna sig "hemma"... Hon är född i stugan. Hon älskar att sitta och titta ut genom sitt köksfönster ner mot vägen.

Om hon sitter i ett nytt hus... på samma ställe och tittar ut genom fönstret kanske är betydelselöst...

Jag har fått offert 50.000 kr att riva stugan.
Jag måste lösa ut mina syskon med 1.500.000.

Ett enkelt budget hus - typ 1.5plans Älvsbyhus - kostar drygt 2 miljoner att bygga.

En utbyggnad kostar minst 1 miljon plus takarbetet på stugan - 150.000 kr

Hmm!!! Tack för att ni hjälper mig tänka. Dom banorna hade jag inte tänkt i innan... att riva stugan.
 
Anna_H skrev:
Kan du lägga in en tomtritning också? Där avstånd till tomtgränser och grannhus framgår? Alternativt skärmdump från Google Maps?

Men förstår jag dig rätt så kan huset inte byggas ut framåt och inte bakåt, bara åt sidorna? Men tomten är jättestor?

Då skulle jag föreslå att man ritar ett helt nytt fristående tvåvåningshus på högra eller vänstra sidan om huset och bygger ihop dem med en envånings halldel på 3*3 meter.
Ja SÅ skulle jag kunna göra... En "hall" som förbinder husen istället för att bygga ihop dom... Jag får nämligen inte ihop taklösningen vid en sammanbyggning. Men då kan jag inte nyttja vinden på mammas stuga... Den trappan hade jag tänkt bygga bort... Kanhända en "halllösning" i två plan... ingång till övervåningen OCH bottenvåningen :D

Då kan jag riva stugan den dagen som mamma inte finns längre... Eftersom mamma har hemtjänst stor del av dagen vill jag inte ha dom springandes i "min del av huset"... enbart för att nyttja badrummet vid duschning.

Jag bor i hus nu som ska säljas... jag har väl cirka 800.000 kr med mig i kontanter upp.

Ett tag funderade jag på att bygga ett parhus. Så att mamma då fick kök, badrum/tvättstuga och sovrum... jag skulle då få andra halvan av huset, hennes vardagsrum och hela övervåningen...

Äger jag huset så betalar mamma sedan hyra till mig - som hon får bostadstillägg för... en hjälp med månadskostnaden. Jag vill gärna ha mamma boendes intill mig många år till. Det är även något som hon har tjatat om de senaste fyra åren.

"-NÄR ska du flytta hit och bygga ett hus på min tomt!?"

Hon blir trygg i min närhet.

Bygger jag ett nytt hus så stiger det i värde med en miljon direkt... Stugan är belägen i Västerås - nära centrallasarettet.
 
Redigerat:
Det var Bjarke som jag tänkte mig som parhus... Då hade jag tagit hennes vardagsrum som sovrum...

1.3 miljoner kostar det att bygga x 2 + markarbete mm mm = 2.8 miljoner kanske... Men det blir ett stort hus och ett perfekt generationsboende... för mamma och sedan för mina söner.

http://www.alvsbyhus.se/hus/bjarke/http://www.alvsbyhus.se/hus/bjarke/
 
Riv inte stugan, bygg ett Attefallshus intill, renovera taket. Tror att det blir mycket mysigare än ett älvsbyhus
 
  • Gilla
Spiderman
  • Laddar…
Angående mitt nuvarande hus i Skåne.. :)

Jag har 7500 kvm tomt. Tomtbiten längst upp till vänster är avstyckad och sambeskattad med huvudfastigheten.

Tror ni att jag tjänar mest på att sälja tomten i tre delar... 1. Sommarstugetomten 1/4 av tomten, 2. Huset 1/4 av tomten och 2. Stycka av 1/2 tomten för nybebyggelse.

Eller sälja tomten i ett enda stort paket?

Tomten är belägen på Hallandsåsens sydsluttning i Ängelholms kommun.

Flygbild över avstyckad tomt i Skåne med utmarkerade delar för potentiell försäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gavel skrev:
Riv inte stugan, bygg ett Attefallshus intill, renovera taket. Tror att det blir mycket mysigare än ett älvsbyhus

Attefall är bara 25 kvm... där får jag inte plats med mig och pojkarna...
Ja tror inte att lösvirkeshus blir billigare att bygga än ett Älvsbyhus. Må vara att grunden är skräp.. men ett Älvsbyhus är i vart fall 20 gånger bättre/mer kvalité än stugan ;)
 
Ett annat alternativ är att bygga det här Hjältevadshuset - gavelställt - på främre delen av tomten...

Tomten består av två tomter... jag skulle kunna stycka av framför stugan... då blir det två fastigheter och två bostadshus - ett på varje tomt... Eller om kommunen tillåter - godkänner - stugan som gäststuga/sommarstuga... Då kan den stå tills den rasar sönder ;)

https://hjaltevadshus.se/hus/spira-194-low/
 
Eller det här :) Det var planerna för 5 år sedan... När jag planerade att bygga ett hus på en av mammas tomter...

Mammas tomt består av två sammanslagna tomter. Då kan jag stycka av tomterna framför stugan. Mamma fortsätter äga stugan/uthuset. Jag kan ansöka om bostadsanpassning hos kommunen för byggnation av nytt handikappanpassat badrum. Jag bygger ett gavelställt hus på den främre tomten. Kostnaden för att lösa ut syskonen blir då "bara" totalt 800.000 kr..

Sedan kan jag lösa ut mina syskon från den bakre tomten - "stugtomten" - den dagen mamma avlider... Då blir inte kostnaden så stor i första skedet... Morsan hänger med i minst 10 år till om hon får flytta tillbaks till sin stuga...

https://hjaltevadshus.se/hus/funksoul/

Älvsbyhus FRIGG skulle även det gå att gavelställa på den främre delen av tomten. :)

http://www.alvsbyhus.se/hus/frigg/
 
Redigerat:
Förstår ni nu hur snurrigt allt är ;)

Det finns helt enkelt FÖR MÅNGA ALTERNATIV! ;)

Det viktiga för mig är att mamma får bo i sin stuga - eller i vart fall på sin tomt... Samt att jag får bo där.

Att sälja av tomterna och stugan - som jag ofta bott i under mina 54 år - skulle kännas som en amputation...

Mina barn skulle dessutom ha det bättre i Västerås än i vår nuvarande hemkommun Ängelholm. I Västerås finns autismanpassade klasser - till min 12-åring - hela vägen till gymnasiet... Min 16-åring som är idrottskille skulle ha ett stort utbud på fotbolls- och friidrottsklubbar att välja på... samt många gymnasielinjer och högskola på cykelavstånd...
 
Redigerat:
Spiderman skrev:
Bra fråga! :)

Det har jag inte ens tänkt på... Att riva stugan. Jag vill att mamma ska känna sig "hemma"... Hon är född i stugan. Hon älskar att sitta och titta ut genom sitt köksfönster ner mot vägen.

Om hon sitter i ett nytt hus... på samma ställe och tittar ut genom fönstret kanske är betydelselöst...

Jag har fått offert 50.000 kr att riva stugan.
Jag måste lösa ut mina syskon med 1.500.000.

Ett enkelt budget hus - typ 1.5plans Älvsbyhus - kostar drygt 2 miljoner att bygga.

En utbyggnad kostar minst 1 miljon plus takarbetet på stugan - 150.000 kr

Hmm!!! Tack för att ni hjälper mig tänka. Dom banorna hade jag inte tänkt i innan... att riva stugan.
Skrev du en nolla för mycket på kostnad för att lösa ut syskonen?

Vad säger banken om den kalkylen, de 800 000kr du har med dig från nuvarande boende räcker ju knappt till hälften av det du ska ge syskonen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.