Skooda skrev:
[bild]
Ser ut som en bra setup. Men behöver du verkligen tvingen? En offerbit på baksidan kan vara bra om det vill flisa ur. Ibland får man lägga en under också.
 
Ditt garage kommer att bli hur grymt som helst. Är så jäkla sugen på att göra iordning andra delen av mitt garage när jag ser dina bilder.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Tänkte slinka in med en fråga ang mdf i garage om det är ok? Om den inte gör hemma hör kanske ngn kan bryta ut den sen.
Jag har ett sånt där 'smidigt' garage dom är i källaren.. Dräneringen är inte superbra vilket leder till att det av och till är en del fukt bundet i betonggolvet, är det problem om man då bygger något liknande i mdf? (Självklart med en enkel fuktsäkring med trä/papp i basen).
Skulle plywood vara att föredra istället?

För övrigt en grymt bra tråd det här :)
 
Frustrator, om du har fukt i golvet skall du inte bygga en ram som Skooda - det kommer att stänga inne fukten. Bygg istället "luftigt" så att luften kan cirkulera runt din bänk. De ställen där trä får kontakt med golvet bör du lägga tjärpapp eller liknande.

Om det blir så pass fuktigt i rummet (alltså inte bara på golvet) att du oroar dig för MDF:en, så kommer du också få problem med verktyg mm som rostar. Skaffa i så fall en avfuktare så att du kan hålla RH på en rimlig nivå.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Frustrator, om du har fukt i golvet skall du inte bygga en ram som Skooda - det kommer att stänga inne fukten. Bygg istället "luftigt" så att luften kan cirkulera runt din bänk. De ställen där trä får kontakt med golvet bör du lägga tjärpapp eller liknande.

Om det blir så pass fuktigt i rummet (alltså inte bara på golvet) att du oroar dig för MDF:en, så kommer du också få problem med verktyg mm som rostar. Skaffa i så fall en avfuktare så att du kan hålla RH på en rimlig nivå.
Bra tips ang bottenram, är inte verktyg som jag tänkt förvara där utan snarare Sambons alla bra och ha prylar i dubblet och tripplet..(tänk vaser, glas, allmänna husgeråd)..
Vad gäller fuktigheten i rummet så är det ju just det som är min fråga, golvet blir inte fuktigt så det känns. Men skiftar färg från ljust till mörkt, rummet känns inte heller särskilt fuktigt, men frågan är väl hur känsligt mdf är..kommer det att suga upp dem fukt som trots allt rimligtvis finns där?
 
Du kan enkelt testa om fukten kommer från golvet genom att silvertejpa en bit (1 kvm i runda slängar) byggplast på golvet och se om du får kondens på den. Den bör sitta där några veckor om kondensen inte ger sig tillkänna dessförinnan.

Jag vet inte vad vanlig MDF klarar för RH utan att ta skada. Det finns även MDF som är extra fuktbeständig som används till tex badrumsmöbler, men den kostar en slant extra och det är inget du hittar på tex Bauhaus. För vanligt trä börjar risken för svamptillväxt/mögel ge sig tillkänna någonstans runt 70-75% - bara som referens. Men om fukten kommer från golvet är det klokt att "fuktspärra" delarna som har kontakt med golvet oavsett vad RH är i rummet.
 
S
Daniel_N skrev:
Drog skruv nr 1 ihop bitarna bra? så brukar inte vara fallet med helgängad skruv i likartade material.
Gjorde ett enkelt bryttest på skruv 1,2 och 4, skruvade ihop två 19mm mdf och med handkraft bröt isär de.


Nr 1: fallerade fullständigt
Nr 2 och 4 satt väldigt bra men nr 2 vann 😀

Bilden visar nr 1

Två stycken 19 mm MDF-skivor med en utstickande skruv där bryttestet fallerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
S
Lugnt och harmoniskt idag, sitter och kollar på att färgen ska torka :)
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
S
Lådfronterna, tänkte använda IKEA´s avfasning (Malm byråerna) men det kommer inte att fungera på den översta lådan, ligger för nära arbetsskivan

- Fingergreppsfräs?, jac skapade en snygg lådfront
- annan lösning?
- kan ej ha utanpåliggande beslag
 
richardtenggren
Som Ikea Voxtorp då?
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Push to open?
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
richardtenggren skrev:
Som Ikea Voxtorp då?
Snyggt! Fingergreppsfräs?
 
S
badtastex skrev:
Push to open?
Absolut, nu är expansionsbeslagen 500 mm och mina lådor är 500 mm djupa, bara det går att dra ut lådorna till 100%
 
richardtenggren
Skooda skrev:
Snyggt! Fingergreppsfräs?
Precis, Cobolt verkar ha två liknande:
file
 
Redigerat:
S
badtastex skrev:
Push to open?
Jag har 13 mm att montera dessa på, IKEA tar 25kr styck

Röd monteringsskena med beslag mellan trähyllplan, utrymme 13 mm att montera på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.