Ja det där ser ut att vara en utmaning.. Med motorkapen gick det snabbt. Kapade 8m ränna på kanske 2h. Jobbigt, skitigt och blött då den kyls med vatten. Men handgräver du och spräcker alla stenar i storlekar som går att lyfta för hand kommer kapandet kännas som en spaweekend i jämförelse:D Det röda röret, är det takavvattning? Du passar väl på att gräva ner det antar jag?
 
K
Japp röda är takavvattning, betongrören i marken hade spruckit så man gjorde en utanpåliggande lösning någon gång i världen :D

Efter dagens arbete är långsidan på souterrängsidan troligtvis klar, det är lika illa där nere som kortsidan.
Jag har 0 graders fall och sulorna är gjutna direkt mot berget, det är här jag egentlgen har motlutande från högsta punkten.
Så det blir nog såga ränna innan huset för mig.. Ni som gjort detta, Har ni fall på rännorna eller är det "minsta motståndets lag" man går på? dvs, rännan är såpass djup att vatten rinner bort även om det inte är fall? Antar att man pillar ner dränröret i rännan, men så mycket till makadam runt lär det inte bli, men det spelar nog ingen roll antar jag.


Ringde och kollade pris på motorkap idag och klingan är ju det som är svindyrt; 791kr/mm + moms.
Alternativet var ju att köpa en egen klinga till den och en sån klinga kostade 3000+moms, men då var det ju 7-8mm att nöta på.

Frågan är hur mycket klingan slits? om man ponerar att jag har 8+11+8 meter vägg som skall sågas, och för varje ränna så behöver jag minst 3 slitsar med 4-5cm i mellan.. (är det lagom för att knacka ur med kil och slägga?)

Då har jag drygt 80 meter totalt som skall sågas i berget, nu är ju berg olika hårt men för att få en uppfattning om slitaget, hur många mm kan jag räkna med går åt? lönar det sig att köpa, eller skall man hyra klinga.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Jag lyckades hyra en för 350kr/dygn och de brydde sig inte om slitage. Jag tror inte slitaget blir så stort om man har ordentlig vattentillförsel och låter maskinen tugga sig fram i sin egen takt. Inte trycka för mycket. Jag hade bra fall på den sidan jag sågade rännan som tur var. Borde inte vara någon fara om det blir vatten stående i rännan om man inte har sprickor för då kan ju rännan få motsatt effekt, dvs du leder in vatten i källaren. Jag hade en del sprickor och därför strök jag rännan med gummimembran. Jag lade inte i något rör i rännan. Fyllde istället med makadam. Blir ju samma sak.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Det var givmilt av dom :) Både Ramirent och Cramo ville ha dyra pengar för slitaget närjag ringde idag!
Big mike's idé var bra, att investera i egen klinga från 3'e part och inte köpa via uthyrningsstället, tåls att fundera på!

Sprickor i berget och svackor mot/vid sulan har jag redan nu, idag spöregnade det och inget vatten stannar i svackorna.
Med andra ord så piper vattnet iväg under huset troligtvis, under plattan så är det sprängsten/makadam, det har jag sett på bilder från när man borrat för sugpunkter för radonsugen samt där nya avlopp och vattenledningen kommer in i huset.

Isodrän tyckte jag skulle avjämna svackorna med cement, gjuta en avjämning mellan berg och sula och pensla membran på och slänga ner rören, montera 200mm isodrän i botten och se glad ut, precis som arbetsanvisningen.

Jag hade velat hindra så mycket vatten som möjligt att komma åt övergången mellan sula och berg, men samtidigt vill jag inte riskera att förvärra saker och ting som en eventuell ränna kan bidra med.

För övrigt kom jag inte hela vägen ner till schaktbotten på hela långsidan idag, var för många storstenar som behövde spräckas.
Har avverkat 8 st. biltema 22mm SDS max borrar hittills.
 
Oj, 8st. Tror det lönar sig ganska snabbt att köpa kvalitetsborr istället.

Vad är det som kan förvärras av en ränna det har jag missat?
 
Jag tänker att om det är en spricka på ett ställe så har det alltid sipprat in lite vatten där som kommit ovanifrån. Men om man leder en större mängd vatten i rännan mot/förbi den sprickan så kan det bli mer vatten som tränger in. Men det är min egen teori, kanske inte är ngn risk. Jag penslade iallafall gummimembran för att vara på den säkra sidan. Oj, 8 borr��. Trycker du på borrmaskinen? Jag har läst att maskinens tyngd räcker. Lägger man vikt på så slits borret i förtid. Hur får du ur borrkaxet? Jag tejpade på en bit slang på grovdammsugaren och rensade ofta, ungefär var 10:nde sekund. Då gick det snabbare.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Jag trycker lätt på maskin, precis så att den inte studsar. Svårt att förklara, men jag låter maskin "sväva". Varje hål blir knappt 300mm och ett borr räcker väl 10-15 hål, så cirka 3-4,5 meter per borr känns ju rätt okej ändå?. 8 borr låter mycket, men det är rätt stora mängder jag spräckt för att få dom i hanterbara storlekar för att kunna schakta ur för hand.

Ska väl försöka köpa två märkesborrar och testa livslängden på dom. Men SDS borrarna är ju avsedda för betong, inte granit och natursten så kortare livslängd får man ju leva med. Inte lyckats hittat några "riktiga" bergborrar med SDS fäste heller, lite märkligt tycker jag att det inte verkar finnas. Kan förstå att 35+ behöver cobra/tryckluft men i 20-22mm borde det finnas med SDS kan man ju tycka.

Borrkaxet gör jag inget speciellt åt, jag låter borret transportera upp det och bygga en vall runt borrhålet. Ibland drar jag ur halvvägs med maskin igång för att tömma. Sen borstar jag bara av det och ner med kilen.

Förstår ditt resonemang om sprickorna och blir det ränna så blir det membran här med, samt att svackorna kommer avjämnas så det inte kan ansamlas vatten där.
 
Jag tror att det hjälper mycket att kyla borren kontinuerligt med vatten.
Jag lyckades nyligen få ut 8-10m ur en 100-kronors bosch borr (14mm) med hjälp av en liten vattenstråle.
Hålen var visserligen bara 10-15cm djupa så det var nog inga problem för vattnet att komma ner till kronan.
Edit: detta var berg, men om det var särskilt hårt eller mjukt (?) vet jag inte
 
Har hört att borrkaxet brinner ihop som cement vid kontakt med vatten. Men det är ju värt att testa.
 
Nja...
Om man får ner för lite vatten blir kaxet mer som en pasta.
Vad som händer med den om man fortsätter utan vatten eller låter det stelna testade jag aldrig, jag sköljde på med mer vatten och då var det inga problem.
Jag lyfte alltså ur borren 5-6 gånger per 15cm hål för att vara säker på att det inte satte igen sig.

Edit: jag bör nog förtydliga att jag egentligen inte vet hur man ska göra, utan bara kör på efter eget huvud.
 
Redigerat:
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
K
Nu är jag nere i shaktbotten på långsidan och bergarten i botten är av den porösare sorten som ser rostig ut och går att slå sönder lätt med slägga och spett. Det är mao inget vettigt berg att såga ränna i, för ojämn samt sprickor precis överallt.

Jag överväger att göra som Gromit och gjuta igen hela schaktbotten med fall och pensla på EP / flytmembran.
Samt kanske göra en ytvattendränering en bit upp på berget och inte i pallsprängningen.
Skall ta lite bilder och skicka till Isodrän och se vad dom svarar.

Om man nu skall gjuta schaktbotten, vad för produkt på säck skall man använda? Finbetong, grovbetong, cementbruk? Bör man blanda i typ vattenglas, sika-1 elelr likvärdigt?
 
Lägg upp bilderna här också.
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Jag blandade i Sika 1 i grovbetong. Hur går det för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.