Ozzypojken skrev:
Jo men nu befinner jag mig ute på "vischan" och dagvattnet tas ju upp av träd, häckar, gräsmatta osv resten åker väl ner i grundvattnet skulle jag tro. Finns inga dagvattenbrunnar här!
Du har förmodligen förbindelsepunkt för vatten och spillvatten men inte dagvatten, som du får ta hand om lokalt istället.
 
alex86 skrev:
Ni blandar ihop begreppen.
Avlopp är ett samlingsbegrepp för spillvatten, dagvatten och kylvatten. Se Wikipedia [länk]
Jo det är vanligt i dagligt tal, men jag tror alla fattar att med avlopp menar man det från toa mm.

Tillskillnad från dagvatten som är mest regnvatten.

Det viktiga är att dessa inte blandas då det leder till problem i reningsverken vid stora regnmängder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Att kommunen har tid och möjlighet att påtvinga ovilliga fastighetsägare kommunalt VA (och vägar) är ju ett tydligt tecken på att kommunen har för mycket makt och för många tjänstemän anställda.

Jag hade börjat med en politisk attack via medierna och facebook mot kommunpolitikerna. Gärna i samarbete med drabbade grannar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
pelpet skrev:
... Jag hade börjat med en politisk attack ...
Vaa? Är du emot miljö?

;)
 
  • Gilla
Ozzypojken
  • Laddar…
Alla skall såklart ha kommunalt VA så länge man inte bor orimligt långt ifrån reningsverket och har ett eget reningsverk.
Däremot borde det vara en övergångsperiod på fem år och staten borde subventionera det hela med 50%.
Men svensken vill hellre ha en högerpolitik helt utan miljötänk (sosse-mp är höger) och tror jobbskatteavdragen är fantastiska samtidigt som man inte har en aning om vad reallönesänkning är. Mera skatteflykt och stöld av skattemiljarder åt några få, svensken applåderar.....
 
Strip skrev:
Vaa? Är du emot miljö?

;)
Det gäller ju att uttrycka sig på rätt sätt med väl valda fakta. "Grävningen av kommunalt avlopp kommer att leda till utsläpp av 200 ton koldioxid", "pumpstationerna kommer att kräva x kW el", "det här kostar mig 200000kr som jag istället kunnat lägga på ekologiska rättvisemärkta lokalproducerade ekogrönsaker" etc.

Jag tror det är politikerna man måste ge dig på, inte tjänstemännen.
 
Känns ju egentligen helt sanslöst otroligt att avloppsvatten måste skickas iväg ibland långa sträckor i dyrt nedgrävda rör, under dyrt fixade vägar då de flesta fastigheter på olika sätt kan ta hand om sitt egna avloppsvatten på miljömässigt hållbara sätt. Det är ju inte 1800-talet längre, eller?
 
Jonatan79 skrev:
Det är ju inte 1800-talet längre, eller?
Nej, och just därför är man smart nog att bygga en skalbar infrastruktur. Om miljökraven för reningen av avloppsvattnet ökar i framtiden (vilket är högst troligt) så kan man göra denna åtgärd på EN plats (reningsverket). Att driva igenom samma sak där alla fastighetsägarna har egna lösningar är betydligt mer problematiskt.

Ponera att det skulle vara tillåtet med egna avloppslösningar. Det är det där vi bor just nu. C:a 75% av fastigheterna har infiltrationer från 70-talet, det luktar bajs emellanåt....
Givetvis kan man från kommunen kräva att man ska åtgärda och skaffa andra avloppslösningar. Skillnaden i kostnad för den enskilde är inte jättestor i det stora hela sett i ett långt perspektiv.

Nej, även om det svider och jag tycker det är både dyrt och mycket pengar så är jag klar förespråkare av kommunalt VA. Undatagen från när stordriftfördelar inte uppstår är mycket sällsynta och VA är definitivt inte ett undantag.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
enskilda avlopp står för en oproportionerligt stor del av tillförseln av näringsämnen till kustvatten. Detta leder till övergödning. I södra Östersjön står reningsverken för 21 % och enskilda avlopp för 12 % av tillförsel av P. Om man räknar per hushåll så blir det orimligt. Dessutom kan ny teknik fortare implementeras på stora anläggningar medan det bedöms som orimlig kostnad för den enskilde. Många avlopp är 30-40 år och även om du har bästa teknik idag så har du förhoppningsvis inte det om 30-40 år.

Ett annat problem som just nu arbetas mycket med är våra utsläpp av läkemedel via avloppet. Man har på allvar uppmärksammat och börjat ta fram tekniker för rening de senaste åren och detta kommer förhoppningsvis kunna bli standard om inte allt för lång tid.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Jo visst finns det många fördelar med kommunalt VA men dagens lagstiftning gör att kommunerna kan bete sig svinaktigt mot enskilda fastighetsägare. Vips kan man bestämma sig för att bygga ut avloppet och då kan en fastighetsägare få en faktura på flera hundra tusen. Det är helt absurt. Ibland kan avloppet kosta mer än vad fastigheten är värd.

Kommunala avlopp borde fungera mer som kommunala fibernät, dvs det är frivilligt att ansluta sig. Då skulle kommunerna tvingas se till att man har någon form av kostnadseffektivitet i sin hantering så att fastighetsägarna upplever ett värde. Och de fastighetsägare som släpper ut onödigt mycket skit i kretsloppet ska givetvis beskattas på något sätt för det. Man ska inte få smutsa ner miljön kostnadsfritt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Varför skall man få smutsa ner miljön om man kan betala för det?
 
För att alla smutsar ner miljön, mer eller mindre. Att lägga på en kostnad på de som smutsar mera skapar ett incitament att börja smutsa mindre, t.ex genom att ansluta sig till kommunalt avlopp.
 
O
Hmmm.... om man utgår från att många har avloppsanläggningar som inte är hypermoderna så är kommunalt VA inte så himla dyrt och framförallt en väldigt bra sak för miljön.

Jag är för kommunalt VA inser absolut fördelarna med detta. Att försöka förändra det förfarandet verkar vara korkat och garanterat bidra till mer utsläpp. Anledningen till att man tvångsansluter folk är för att finansiera det hela... Ska det gå på skatten helt i stället?

Men om man ska försöka påverka politiker så är det att de ska förbjuda möjligheten för kommunen att tvinga folk att betala för att de bygger om vägen utanför... kostnader som ibland kan dra iväg något brutalt... Det är verkligen något att bråka om.
 
Varför skulle kommunalt V/A vara bättre för miljön? Ett dyrt och dåligt system med långa transportsträckor och höga produktionskostnader, finns inget som säger att de skulle vara mer miljövänligt än att folk hanterar sin egen skit.

Sen handlar det inte ens om miljö utan det handlar om att politiker inte ska kunna detaljstyra individen på den nivån. Vill jag samla min skit i ett hörn i vardagsrummet så ser jag det som min förbannade rättighet att göra det. Världen går inte under utav det. Min skit ska inte nån avlägsen politiker influerad av korrupta tjänstemän beblanda sig i. Det där med frihet och individuellt ansvar klingar för döva öron i sosseparadiset norden.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Varför skulle kommunalt V/A vara bättre för miljön? Ett dyrt och dåligt system med långa transportsträckor och höga produktionskostnader, finns inget som säger att de skulle vara mer miljövänligt än att folk hanterar sin egen skit.
Det går nog inte säga det rakt utan vidare analyser vad som är bäst ur miljösynpunkt.
Rent generellt gäller dock, i tekniska sammanhang, att ju större anläggning desto mer effektiv i sitt ändamål.

Håller helt med dig om vikten av individens frihet och att klåfingriga politiker inte bör detaljstyra människor val. Men avfall är lite speciell. Traditionellt är det inte så många som skiter i ett vardagsrumshörn utan man försöker bli av med skiten nånstans där det inte drabbar en. Traditionellt har det också inneburit att det drabbar någon annan. Därav finns kraven på avloppsanläggningar. Enskilda avlopp innebär förutom frihet för en individ att välja lösning, ångest för en annan att tvingas lösa sina avloppsproblem. Enskilda avlopp innebär också en stor kostnad i form av kommunal administration av tillstånd- och kontrollfrågor.

Vill du skita i vardagsrummet är det, om du inte är ansluten till kommunalt avlopp, troligtvis helt tillåtet idag. I min kommun kan man ansöka om att kompostera själv i en godkänd kompost och sedan sprida gödsel på marken. Du kan alltså ha en kompost i vardagsrummet. Odlar du din egen mat (villket jag förutsätter att du gör, frihet från matföretagens och livsmedelsverkets tyranni) så är det en klar bonus att sluta kretsloppet så tight.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.