Visst kan du lägga guiden så. Det blir ju en liten omväg för klipparen bara men det är ju skit samma. Klipparen kommer hitta ner i hörnet men du kanske får öka gång tiderna lite för att få det riktigt välklippt där. Annars får du ställa laddstationen nere till vänster i bild vid garaget? Och dra guide hela vägen runt huset. Då kommer du utnyttja guide funktionen bättre.
 
quick skrev:
Visst kan du lägga guiden så. Det blir ju en liten omväg för klipparen bara men det är ju skit samma. Klipparen kommer hitta ner i hörnet men du kanske får öka gång tiderna lite för att få det riktigt välklippt där. Annars får du ställa laddstationen nere till vänster i bild vid garaget? Och dra guide hela vägen runt huset. Då kommer du utnyttja guide funktionen bättre.
Ok, då provar jag att dra så i alla fall. Bill helst inte ha den vid garaget då den blir helt synlig från vägen. Annars är det en bra tanke som jag funderade på också.
 
anders07 skrev:
Den kommer att hitta dit ändå, dra bara guidekabel ut i en mjuk båge (inte U) upp mot högra hörnet ungefär i mitten av gräsmattan.
Längst ner i vänstra hörnet får du lägga som zon 2.
Med zon 2 menar du att jag ska bära klipparen? Det är 120 cm bakom garaget så det hoppas jag slippa.
 
snowballtwo skrev:
Med zon 2 menar du att jag ska bära klipparen? Det är 120 cm bakom garaget så det hoppas jag slippa.
Han menar nog att du lägger en start punkt på guiden till höger i bild och detta blir zon 1 sen lägger du en startpunkt nere till vänster som blir zon 2. Zon är lite fel uttryck efter som klipparen ändå går mellan "zonerna" när den klipper. Jag ser det som en startpunkt. Var klipparen hamnar i slutet på arbetspasset vet man aldrig.
 
quick skrev:
Han menar nog att du lägger en start punkt på guiden till höger i bild och detta blir zon 1 sen lägger du en startpunkt nere till vänster som blir zon 2. Zon är lite fel uttryck efter som klipparen ändå går mellan "zonerna" när den klipper. Jag ser det som en startpunkt. Var klipparen hamnar i slutet på arbetspasset vet man aldrig.
Jaha, ja det var vad jag hade tänkt faktiskt. Att den ska starta efter x antal meter alltså! Nu ska det bli spännande att installera den! :)
 
snowballtwo skrev:
Med zon 2 menar du att jag ska bära klipparen? Det är 120 cm bakom garaget så det hoppas jag slippa.
Nej, zon 2-4 är områden klipparen kör längs guidekabel (ett förprogrammerat antal meter) för att hitta in i.
Biyta heter det om du bär klipparen.
 
anders07 skrev:
Nej, zon 2-4 är områden klipparen kör längs guidekabel (ett förprogrammerat antal meter) för att hitta in i.
Biyta heter det om du bär klipparen.
Ok, jag förstår. Men det kan väl inte vara en nackdel om jag kan dra ner guidekabeln till den högra sidan och sedan över till den vänstra och fästa i begränsningskabeln där? För att kunna släppa den i bägge "benen" så att säga?
 
snowballtwo skrev:
Ok, jag förstår. Men det kan väl inte vara en nackdel om jag kan dra ner guidekabeln till den högra sidan och sedan över till den vänstra och fästa i begränsningskabeln där? För att kunna släppa den i bägge "benen" så att säga?
Det behövs inte!
Den kommer att hitta dit ändå. Jag har en smal lång "udde" på ca. 2x8 meter och den klipps lika bra som övriga mattan utan att jag har en guide dit.
 
Inte mer än att det blir ganska långt för klipparen till den vänstra sidan om den först ska följa kabeln ner till högra sidan och vända.
 
samax901 skrev:
Jag beställde en idag, 13040kr med sommar+gardenarabatt på tretti.se!

Lär dock ta ett tag innan den är installerad och i skick att testa utledning via begränsningsslinga...

Har stor men ganska snäll tomt så det räcker med enbart en guidekabel i mitt fall.
Nu är ni några som har sileno+ och jag är väldigt intresserad av att veta om ni lyckats få den att följa begränsningskabeln ut från start?

Fråga 2. Hur tycker ni jag ska placerade laddstation och dra guidekabeln.

Skiss över en trädgård med måttangivelser och markerade zoner för en robotgräsklippares begränsningskabel och laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
murre87 skrev:
Nu är ni några som har sileno+ och jag är väldigt intresserad av att veta om ni lyckats få den att följa begränsningskabeln ut från start?

Fråga 2. Hur tycker ni jag ska placerade laddstation och dra guidekabeln.

[bild]
Var har du eluttag? Om det inte spelar någon roll så sätter du den i zonen högst till höger eller ner till höger och drar guidekabeln genom alla tre zoner.
Jag tror inte sen kan följa begränsningskabeln? Det har aldrig min gjort i alla fall.
 
ronnyha skrev:
Tänkte att ta loss karossen är det samma som tex en Husqvarna 430 :

[länk]
Principen bör vara den samma. Gardenan är ju väldigt lik 310 och 315 så där bör det vara mer eller mindre samma. Men Jag har aldrig gjort det själv på en Sileno så kan inte garantera något.
 
Har nu tagit av karossen och så här ser det ut, tänk bara på att säkra kabeln som går in i klipparen.

Bild på insidan av en avtagen robotgräsklippar-kaross med exponerade komponenter och säkrad kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Robotgräsklippare utan kaross visar hjul, kniv och kontrollpanel på verkstadsbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
samax901
  • Laddar…
Jag har registrerat min klippare hos Gardena, men jag har inte fått något bekräftelsemail och inte heller något om att uppdatera programvaran. Är det någon här som fått ny programvara? Vad jag förstått brukar HQ ha ny programvara varje år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.