Jasså..... den där AEG modellen hade jag missat.

Nu undrar jag ju hur en sån där Jessem lyft fungerar i praktiken...... schucken kommer ganska långt under bordsytan om man har en fräslyft fastskuvad mot bottenplattan på en vanlig fräs.

Länk till woodworking.se:
http://www.woodworking.se/Handoverfras.htm
Full av information om en Bosch fräs som de sedan berättar att inte längre tillverkas.

Dessutom skriver woodworking.se om en Draper fräs med rund motor.....men ärligt talat så brukar väl Draper hålla samma kvalitet som Einhell och CoTech. Inte direkt ett märke man sätter pengarna på om man menar använda verktyget i fråga.
 
Ja den där Draper kollade jag på och som budget modell verkade den OK men priset har gått upp, under 100 euro eller så är det inte värt det. Woodworking.se hade något skämtpris som inte kan vara seriöst och säljer dom faktiskt en draper för det priset tycker jag det är riktigt sketet gjort emot eventuella kunder. Så jag slutade kolla på den sidan efter det.

Fördelen med min hemmabyggda (wandel-designade) lyft är att tjockeken på bordet inte är så viktigt, fräslyften kan lyfta fräsen högre än sig själv så fastän jag har jättetjockt bord så är det inget problem, hela chucken kommer ovanför bordsytan om jag så vill.
 
S
amatörfixaren skrev:
Om du ändå funderar på en ny fräs så har väl både Makita och Trend modeller som det går att justera fräshöjden på från ovansidan av bordet, typ som en inbyggd lyft. Ingen riktig lyft men ser ut att funka ganska hyfsat.

Fredrik
Egentligen behöver det inte vara "fräslyft + fräs" utan finns det modell som har en inbyggt kan ju fungera, bara det är enkelt att byta stålen.
 
DennisCA skrev:
Fördelen med min hemmabyggda (wandel-designade) lyft är att tjockeken på bordet inte är så viktigt, fräslyften kan lyfta fräsen högre än sig själv så fastän jag har jättetjockt bord så är det inget problem, hela chucken kommer ovanför bordsytan om jag så vill.
Du hade den inte monterad då jag hälsade på........ hur har du satt fast din fräs i lyften så inte bottenplattan på fräsen stöter mot undersidan på bordet då du vevar upp fräsen?
Det känns inte så bra att börja såga sönder en 500 euros maskin så den skall passa.
 
Det finns ganska mycket skrivet om detta ämne på forumet, men det var nog ett par år sedan de var uppe. Som jag föreslog tidigare så sök på fräslyft och/eller fräsbord så hittar ni sökert en hel del matnyttigt både vad gäller vad som går att köpa, vad som passar och exempel på hemmabyggen.

För att lösa problemet med att få stålet att nå tillräckligt högt använder man en sådan här:
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-router-collet-extension-1-2-shank-211367

Kan man bara låsa fräsens egen strömbrytare i "till" läge så kopplar man sedan in den med en en sådan här brytare:
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-router-table-nvr-switch-101607
 
Jag har en Trend T11. Den levereras med genomgående skruv och "vev" för att hissa den upp och ner från undersidan. Dvs färdig för bordsmontage med inbyggd lyft. Inte samma finish som min lilla festool, men den känns som en riktig arbetshäst. Nöjd än så länge.
T11 är i princip samma design som dewalt 625 och en del andra fräsar. Väl beprövad modell som det är lätt att få tag i reservdelar till om den skulle haverera.
 
S
pyro skrev:
Jag har en Trend T11. Den levereras med genomgående skruv och "vev" för att hissa den upp och ner från undersidan. Dvs färdig för bordsmontage med inbyggd lyft. Inte samma finish som min lilla festool, men den känns som en riktig arbetshäst. Nöjd än så länge.
T11 är i princip samma design som dewalt 625 och en del andra fräsar. Väl beprövad modell som det är lätt att få tag i reservdelar till om den skulle haverera.
Finns det färdig insert plate, hur fungerar strömbrytaren ?
 
heimlaga skrev:
Du hade den inte monterad då jag hälsade på........ hur har du satt fast din fräs i lyften så inte bottenplattan på fräsen stöter mot undersidan på bordet då du vevar upp fräsen?
Det känns inte så bra att börja såga sönder en 500 euros maskin så den skall passa.
Näpp har den inte monterad ännu heller, jag syftade på då jag hade den monterad med min gamla fräs. Men principen kommer bli densamma med den nya Bosch-fräsen. Inget sågandes behövs då man kan plocka ut motorn, bara jag får adaptern fixad så man kan lägga startknappen annanstans.

P.S.

Vet inte när jag orkar ens tänka på detta projekt, jag använder fräs så sällan, oftast en besvikelse när man fräser nånting, går inte som det ska, jobbigt, blir inte bra... En stor del av problemet är väl de billiga fräsbett jag har, men motivationen att köpa dyra och bättre fräsbett är låg, funderat på en spiralfräs i över ett år nu för att kunna göra ordentliga tapphål men kommer inte till skott, har svårt att lägga 95 euro + frakt på ett sådant bett helt enkelt...
 
Redigerat:
Tycker du ska ge fräsandet en serös chans Dennis, tycker själv fräsen är en fantastiskt mångsidig maskin. Spiralstål behövs inte för att fräsa lite tapphål, köp några 2-skärs notfräsar med bottenskär från Wealden duger alldeles utmärkt till det ändamålet.
 
Jaha....det är så du tänker Dennis. Rätt tänkt för dina behov men fel tänkt för mina.

Jag som skall köra yrkesmässigt som inte kan trixa med den sortens hemgjorda elektriska delar...... då måste allt elektriskt byggas av köpta delar antingen nya eller återanvända. Annars är jag i pisset om någonting går galet. Djupt i pisset. Jag töjer redan nu bestämmelserna så mycket jag vågar.

100 euro bettet gånger några olika grova bett för olika tapphålsbrädder är ju mer än jag betalade för borrar och hylsor till stämborrmaskinen........ och då talar vi proffsgrejor.
Det börjar också närma sig priset på de enklare betten till vetikalfräsen.
 
Boschen är väl inte för dig. AEG'n är väl det det som gäller om du vill ha cylindrisk motor med inbyggd knapp.

Ola C, tja efter att ha dålig tur med billiga bett så tänkte jag satsa ordentligt, men snåljåpen i mig sätter stopp. Vad heter notskär på engelska?
 
Tack, intressanta dimensioner där, har inte hittar spiraler större än 12,7mm, raka verkar finnas upp till diameter 18 och 19mm, låter riktigt bra, jag är på jakt efter att göra stora tapphål. Jag byggde denna enkla jig men har inte provat den ännu, ett problem med anhåll på bara en sida är att det är så lätt att slinta:
https://www.youtube.com/watch?v=KyKgJKKUvH8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.