Har du testat nödöppning med vredet?
Vrid vredet i öppningshållet tills det blir vågrätt ( horisontellt läge) tryck sedan ner handtaget samtidigt som du håller vredet vågrätt (det står beskrivet i användarmanualen).
Vad händer när du försöker påverka vredet?
Är det normalt motstånd när du vrider vredet eller har du kapat vredmedbringaren för kort så den inte räcker fram?
Har du monterat envägsskruven?
Att ASSA endast byter ut produkten och inte betalar en låssmed är helt enligt garantin och inget konstigt men det är inte ovanligt att låssmeden där du köpt låset hjälper enligt goodwill, har du köpt det någon annanstans så fråga i butiken om de är villiga att hjälpa till på något sätt men ha inga höga förväntningar.
 
Ja, jag har testat nödöppningen också.
Ja, det är normalt motstånd och man hör ett mekaniskt ljud både när man låser och låser upp.
Nej, envägskruv ej monterad.
 
Om du inte monterat envägsskruven så kan du lätt lossa allt och känna efter och se vad som händer när du endast manövrerar låshuset om du inte får ordning på låset.
Mekaniskt ljud undrar jag vad det innebär och vad händer när du försöker nödöppna?
Åker regelkolven in?
Om det är normalt motstånd känner du att du påverkar något och vad är det i så fall som händer samtidigt? (t.ex att regelkolven låser upp med tryckeskolven inte fungerar)
Finns det andra faktorer än låset som kan påverka?
 
När jag försöker nödöppningen så händer ingenting, regelkolven åker inte in.
Med mekaniskt ljud menar jag att det låter som något slår ifrån/slår till när jag vrider vredet men jag har inte kollat exakt vilken av delarna som rör på sig.

Ska börja med att försöka lyfta dörren lite utifrån och se om det hjälper.



Sedan blir det att montera ner låset så jag kommer åt låskistan ordentligt och även kolla om jag ser vilka delar som rör sig.

Tack för tipsen, jag återkommer med resultat!
 
D
123abc skrev:
Att ASSA endast byter ut produkten och inte betalar en låssmed är helt enligt garantin och inget konstigt
Fast konsumentköplagen ger köparen rätt till skadestånd för kostnader som orsakats av ett fel på varan. Det kan inte Assas/Yales garantivillkor ändra på.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Nu har jag provat följande: lyfta dörren med ett koben för om den möjligen hängt sig.
Jag har manövrerat låset manuellt och med vredet samt med kod och samtidigt kollat i springan och jag ser att ingen del rör sig oavsett vad jag gör.
 
sterre74 skrev:
Nu har jag provat följande: lyfta dörren med ett koben för om den möjligen hängt sig.
Jag har manövrerat låset manuellt och med vredet samt med kod och samtidigt kollat i springan och jag ser att ingen del rör sig oavsett vad jag gör.
Nu har du faktiskt gjort allt du kan göra, jag hade kontaktat Yale igen och begärt att de borde erbjuda låssmed (ifall du köpt låset i Sverige). I värsta fall får du dra Aftonbladet "hotet". Ger de inte sig så ta en låssmed ändå och ta isåfall skriftligt från låssmed om det var fel på låset
 
Japp, jag har kommit till den insikten också.
Tack för alla idéer och hjälp!
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Återkom hur det gick. Var köpte du låser?
 
Vilken modell var det på låste du köpte? V2 eller V2N?
 
Låset är köpt på Bauhaus och är modell V2.
 
sterre74 skrev:
Låset är köpt på Bauhaus och är modell V2.
Kontakta då Bauhaus om att du behöver hjälp med att få upp dörren och reklamation av det låset som inte fungerar.
 
Jodå, jag har kontaktat Bauhaus och de bad mig vända mig till en låssmed. Låssmed kontaktad och han fick borra upp låset och satte i en ny. Han kommer skicka låset till Assa så bedömer de om det går på garantin. Han sa dock att låskistan var paj och att han haft ett par sådana ärenden tidigare.

Tack för all hjälp.
 
  • Gilla
Mr9 och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon med en kreativ lösning på det fruktansvärda oljud som låset gör när förhaksreglen går ut när man öppnar dörren? Det kan låta som en fånig sak men faktum är att det "problemet" snart får min bättre hälft att tvinga mig montera tillbaka ASSA-låset.
 
Nu har väl Doorman funnits ett tag och borde vid det här laget vara installerat i några tusen dörrar (?)

Jag funderar på en V2N men blir tveksam av de problem som verkar kunna uppstå.

Är det många lås som strulat? Vad är det exakta problemet och hur löser man det?

Supporten verkar ju helt horribel. Och jag vill inte hålla på och bråka med koben etc. Och grabben som är 10 ska gå hem själv från skolan, vill inte att han blir utelåst (eller innelåst för den delen).

Hur vanligt är det med problem??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.