O
Det bästa med tanke på elbilen är att sätta en egen central i garaget. Det finns enligt mig ingen anledning att inte göra det.

Förvisso är jag övertygad om att elbilar inte kommer kunna kräva hur mycket ström som helst vid laddning. Det kan inte vara meningen att man måste säkra upp huset till 25A bara för att man har elbil... Då går man bakåt i utvecklingen.

En egen central i garaget, kan inte kosta så väldigt mycket mer.... När man ändå bygger nytt så verkar det vara korkat å spara in på sådana saker... Kabel måste ända dras till garaget, varför inte dra ordentligt... När man bygger ett hus för ett par miljoner eller mer... så märks knappt den extra kostnaden.
 
Själv tycker jag att det är korkad att bara ha två jfb i huset. Vad händer om man på vintern får ett elfel i nån nedgrävd markspot och elektrikern inte kan komma på flera veckor? Står utan TM och TT? Just ett sånt fel fick vi vilket gjorde att vi stoppade dit en jfb för all ute el.
 
bYkICr skrev:
Själv tycker jag att det är korkad att bara ha två jfb i huset. Vad händer om man på vintern får ett elfel i nån nedgrävd markspot och elektrikern inte kan komma på flera veckor? Står utan TM och TT? Just ett sånt fel fick vi vilket gjorde att vi stoppade dit en jfb för all ute el.
Varför tror du nästan alla föreslår en JFB för all uteel plus ev garaget och en/två för all el inne? Resterande föreslår att man monterar en tvåpolig brytare (bryter fas & nolla) till uteelen om man lägger uteelen på en JFB som täcker hela/delar av inneelen.

Jo, just av den anledning som ni märkte den hårda vägen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
bYkICr skrev:
Själv tycker jag att det är korkad att bara ha två jfb i huset. Vad händer om man på vintern får ett elfel i nån nedgrävd markspot och elektrikern inte kan komma på flera veckor? Står utan TM och TT? Just ett sånt fel fick vi vilket gjorde att vi stoppade dit en jfb för all ute el.
Det är inget problem med det du kan lika gärna få den typen fel i tex de föreslagna TM/TT som bör dela med uteelen. Men oftast är felen såna att det räcker med att bryta säkring till den delen. Och att införa onödiga felkällor i form av onödigt många JFB kan lika gärna sätta dig i samma eller sämre sits.

Just uppdelningen av mer sannolika felkällor under en JFB och resten inne plus de man vill hålla i drift och samtidigt upptäcka ev fel i som kyl/frys är ett bra sätt att agera på. Och det som ska ligga först är inte JFB utan att se till att installationerna är gjorda både med bra material och rätt utförda, med det avklarat är sannolikheten för problem väldigt små.

Och se till att testa att JFB är funktionsduglig med testknappen tex som ofta föreslås vid skifte sommar/vintertid, det höjer nivån rejält.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är det fler som tycker att det borde vara en helt egen central till garaget?
Dvs att det inte räcker med bara egen jfb?
 
Många bra svar, men mycket svårt att få ihop det.
Jag är för närvarande inne på följande.


JFB1 = I princip allt inomhus

JFB 2 = Allt i garaget (inkl laddare till elbilen då)

JFB 3 = All utomhusbelysning (plus att jag ber elektrikern lägga in något av det som är inomhus även på denna, efter hans förslag)

Sedan siktar jag på att bergvärmepumpen lyckas hamnar utanför jfb men att den på något sätt signalerar till larmet eller ngt annat om problem uppstår, ber elektrikern fixa ngt där.


Sedan vad gäller astrour så kommer jag använda det som ingår till att sköta 2 slingor inomhus, främst för spottar som är infällda i fönstersmyg som mysbelysning.
Sedan köper jag till ett astrour med 2-kanaler där jag delar upp all utomhusbelysning. En huvudslinga med fasadbelysning osv som kan vara tryggt och bra att ha tänt hela natten och resten får gå på några timmar för effektfull belysning på kvällarna.
 
Var kommer mätarplatsen vara? Ofta lätt att parallellt lägga matning till central i huset och garaget därifrån.
 
GK100 skrev:
Var kommer mätarplatsen vara? Ofta lätt att parallellt lägga matning till central i huset och garaget därifrån.
Menar du fasadmätarskåpet?
Isf så sitter det på utsidan av garaget.
 
Precis, du ser hur nära det blir att lägga matning till garagecentralen därifrån.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
GK100 skrev:
Precis, du ser hur nära det blir att lägga matning till garagecentralen därifrån.
Ja, det är ju betydligt närmre till garaget från fasadmätarskåpet jämfört med till centralen.
Det är kanske 1 meter att gå istället för 10 meter.

Men behöver jag central i garaget? Är det ngt man har istället för jordfelsbrytare då?
Fattar inte riktigt.
Samtidigt låter det lite överdrivet.
Jag ska trots allt framföra detta till elritaren och elektrikern och kunna motivera mig =)
 
En annan grej som jag funderar på är hur man ska göra med är uttaget för automover/robotgräsklippare.
Planen är att ha laddstationen i anslutning till trädäcket.

Ska man då bara dra en kabel med kapslat uttag under trädäcket som man kopplar in varje säsong när gräsklipparen tas bruk?
Eller, hur ska man tänka?
 
specter skrev:
Ja, det är ju betydligt närmre till garaget från fasadmätarskåpet jämfört med till centralen.
Det är kanske 1 meter att gå istället för 10 meter.

Men behöver jag central i garaget? Är det ngt man har istället för jordfelsbrytare då?
Fattar inte riktigt.
Samtidigt låter det lite överdrivet.
Jag ska trots allt framföra detta till elritaren och elektrikern och kunna motivera mig =)
Det är inte det minsta överdrivet, en central behöver inte vara mer än en liten kapsling med plats för några grupper för garagedelen och samtidigt JFB för detta. Med lämnat reservutrymme kan du också senare om det skulle visa sig behövas sätta in speciell JFB för bilen.

Ska du ladda där vill man inte dra lasten fram och tillbaka i onödan till centralen i huset, samtidigt är det vettigt att ha några grupper allmänt i garaget och tex utanför. Du får kostnaden för flera centraler i garaget bara för att slippa dra fram detta via husets central.

Du kanske kan komma igen här när du fått mer uppgifter via elektriker som du ämnar anlita, skulle tro att det blir ganska bra genomtröskat här med många olika synpunkter, dessutom vad jag tycker ganska vettiga och bra såna när det gått några varv.
 
I vår garagecentral har vi trefasuttag, belysning och uttag garage, motorvärmaruttag, belysning ute (garage & hus), uttag ute (trefasgrupp, fyra dubbeluttag), belysning & uttag förråd (byggt ut garaget bakåt).
 
GK100 skrev:
Du kanske kan komma igen här när du fått mer uppgifter via elektriker som du ämnar anlita, skulle tro att det blir ganska bra genomtröskat här med många olika synpunkter, dessutom vad jag tycker ganska vettiga och bra såna när det gått några varv.
Problemet som jag har är att elektrikern som är tilldelad via husföretaget är lite "old school" och inte tycker det är nödvändigt med planeringsmöte osv i detta skede.
Det tar vi när huset är på plats menar han på.

Då är dock elritningen gjord för länge sen och inte så mkt ändringar möjliga.
Det är mitt bekymmer just nu, så jag måste knåpa ihop det mesta på egen hand för att få till bra ritningar.


Ni andra, överdrivet eller motiverat med en separat central i garaget för att styra uttag och laddare (elbil) i garaget?
En egen central innebär antar jag att det blir en egen jfb på den alljämnt?
 
specter skrev:
Ni andra, överdrivet eller motiverat med en separat central i garaget för att styra uttag och laddare (elbil) i garaget?
En egen central innebär antar jag att det blir en egen jfb på den alljämnt?
Alltid bra med en central i garaget. Man vet inte vad man vill ha senare och då är en separat central med åtföljande utbyggnadsmöjligheter mycket värd.

Ja, om du gör som föreslaget och parallell-matar den från mätarskåpet så måste den ha en egen JFB. Om du matar den som en undercentral så kan den täckas av en JFB i den centralen. Men det är bättre både i allmänhet och i ditt specifika fall att lägga den just parallellt, så då blir det en egen JFB i den centralen. Det blir ju också överskådligt och bra. Om det är något som matas från den centralen så är den den JFB:n som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.