Kul att det funkar problemfritt för dig Fiskbuljong! Kör du på Betan eller Stable (3.4834)? Jag körde Stable när statusproblemet gav sig till känna.
 
bygga_bo skrev:
Kul att det funkar problemfritt för dig Fiskbuljong! Kör du på Betan eller Stable (3.4834)? Jag körde Stable när statusproblemet gav sig till känna.
Ja verkligen, skönt när man slipper krångla med grejjorna! Jag kör med senaste Betan.
 
Bra att du kör med betan - då har jag något att se fram emot ;)
 
Nu ska även jag ge mig in på detta, har köpt en pi3 och razberry zwave.me modulen. Tänkte jag skulle börja med rullgardinerna, någon som automatiserar sina? Tips på hårdvara?
 
Jag skulle vilja kunna ansluta med "Visual Studion Code", på min Surface Pro 4, över internet mot Raspberry PI 3 och sitta i Sommarstugan och utveckla lite. Men jag är inte så bra på nät och nätverk.

Jag har en 4G Router i sommarstugan och fiber i villan. Routern framför RPIn har publikt IP (numera) och jag har automatiserad DDNS så det brister främst i själva handgreppen hur man ansluter "Visual Studio Code" och vilken/vilka portar som ska öppnas genom routern. Samt om man måste göra något i RPIn för att den ska lyssna på porten?

Tacksam för alla tips.

//Henry
 
Jag kan inget om VSC, så jag kan inte svara på om det räcker med att öppna portar i routern. Men om vi antar det, så måste du börja med att ställa dig frågan om det kan göras på ett säkert sätt innan du överhuvudtaget överväger det. Framför allt måste du se till att RPi:n kan autentisera din klient (Surfacen) på ett tillfredsställande sätt.

Du råkar inte ha stöd för VPN server i din router? Det är inte helt ovanligt. I så fall är det nog ett bättre alternativ eftersom du får säkerheten och allt blir som att du satt hemma i villan (kan tex vara praktiskt att komma åt Domoticz servern utan att kladda med fjärrinloggning).
 
bygga_bo skrev:
Jag kan inget om VSC, så jag kan inte svara på om det räcker med att öppna portar i routern. Men om vi antar det, så måste du börja med att ställa dig frågan om det kan göras på ett säkert sätt innan du överhuvudtaget överväger det. Framför allt måste du se till att RPi:n kan autentisera din klient (Surfacen) på ett tillfredsställande sätt.

Du råkar inte ha stöd för VPN server i din router? Det är inte helt ovanligt. I så fall är det nog ett bättre alternativ eftersom du får säkerheten och allt blir som att du satt hemma i villan (kan tex vara praktiskt att komma åt Domoticz servern utan att kladda med fjärrinloggning).
Jo, jag har VPN i routern. Men jag kan ännu mindre om det! :)

//Henry
 
fibaros dubbelrelä funkar också, jag kör iof på Windows senaste stabila versionen. Jag har 20-30 enheter nånting och den enda jag inte fått till är qubinos nya dimmer 0-10volt som jag tänkt använda till ett jollymax led drivdon.
 
HenFre skrev:
Jo, jag har VPN i routern. Men jag kan ännu mindre om det! :)

//Henry
Det brukar vara enkelt att konfigurera VPN på routern. Personligen hade jag inte tvekat att göra det med tanke på bekvämligheten man får, i ditt fall när du sitter i stugan. Om du stöter på patrull kan du säkert få hjälp här.

Vilken router har du? Har den stöd för OpenVPN eller "bara" vanlig PPTP?
 
leby skrev:
fibaros dubbelrelä funkar också, jag kör iof på Windows senaste stabila versionen. Jag har 20-30 enheter nånting och den enda jag inte fått till är qubinos nya dimmer 0-10volt som jag tänkt använda till ett jollymax led drivdon.
Än så länge finns det ingen device config för 0-10 dimmern (...VD1 antar jag) på github: https://github.com/domoticz/domoticz/tree/master/Config/qubino

Det kommer således inte att funka med Betan heller, om du skulle få för dig att testa.
 
bygga_bo skrev:
Det brukar vara enkelt att konfigurera VPN på routern. Personligen hade jag inte tvekat att göra det med tanke på bekvämligheten man får, i ditt fall när du sitter i stugan. Om du stöter på patrull kan du säkert få hjälp här.

Vilken router har du? Har den stöd för OpenVPN eller "bara" vanlig PPTP?
Jag har ingen proffsrouter men som jag tror en hyfsat bra privat router. Det är en LINKSYS WRT 1900 AC. Ciscos amatörserie.

Vad jag förstår så måste jag göra RPIn till någon sorts VPN-server?

Tillägg: Nu gick det upp ett litet ljus. Är det routern som ska konfigureras som VPN-server? Överallt jag läst hittills har gett intrycket av att det är RPIn.

//Henry
 
Redigerat:
bygga_bo skrev:
Det brukar vara enkelt att konfigurera VPN på routern. Personligen hade jag inte tvekat att göra det med tanke på bekvämligheten man får, i ditt fall när du sitter i stugan. Om du stöter på patrull kan du säkert få hjälp här.

Vilken router har du? Har den stöd för OpenVPN eller "bara" vanlig PPTP?
Nu tror jag jag har förstått!? Verkar enkelt att konfigurera i routern.

En fråga:
Jag måste välja mellan TCP och UDP. Spontant väljer jag TCP men det är av gammal vana. Vilket bör jag välja?

//Henry
 
Det verkar vara en vettig router. En liten gooling avslöjade att den har OpenVPN - bra. I så fall skapas det en liten fil under konfigen (med din DDNS adress, port, certifikat osv) som du sedan importerar på dina klienter.

TCP känns som det naturliga valet i detta fallet. UDP kan vara ett bra val om det primära syftet är att köra streaming (Netflix, VoIP osv) över tunneln, men så är det ju inte i detta fallet.
 
bygga_bo skrev:
Det verkar vara en vettig router. En liten gooling avslöjade att den har OpenVPN - bra. I så fall skapas det en liten fil under konfigen (med din DDNS adress, port, certifikat osv) som du sedan importerar på dina klienter.

TCP känns som det naturliga valet i detta fallet. UDP kan vara ett bra val om det primära syftet är att köra streaming (Netflix, VoIP osv) över tunneln, men så är det ju inte i detta fallet.
Jag måste alltså ladda ner en klient? Tittade på VPN i W10 och där hittade jag inget sätt att importera konfigurationsfilen?

//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.