Dock verkar ju inte opengiga vara sciellt open. Finns det andra leverantörer i nätet eller är det bara så att man låser nya kunder i 12mån? Har egentligen inga problem med en låsning på 12 mån eftersom jag är nöjd med bahnhof, men ändå....
 
B
De är ju öppna, men Bahnhof låser till sig själva i 12 mån. Jag har frågat om priserna, då de är högre på hemsidan än i mailet jag fick.. Sen är ju Skanova rätt dyra på fibern i botten, varpå de inte har några "billiga" tjänster, utan de snabbare.

De har i plan på att rulla ut IPv6.

Och det borde rimligtvis bli bättre latency jämfört med att köra Bahnhof i Telias nät.
 
B
Priserna gäller, antagligen inte uppdaterat på hemsidan

1000/1000 Mbit/s 595 kr
1000/100 Mbit/s 495 kr
500/100 Mbit/s 395 kr
250/100 Mbit/s 349 kr
 
Har du flyttat? Funderar lite på hur långt avbrott det blir.
 
B
Nej, inte beställt än. Borde inte bli något avbrott alls om man kör överlapp
 
Should have could have would have. Om alla är smidiga och vill så blir det inget avbrott.......:)

Jag har ställt följande kompletterande frågor med grund i de allmänna villkoren för fiberanslutning i opengiga, som inte riktigt verkar anpassade till scenariot där man flyttar en befintlig anslutning mellan två KO's.

1. Hur lång tid kommer jag vara utan utan Internetanslutning vid en övergång?
2. Efter 12 månader väljer jag fritt mellan leverantörerna i Opengiga?
3. Är angivna priser för tjänst från Bahnhof samma även efter 12 månader eller är det ett reducerat pris för de första 12 månaderna?
3. 8.1 i Allmänna villkor - kan tolkas som att jag inte kan lämna Opengiga inom 5 år på samma sätt som jag nu avser lämna ÖppenFiber. Det uppfattar jag som motstridigt PTS anvisning?
4. 14.1 - Vilket avtals avtalstid avses i detta fall (som ska gälla i fem år)?
5. Även 14.2 verkar tvinga mig kvar i Opengiga i 5 år, är det rätt uppfattat?
 
B
Fråga 3 var enligt dem igår att priserna i mailet var de som gällde.

Fråga 4-6 (din numrering är två fråga 3)

Är riktigt bra. De kan vara skrivna mot nyinstallation, men även då får man EJ binda privatpersoner mer än 24mån. 5 år funkar alldrig... Ska bli intressant att se vad du får för svar.

Vi vill ju att konkurrensen ska jobba så priserna hålls nere och då måste det ju vara fritt att byta den som tänder fibern, jag kan dock för lite om just dessa regler från PTS.
 
B
Fick följande svar idag:

"Då du har tecknat ett avtal med oss så är det de priser vi gett dig som gäller. Du behöver inte oroa dig över priserna på Opengiga.se.

Vad gäller latency så kan vi inte garantera något. Det är många faktorer som påverkar ens latency. Naturligtvis strävar vi ständigt efter att det ska bli bättre och det är därför vi gör detta.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Ha en fin dag!"
 
#1 ska dom bekräfta senare, sannolikt kring någon timme.
#2 ja
#3 samma
#4-6 Låst till Opengiga i 5 år, dvs precis vad som står i avtalet.

Nästa samtal går till PTS, på måndag. Låsning i fem år är jag inte så intresserad av, i händelse av att anslutningen blir mindre stabil än vad den är nu.
 
B
De kan inte låsa privatperson i mer än två år....
 
B
MathiasS skrev:
#1 ska dom bekräfta senare, sannolikt kring någon timme.
#2 ja
#3 samma
#4-6 Låst till Opengiga i 5 år, dvs precis vad som står i avtalet.

Nästa samtal går till PTS, på måndag. Låsning i fem år är jag inte så intresserad av, i händelse av att anslutningen blir mindre stabil än vad den är nu.
Fick du tag på PTS?
 
B
hej

lite mer kring Bahnhof Villafiber.

De finns ju inte på alla telestationer än, men de jobbar på det. MEN om det är ca 50 på en station som mailat in och sagt att de vill byta från Telia Öppen Fiber så prioriterar de den.

Vad gäller dessa 5 år, så ska jag gräva i det efter semestern. För Bahnhof själva gör de sig en otjänst, för det kommer ju stoppa folk att byta till dem.

De måste helt enkelt inse att folk kan byta, och att de får räkna med det men se till att bli så bra att den andelen kunder som gör det kommer hållas så låg som möjligt. (min syn på hur man bör bedriva verksamhet i alla fall...)
 
Kaoset tilltar.

I våras när jag beställde så fick jag besked att det skulle installras i Maj - Juni. Strax efter det kom den kaotiska kostnadsdiskussionen, där priset plötsligt gick upp efter att de hade tagit emot min beställning...

I Juni beklagar de förseningen, men anger att det nu finns garantier för att Skanova kommer att installera hos mig senast 31a Augusti, Det var igår...

Iofs. så har ärendet krupit lite längre, deras projektör har varit och tittat på tomten. Projektören kunde inte ange när installationen kommer att ske, men antydde att det inte ligger nära i tiden...

Vid förnyad kontakt med Bahnhof så finns det nu inga uppgifter alls om när installation kommer att ske. Så eftersom de i juni ansåg sig kunna garantera att det skulle ske inom 3 månader, men nu inte kan säga någonting, så antar jag att det blir tidigast någon gång nästa vår, de kan ju knappast gräva i trädgården under vintern.

Snart vill jag bara skita i det här, avbeställa.
 
Redigerat:
BH är ju i händerna på Skanova i detta fall. Vad blir bättre av att du avbeställer? Vill du ha fiber är det ju bara fortsätta att vänta. Jag väntade i sju år så jag tycker du är lite gnällig.



:)
 
Jo rationeltt så håller jag med dig. Det finns troligen inget bättre alternativ. Ingen annan lär ju gräva ned fiber här.

Min "gut feeling" är att häva avtalet, men rationellt fattar jag att det inte blir bättre av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.