Krilleman
Lokala ÅVC hos mig så får man ett vanligt släp fyllt med jord för 330:-
 
Claes Sörmland skrev:
Ser ut som aspsly eller möjligen någon annan poppel eftersom vi pratar om trädgård.
Har även haft en asphäck, där är nog boven. Kanske lika bra att bara klippa ner när de kommer upp.
 
Claes Sörmland
Kör bara över dem så ger de upp efter några säsonger när energin i rötterna tar slut.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
All miljö i Umeå tar 200kr för en släp
Då finns matjord , singel , stenmjöl och
Olika fraktioner av krossmaterial...
Iallafall ifjol så hade dom de priserna .
 
20160703_103855.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad göra med denna klätterros(?)? Jag kapade den jämställdhet med marken för två årsedan då jag tog bort en nyponhäck. Den växer som ogräs. Jag har gjort en enkel ställning av ett par slanor men rosen växer åt alla håll. Den håller på att förena sig med grannens häck.

Jag funderade på en persons eller något. Förslag mottages tacksamt.
 
Byggde ett brunnslock av lite råspont. Sedan skulle jag dra en elkabel i tomröret (12m) jag grävt ner mellan boden och brunnen, men dragtråden var av (tack för det biltema). Prövade med dragfjäder, elkabel och en trädgårdsslang innan jag till slut hittade ett överblivet tomrör från när jag drog om vattnet i källaren, det räckte på centimetern.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Just det, jag sågade ner en bedrövligt ful pil också som alltid är ivägen när jag klipper gräset.
 
  • Gilla
Larsa70
  • Laddar…
M
Vart på Beijer och köpt "bananvirke" till ett staket. I detta fallet lockpanel som ska bli spjälor.
Folks fasader måste ju se för bedrövliga ut med tanke på hur böjda de flesta bitarna var. Praktiskt om man har ovalt sågad panel, mindre praktiskt om man ska bygga staket :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
scim skrev:
Byggde ett brunnslock av lite råspont. Sedan skulle jag dra en elkabel i tomröret (12m) jag grävt ner mellan boden och brunnen, men dragtråden var av (tack för det biltema). Prövade med dragfjäder, elkabel och en trädgårdsslang innan jag till slut hittade ett överblivet tomrör från när jag drog om vattnet i källaren, det räckte på centimetern.

[bild]

Just det, jag sågade ner en bedrövligt ful pil också som alltid är ivägen när jag klipper gräset.
Är det furu? Jag måste bygga ett nytt nu (myrbo) och vill att det ska hålla ett tag utan vidriga miljöovänliga kemikalier.
 
Ja, det är furu. Jag tänkte bygga ett tak över samt olja in det, sedan får vi se hur bra det håller 😊
 
Roslagsmahogny kanske?
 
Är det inte lite vådligt att ha ett brunnslock av trä? Om några år är det ju murket och potentiellt farligt om någon trampar på det. Jag tycker du ska ha ett betonglock, inte så fint kanske men betydligt säkrare. Samt att det är tungt så inget nyfiket barn kan lyfta upp det.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
johel572 skrev:
Är det inte lite vådligt att ha ett brunnslock av trä? Om några år är det ju murket och potentiellt farligt om någon trampar på det. Jag tycker du ska ha ett betonglock, inte så fint kanske men betydligt säkrare. Samt att det är tungt så inget nyfiket barn kan lyfta upp det.
Det plus ett tak var ju standard förr i tiden. Man får anstränga sig för att kliva genom och givetvis underhålla det vid behov, men med ett tak över så bör det hålla länge.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
johel572 skrev:
Är det inte lite vådligt att ha ett brunnslock av trä? Om några år är det ju murket och potentiellt farligt om någon trampar på det. Jag tycker du ska ha ett betonglock, inte så fint kanske men betydligt säkrare. Samt att det är tungt så inget nyfiket barn kan lyfta upp det.
Jag har ett golv av gallerdurk 1,5 m ner i brunnen där det står en pump, så konsekvensen av ett trasigt lock är inte ödesdiger.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Löven4ever och 2 till
  • Laddar…
Det var bättre!
 
Jag har själv haft ett brunnslock i trä (murket) som jag inte reflekterade över förrän någon sa att det är ju en potentiell dödsfälla för nyfikna barn så jag är lite nojig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.