_20160704_011939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har i stort sett bestämt mig för att köpa en 310 och har därför börjat fundera över hur jag ska lösa de svårigheter jag har på tomten. Detta tror jag blir den svåraste uppgiften.

Passagen är ca 5 meter lång. Mellan trädäcket och gräskanten är det 112cm och sedan ytterligare ca 15cm till de häckstammar som ligger allra närmast. Totalt alltså ca 125 - 130 cm mellan trädäck och närmsta häckstam.
Som det är just nu är det ett litet dike, endast några cm djupt, mellan häck och gräskant. Osäker om roboten klarar detta eller om den kommer fastna? Detta går såklart enkelt att åtgärda genom att fylla upp med jord/täckbark om så krävs eller i värsta fall lägga en rad med marksten (hoppas dock slippa detta).

Röd är begränsningsslinga och blå är guide
(ursäkta kladdandet, gjordes på telefonen).

Enligt manual skall det vara 35 cm till
trädäcket och 30 cm till gräskanten och då återstår bara 47 cm mellan begränsningsslingorna vilket är för lite för att kunna dra guiden därigenom enligt manualen. Men avstånden mot trädäck och gräskanten borde väl gå att minska en del om man ändrar i inställningarna hur långt roboten tillåts passera begränsningsslingan?

Hur nära trädäcket tror ni man kan dra slingan och hur nära gräskanten? Skulle hellst vilja lägga slingan ca 15 cm från gräskanten och kanske 25 cm från trädäcket. Då skulle det bli 72 cm mellan slingorna. Vill ju göra korridoren så bred som möjligt. Men detta är kanske bara önsketänkande?

Hur nära kan jag gå? Vad tror ni?
Någon som har erfarenhet av något liknande?
 
Redigerat:
Om du lägger täckbark i häckdiket så roboten inte fastnar så bör du kunna lägga slingan 10 cm från kant där. Annars är det 30 cm som gäller.

Mot trädäcket kan du lägga den 5 cm ut och låta den studsa emot istället.
 
Ok. Så 30cm till gräskanten gäller oavsett om jag ändrar i inställningarna och minimerar antal cm som klipparen kan passera begränsningsslingan? Då förstår jag inte riktigt varför den inställningen ens finns?
 
Jag har en passage som är 100 cm bred, begränsningskabel ligger 35 cm ut från kanten vilket gör en passage på ca 30 cm (100-35-35), mellan begränsningskablarna går också guiden.
Dock är min passage bara 70 cm lång, men det funkar utmärkt iaf.

Lägger du slingan 15 cm från gräskanten och 25 från trädäcket innebär det att du får 10 cm gräs som aldrig blir klippt längst däcket, sen måste du nog lägga resterande begränsningskabel på samma avstånd som häcken annars får du klippa mycket kantgräs.

Jag hade nog lagt 30 cm ut från häcken och som mexitegel skriver, 5 från däcket och sen guiden i mitten.
 
Nackdelen med att korta ner avståndet som den kör över slingan är att den måste bromsa in snabbare. Nu kör en 310:a så sakta så det märks kanske inte direkt. Men på dom större modellerna som kör lite fortare kan det märkas.

Jag hade nog börjat med att lägga slingan 35-32cm ifrån trädäcket och testat. Får den problem att följa guiden så hade jag bara flyttat begränsningskabeln närmare trädäcket. Under häcken hade jag jämna ut så klipparen kan gå in under så långt det går utan att krocka eller fastna. Helst så begränsningskabeln ligger Max 10cm ifrån gräskanten om det är möjligt. För att få allt gräs klippt.
 
Tack för era förslag.
Har precis nu tryckt på beställarknappen.
15589 kr inkl stora installationspaketet samt Husqvarna Originalhus.
 
Idag fick jag min 310. Bara det tillhörande huset som inte kom av någon anledning. Så nu återstår installationen. Har nu lite funderationer kring var jag ska placera laddstationen.

Har ganska trångt på min gård och har svårt att hitta en perfekt plats. Hade tidigare sett ut en plats intill den friggebod jag håller på att bygga men tycker den blir en aning ivägen och måste isf leda guideslingan genom en studsmatta.

Har nu hittat en annan plats som helt klart är bättre ur flera synvinklar. Det finns dock två problem. Dels kommer laddstationen att stå i solen under större delen av dagen och dels måste jag isf gräva ner lågvoltskabeln mellan transformatorn och laddstationen.

Hur pass illa är det att låta roboten stå i solen (kommer att ha Husqvarnas originalhus som ju bör skydda en del även om jag inte tycker den ser helt skyddad ut på bild) )?
Har det mindre betydelse för robotar med li-ion batteri?

Hur har ni andra gjort som inte har stationen mot husväggen? Har ni grävt ner rör eller bara grävt ner kabeln till laddstationen som den är eller har ni rent av bara märlat fast den?
 
Redigerat:
Robbalove skrev:
Idag fick jag min 310. Bara det tillhörande huset som inte kom av någon anledning. Så nu återstår installationen. Har nu lite funderationer kring var jag ska placera laddstationen.

Har ganska trångt på min gård och har svårt att hitta en perfekt plats. Hade tidigare sett ut en plats intill den friggebod jag håller på att bygga men tycker den blir en aning ivägen och måste isf leda guideslingan genom en studsmatta.

Har nu hittat en annan plats som helt klart är bättre ur flera synvinklar. Det finns dock två problem. Dels kommer laddstationen att stå i solen under större delen av dagen och dels måste jag isf gräva ner lågvoltskabeln mellan transformatorn och laddstationen.

Hur pass illa är det att låta roboten stå i solen (kommer att ha Husqvarnas originalhus som ju bör skydda en del även om jag inte tycker den ser helt skyddad ut på bild) )?
Har det mindre betydelse för robotar med li-ion batteri?

Hur har ni andra gjort som inte har stationen mot husväggen? Har ni grävt ner rör eller bara grävt ner kabeln till laddstationen som den är eller har ni rent av bara märlat fast den?
Hej!

Har haft min klippare under Hva-hus i två säsonger stående i solläge fram till kl 14 utan några problem.

Kabeln till laddstationen har jag tvingats dra genom/under en fyra meters grusgång och några ytterligare meter gräsmatta. Att lägga kabeln i rör ansåg serviceverkstaden vara onödigt - "kabeln ska tåla fukt och frost". Inga problem med detta heller!
 
Lilla Guppen är hemlös, och hans strömförsörjning ligger löst på en plattrad 80 cm ut från huset. Tog in robot och laddare över vintern och la trådarna i försluten plastpåse. Fungerade fint efter en mild vinter.
Han får nog ett hus vad det lider, kanske blir det mitt sista hus��
 
Husqvarna Automower´s knivar, hur beter de sig om de slår emot något hårt? Bryts av till småbitar som ligger i gräsmattan, eller böjs och man får byta dem?
 
Rickie skrev:
Husqvarna Automower´s knivar, hur beter de sig om de slår emot något hårt? Bryts av till småbitar som ligger i gräsmattan, eller böjs och man får byta dem?
De slås ju undan eftersom de kan rotera fritt. Jag har inte haft några brutna knivar än utan de brukar bara bli slöa.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Samma här, min kör emot hårda kanter och rötter hela tiden men de bara slits, de bryts inte sönder.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Rickie skrev:
Husqvarna Automower´s knivar, hur beter de sig om de slår emot något hårt? Bryts av till småbitar som ligger i gräsmattan, eller böjs och man får byta dem?
Jag har inte kört sönder några ännu. Brukar byta efter halva säsongen ungefär. Men det finns två olika sorters originalknivar. Det finns dom äldre som var lite tunnare och heavy duty varianten som är lite tjockare och är dom som följer med klipparna nya. Tror dom är 0,6mm tjocka. Nu har dom ändrat lite till på dom men det ska vara samma kvalite och funktion. Dom har bara lite annan form.
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av de knivar som säljs på nätet?
Är det verkligen original eller en dålig kopia?
Priset är en tredjedel jämfört med Husqvarnas rekommenderade.
 
Förmodligen inte original, men de jag köpt har funkat precis lika bra som original.
 
  • Gilla
iggepop
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.