Ozzypojken skrev:
Konstigt om tomtstorleken skulle påverka kostnaden av slangarna och pumpstation. Det är ju vattenförbrukningen och rening som man sedan betalar för!
Och dagvatten?
Det brukar vara det som beror av tomtytan.
 
Vad är dagvatten?
Har precis fått/köpt kommunalt VA och där betalade alla hushållen samma summa för VA till tomtgränsen. Sen kunde man välja eller välja bort bredband och då skiljde det några tusenlappar. Det jag sen betalar är för strömmen till pumpstationen samt mängden vatten jag använder. Att använda vattnet från egen brunn och sedan skicka det till reningsverket i stan är inte tillåtet, men det verkar vara olika i olika kommuner? vattna trädgården kommer jag göra någon gång med vatten från den egna brunnen (sommarstuga).
 
Ozzypojken skrev:
Vad är dagvatten?).
Regnvatten
 
"Dagvatten är regn- och smältvatten som rinner på hårdgjorda ytor som tak och vägar eller genomsläpplig mark. Dagvattnet rinner vidare via diken eller ledningar till grundvatten, vattendrag, sjöar, våtmarker och kustvatten."

Det är en intressant fråga då kommuner debiterar på olika sätt , dels beroende på tomtstorlek som borde vara irrelevant då en stor tomt 99/100ggr inte släpper iväg mer dagvatten till kommunala ledningarna. Man blir straffade för att ha en stor tomt oavsett storlek på hus vilket är lite bisarrt.
 
Hur skulle dagvatten/regnvatten kunna komma in i slangarna som grävs ner? de som använts här är 80 mm inuti och helt täta. Du måste syfta på väldigt gamla rör som gått sönder eller något?
 
Ozzypojken skrev:
Hur skulle dagvatten/regnvatten kunna komma in i slangarna som grävs ner? de som använts här är 80 mm inuti och helt täta. Du måste syfta på väldigt gamla rör som gått sönder eller något?
I dom flesta kommunnät ansluter man vatten avlopp och dagvatten.
Hanteringen av dagvatten är omfattande pga av de stora volymerna.
 
Hur ansluter man dagvatten till avloppet? låter väldigt komplicerat.
 
Ozzypojken skrev:
Hur ansluter man dagvatten till avloppet? låter väldigt komplicerat.
Låter otroligt, är du säker?
 
Vad vet jag, men dagvatten kommer genom hängrännorna och ner i rören. Och tomten hur gör man med den? dräneringsrör och grejer? blir en jäkla massa anslutningar och extrarör, men vad vet jag. Är ju grafiker från början....
 
Nej, dagvattnet ansluts inte till avloppsnätet utan det dras separata dagvattenledningsnät. Dagvattnet från fastigheterna går oftast i samma ledningsnät som dagvattnet från kommunala vägnätets dagvattenbrunnar.

Till fastigheterna dras det tre ledningar, dricksvatten-, avloppsvatten- & dagvattenledningar.
 
Har inga dagvattenbrunnar här på landet, tror bara jag har två ledningar plus bredbandet. Men tack för info!
 
Ozzypojken skrev:
Har inga dagvattenbrunnar här på landet, tror bara jag har två ledningar plus bredbandet. Men tack för info!
Så kan det vara men du får troligen inte släppa dagvatten i avloppet utan det ska tas om hand på plats.
 
Ozzypojken skrev:
Konstigt om tomtstorleken skulle påverka kostnaden av slangarna och pumpstation. Det är ju vattenförbrukningen och rening som man sedan betalar för!
Olika kommuner har olika konstruktion på sina taxor och det är inte ovanligt att tomtstorleken är del i av faktorerna, på sitt vis är det väl ett så rättvist system som man kan få:

Här består taxan av tre delar; grundavgift, lägenhetsavgift och tomtstorleksavgift.

Grundavgiften är lika för alla, utöver den betalar man en lägenhetsavgift. En vanlig villa räknas som en lägenhet medan flerbostadshus innebär att man får en kostnad per lägenhet. Med andra ord så följer det antalet som utnyttjar avloppet.

Avgiften som är beroende på tomtstorlek är ju också logisk, ju större tomt du har ju större mängd dagvatten belastar du med.
 
Jo men nu befinner jag mig ute på "vischan" och dagvattnet tas ju upp av träd, häckar, gräsmatta osv resten åker väl ner i grundvattnet skulle jag tro. Finns inga dagvattenbrunnar här!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj skrev:
Så kan det vara men du får troligen inte släppa dagvatten i avloppet utan det ska tas om hand på plats.
Ni blandar ihop begreppen.
Avlopp är ett samlingsbegrepp för spillvatten, dagvatten och kylvatten. Se Wikipedia https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avloppsvatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.