Jag ser inga problem med att ha en kombinerad kamin. Kruxet blir väl att få till både vattenmantlingen samt stenmagasinet i en och samma kamin.

Värmen av kaminen ser jag inte som största problemet eftersom värmen i bastun styr du lätt genom att kunna justera ventilationen i bastun.
 
Stenmagasin var det väl inte så noga med, bara det blir varmt
 
Meckis har du fler bilder eller rent av en tråd här?
Ska åka och kika på tankar idag tror jag, en som ville ha 50:- om han inte skrev fel...

Edit: hittade meckis tråd
 
Redigerat:
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggde faktiskt en dubbel själv med, här kommer en bild jag hitta lite snabbt.
 
  • Gilla
greenkarma och 1 till
  • Laddar…
Bänken e dock tempotär ska bulta fast den utan stag sen.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån bild till från bygget :)
 
  • Gilla
greenkarma
  • Laddar…
Får man plats nå mer än 4 fast dom är dubbla?
Kamin bygge då? Fått till nån bra?
 
Har planer på olika bänkar beroende på hur många man ska vara i. 2liggbänkar för bekväma bad o kanske lite kompakta för att sitta många. Tror man kan sitta 6-8 om man har bänkar i en ring runt. Kamin har jag byggt med bra kräm i. 30m kopparör ger badvärme på 1.5h. Ger spontanitet :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hani100 och 4 till
  • Laddar…
Jag backade tre sidor men såg inte vd ni skarvar med för Plåt. Tänkte att hålband vore nåt, om man väljer nit som passar direkt i hålbandet får man både jämnt och snyggt samtidigt som man slipper borra i metall
 
Vad blir det för mått på en dubbel? Blir dom typ 1x 1. 8 ?
Vad har du för dimension på rören meckis? Kompletterar du med solpaneler?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använder bara Stor nitbricka på baksidan ingeb plåt. Bulytmassa emellan. Måtten har jag inte i huvudet nu på den dubbla tunnan, men kan kolla sen. Kör 19.05mm rör som passar perfekt på 3/4tumslang. Rören e för ac kyla så därför det konstiga måttet.
 
Inga solpaneler, på sommaren går det toksnabbt o få värme med 2 pinnar ved :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
greenkarma och 1 till
  • Laddar…
meckis skrev:
[bild]

[bild]
Nån bild till från bygget :)
Det där blev betydligt snyggare än för mig med mina rostfria bultar.
Kan iaf meddela att nu efter jag drog åt mina bultar som inte var riktigt åtdragna och flytt i lite mera sikaflex så har badtunnan leverat så långt i sommar, tre helger i rad när vi varit till stugan har det blivit bad.
Går både snabbt att fylla ur sjön och snabb att värma med den interna kaminen.
Så man får tacka för inspirationen meckis!

Skulle jag nu göra en Verison 2.0 hade jag gjort om lite saker, men det fyller sin funktion i dagsläget!
 
meckis skrev:
Har planer på olika bänkar beroende på hur många man ska vara i. 2liggbänkar för bekväma bad o kanske lite kompakta för att sitta många. Tror man kan sitta 6-8 om man har bänkar i en ring runt. Kamin har jag byggt med bra kräm i. 30m kopparör ger badvärme på 1.5h. Ger spontanitet :)

[bild]
Hur många meter rör använder du?
sett någon försämrad uppvärming när dom blivit sotiga?
 
30meter, men har använt 15meter innan. jag tog 30 för att det ska gå ruggigt snabbt = spontanbad värme långt under 2 timmar på sommaren. då börjar jag med 6gradigt brunnsvatten och ca 1600l vatten
sot ger försämring, högtryckstvätta slingorna nyss för att få tillbaka turbon :)
 
  • Gilla
NorthernLiving
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.