Hej!
Hus från slutet av 1800 talet.
Det ligger nu plåttak som är rostigt och fult och ska bytas.
Troligen fick huset plåttaket på 50-60 talet. Sånt där platt med en liten rygg där det är spikat, pannplåt kallas det tror jag.

Kollade lite under plåten och där är spåntak som man reglat på när plåten lades.

Nu undrar jag om man helt enkelt kan ta bort plåten och skruva dit ny plåt, alltså inte bry sig om att göra något åt undertaket då det skulle bli extremt mycket jobb känns det som..

Tips?
 
Är det mycket jobb att lägga takpapp på spånskivorna? Det skulle jag gjort då spån lätt drar åt sig fukt och vatten vid skador.
 
Alltså det är takspån. Inte spånskivor

Således väldigt ojämnt
 
Jonatan79 skrev:
Är det mycket jobb att lägga takpapp på spånskivorna? Det skulle jag gjort då spån lätt drar åt sig fukt och vatten vid skador.
Tror inte det är spåntak i den bemärkelsen som spånskiva, om man ska beskriva det enkelt så är spåntak små tunna träbitar spikade på taket, sök på google.

För övrigt så skulle jag nog bedöma hur taket i övrigt mår, har de hållit så länge med nuvarande konstruktion så bör det ju funka länge till.
 
Takspån är alldeles utmärkt som undertak. har det hållit tätt som enda takbeläggning sedan urminnes tider så är det utmärkt under plåten. Hittar du mycke röta i spånet så får man lappa och laga.

Protte
 
  • Gilla
MrsForest och 1 till
  • Laddar…
Resonerar som er, att har det funkat senaste 50-60 åren så funkar det lika länge till.

Reglarna verkade på de ställen jag lyfte upp plåten riktiga, kan man även använda befintliga reglar?
Då skulle det ju gå rätt enkelt med takbytet , trots att min tänkta medhjälpare har hoppat av i sista sekunden...

Taket är 5,40 långt ca, jag tänkte köra med 2 st 3 metersplåtar och överlappa.
Om man gör det helt själv känns det enklare att hantera 3 meter jämfört med 5,4 meter...
 
  • Gilla
Fritidshus östra Skåne
  • Laddar…
Inte kul att jobba som takläggare ensam oavsett storlek på plåt. Om du inte gjort det innan kommer det bli svårare och ta mer tid än du tror tyvärr. Tänk på säkerheten om det är långt ner till marken. Vind kan ställa till det ich kanter är vassa.
 
Får ta hjälp av frugan vid de besvärliga momenten:)
 
Har nu kollat under plåten..
Rikligt med spån kvar.. På nåt ställe syns de bärande plankorna under..

Frågan är hur man ska göra... Lappa i med nå plankstumpar bara??
 
Oftast när spåna är dåliga så lägger man masonit över dom.
 
Såhär ser det ut där jag lyft på plåtarna.. Vad säger ni??
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom är ganska dåliga så jag skulle lägga masonit över hela taket sen strö och bärläkt.
 
Okej johan, masonite alltså.. Såg nåntans att man brukar lägga den med varannan ströläkt under restpeltive över..

Hur gör jag när det ser ut som på bilden?

Det vore enklast att spara gamla bärläkten eftersom plåten låg ganska rakt på den...

Edit: missade ditt senaste svar...
 
Vad ligger under spånet? Jag skulle bytt hela rasket och göra rätt från grunden, alltså papp under om det finns något under spånet och sen plåt.
 
Under spånet ligger breda plankor i samma riktning som nocken. Men dessa var nog begagnade när de las en gång i tiden och kommer få ligga kvar..

Frågan är alltså hur man enklast ska få till ett funktionsdugligt tak, att riva bort all spån och rikta är ett väldigt stort jobb känns det som..

Jag tycker spånet inte skadar om det ligger kvar, bara ett extra skydd om tex ny masonite går sönder eller så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.